מחר בבג"ץ: האם בינת שוורץ תמשיך לכהן בראש מינהל התכנון?

שוורץ הייתה אמורה לסיים את כהונתה כראשת מינהל התכנון, אך התבקשה ע"י שר האוצר כחלון להישאר שנה נוספת בתפקיד ■ ארגון אדם טבע ודין עתר נגד הארכת הכהונה

בינת שוורץ / צילום: תמר מצפי
בינת שוורץ / צילום: תמר מצפי

מחר (ה') בבוקר יקיים בג"ץ דיון בעתירה שהגישה אדם טבע ודין נגד המשך כהונתה של בינת שוורץ כראשת מינהל התכנון בשל ניגודי עניינים.

כזכור, שוורץ הייתה אמורה לסיים את כהונתה כראשת מינהל התכנון, אך התבקשה על-ידי שר האוצר משה כחלון להישאר שנה נוספת בתפקיד.

באדם טבע ודין עתרו נגד הארכת הכהונה, ובדיון שנערך לפני כ-3 חודשים קבע בית המשפט כי הוא מאשר את הארכת הכהונה רק לתקופה מוגבלת בת 3 חודשים בלבד, ואז ישוב וידון בנושא, לאחר שהמדינה תנמק מדוע ניתן להאריך את המינוי מעבר לתקופת זמן זו.

כזכור, הטענות שהועלו על-ידי אדם טבע ודין נחקרו על-ידי נציבות שירות המדינה, שקבעה כי שוורץ אכן פעלה בניגוד עניינים, אך ההמלצה של הנציבות הסתפקה במתן התראה בלבד.

באדם טבע ודין לא הסתפקו בהחלטה זו וטענו כי יש טעם לפגם בהתנהלותה של שוורץ, וכי מסקנות הבדיקה צריכות להוביל לפיטורים. המדינה טענה מנגד כי אין לפטר את שוורץ, ולהפך - המדינה בעמדתה לבג"ץ אף ביקשה להאריך את כהונתה בשנה נוספת.

בדיון שיתקיים מחר יצטרך בית המשפט להחליט האם הוא מאריך את תוקף צו הביניים שנתן לפני 3 חודשים, המתיר את הישארותה של שוורץ בתפקיד עד לתחילת נובמבר.

בתשובת המדינה לבג"ץ לקראת הדיון מחר, ממשיכים לטעון במשרד האוצר כי המשך כהונתה של שוורץ הוא חיוני, וכי על בית המשפט לאשרו.

"הגברת שוורץ זוכה להערכה רבה משר האוצר ומהנהלת המשרד, אשר סבורים כי המשך כהונתה בתפקידה הוא חיוני על רקע משבר הדיור", נכתב בתגובת המדינה לבית המשפט. "במסגרת האיזונים המתחייבים יש לשקול את יכולותיה המקצועיות של גברת שוורץ וכן את הצורך הציבורי בהארכת כהונתה בעת הנוכחית.

"לעניין זה הובהר בהצעת ההחלטה שהונחה לפני הממשלה כי הגברת שוורץ חוללה מהפך ניהולי ומקצועי במערכת התכנון, בתקופה שבה משבר הדיור מאיים על המשק ומצריך יציבות ניהולית. עוד הודגש כי שוורץ הביאה לשיפור בביצועי מינהל התכנון ובמקצועיותו, וביניהם שילוש מספר הדירות שאושרו במערכת ביחס לשנים קודמות.

"הודגש כי בשלב זה חילופי גברי בתפקיד עשויים לסכן את המשכיות המהלכים אותם שוורץ מובילה, שהם חיוניים לטיפול במשבר הדיור. עוד הובהר כי לנוכח משבר הדיור ובשל חשיבותו של תפקיד מנהל מינהל התכנון, שהוא תפקיד מקצועי מורכב, הדורש התמחות ומקצועית, ובמיוחד נוכח מעבר מינהל התכנון ממשרד הפנים למשרד האוצר בשנה האחרונה, תוך הפיכתו ליחידת סמך, והצורך בהשלמת הטמעת שינוי מבני זה - מתעורר צורך חריג ברציפות הכהונה בתפקיד זה, במיוחד בתקופה זו ובנסיבות המתוארות לעיל".

עוד נכתב בתשובה של המדינה לבג"ץ: "לדעת שר האוצר, הארכת הכהונה של שוורץ נדרש בכדי להביא לכלל סיום חלק מהמהלכים שהובילה, החיונייים לפתרון משבר הדיור. חילופי גברי, באופן טבעי, יעכבו את סיום המהלכים, עד אשר המחליף ילמד את המערכת ואת התכנים המקצועיים.

"בין הפרויקטים שמהלכם מתבקש להסתיים בהובלתה של מנהלת מינהל התכנון בשנה הקרובה מצויים: תוכנית אסטרטגית לדיור, הקמת מכוני בקרה לרישוי הבנייה, מערך לתמיכה מקצועית בוועדות המקומיות ובקרה עליהן, פירוק של ועדות מרחביות, תדריך חדש להקצאת קרקע לצורכי ציבור, תמ"א 1 ותהליכים ארגוניים אסטרטגיים במינהל התכנון".

במקביל, גורמים במינהל התכנון אומרים היום (ד'), ערב הדיון בבג"ץ, כי "מאחורי העתירה עומדים גופים, אשר לא פתרון מצוקת הדיור עומד לנגד עיניהם, אלא הקפאת הבנייה. לצערנו, גופים אלה אינם בוחלים בכל דרך אפשרית בניסיון להשיג מטרה זו. בניגוד לגופים אינטרסנטים אלה, הגורמים המוסמכים - ובהם פרקליט המדינה, מנכ"ל משרד האוצר והנציבות - כבר בחנו את הטענות וקבעו כי אין ולא היה בכל פעולותיה של מנהלת מינהל התכנון ניסיון או כוונה לקדם את ענייניו של בן זוגה". 

מחר, אם כן, יצטרך בית המשפט להכריע האם שוורץ תוכל להמשיך ולכהן בתפקידה - או שמא במינהל התכנון יצטרכו למצוא מנהל חדש. חשוב לציין כי בנקודת זמן זו לא הוקמה כל ועדת איתור לתפקיד, וגם לא ברור מי יהיו המועמדים לתפקיד, במקרה שבית המשפט יחליט כי שוורץ לא תוכל להמשיך בתפקידה. במקרה שהחלטת בית המשפט תהיה כזו, מינהל התכנון יהיה בבעיה, שכן ייקח זמן עד שניתן יהיה למצוא מחליף לתפקיד חשוב זה.