המהפכה הבאה? המזון החדשני שעשוי לחולל שינוי דרמטי

הרעיון של גידול בשר במעבדה צובר תאוצה, כשהחשיבות של פיתוח שכזה היא ברורה: בשר מלאכותי לא רק יבטל את הצורך בהריגת מיליארדי חיות בשנה, אלא גם ייצר מקור מזון בר-קיימא, שיוכל להצעיד את האנושות קדימה ולהזין מיליארדי בני אדם

מחוץ לקופסא, בשר מעובד/ צילום שאטרסטוק
מחוץ לקופסא, בשר מעובד/ צילום שאטרסטוק

לא מכבר ביצעה חברת Memphis Meat האמריקאית מבחן טעימה לכדור הבשר המעבדתי הראשון, כשהמחיר לק"ג הוא 40,000 דולר. זאת, חייבים לציין, לאחר שבשנת 2013 הסתיים מבחן הטעימה של ההמבורגר הראשון שגודל במעבדה, ומחיר הייצור שלו היה כ-325,000 אלף דולר.

בשר מתורבת - למי שלא מכיר - הוא למעשה גידול של רקמת שריר בתנאי מעבדה, והוא זכה לכינוי "בשר מתורבת" מלשון "תרבית" או "בשר נקי", המחקה את מנגנון ייצור השריר שמתרחש בגופם של בעלי החיים. מדובר בתאי גזע שנלקחים מבעל החיים ומתחלקים על פני מצע גידול ויוצרים חלבון דומה לזה שקיים בבשר.

בעוד שעל הטעם אין חולקים בשלב זה (כלומר יש לחוקרים עוד הרבה עבודה כדי להפוך את טעמו לדומה יותר לזה של בשר אמיתי) - הרי שבנושא ההשלכות הסביבתיות של ייצור בשר מעבדה בקנה-מידה תעשייתי נשמעים קולות לכאן ולשם.

ענף גידול המקנה לבשר הוא אחד המקורות המשמעותיים בתהליך ההתחממות הגלובלית. הבשר המתורבת, שיש הצופים שתוך מספר שנים יהווה תחליף מקובל לבשר שאנו מכירים כיום, יגודל בתנאים סטריליים ובאופן תעשייתי מחוץ לגופם של בעלי החיים ויצמצם את כל אותם גורמי זיהום שכרוכים בגידול המקנה, אולם עם זאת, יש לו גם צד שאינו ידידותי לסביבה.

מחקר שביצעו חוקרים מארה"ב ושפורסם בסוף 2015 הראה כי צריכת האנרגיה צפויה לגדול בייצור בשר מעבדתי. החוקרים טוענים כי החלפת המערכות הביולוגיות הטבעיות - למשל, מערכת העיכול ומערכת אספקת חומרי ההזנה - במערכות תעשייתיות, שהן יעילות פחות, תעלה את דרישות האנרגיה באופן משמעותי ותדרוש שימוש באנרגיה תעשייתית שמקורה בדלקים מזהמים שפולטים גזי חממה.

האופן שבו תתפתח הטכנולוגיה של תעשיית הבשר המתורבת יקבע כמה "ירוקה" היא תהיה, ואם היא תצליח להפחית את העומס על הסביבה. כמו כן, מידת הסביבתיות של תהליך ייצור הבשר תלויה במכלול גורמים שאינו קשור באופן ישיר לתהליך תרבות הבשר, כגון מעבר לייצור אנרגיות מתחדשות ומידת המיחזור של חומרי הגלם.

מה שבטוח הוא שבינתיים, מיליארדי פרות, כבשים ושאר חיות שמשמשות היום למאכל, מחכות ליום שבו הבשר לא יגיע מבית המטבחיים אלא ממעבדה. כל זה מבלי להזכיר את העלות האסטרונומית של קילוגרם בשר מעבדה - בעיה שגם לה יצטרכו למצוא פתרון, כך שהדרך לבשר מתורבת עדיין ארוכה.