עלות הנחת צינור גז מלוויתן ליוון ואיטליה; כ-5.7 מיליארד דולר

מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור נפגש היום באתונה עם מקביליו מאיטליה, יוון וקפריסין ועם נציגות של נציבות האנרגיה האירופית ■ בפגישה הוחלט להמשיך בקידום פרויקט הנחת הצינור

מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס
מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס

בדיקת היתכנות שביצעה חברת IGI-Poseidon, בהזמנת נציבות האנרגיה של האיחוד האירופי, מעלה כי עלות הנחת צינור גז מלוויתן דרך קפריסין ליוון תהיה כ-5.7 מיליארד דולר. כך נמסר ממשרד האנרגיה, בעקבות פגישה של מנכ"ל המשרד שאול מרידור היום (ד') באתונה, עם מקביליו מאיטליה, יוון וקפריסין, ועם נציגה בכירה מנציבות האנרגיה האירופית.

לפי ההודעה, כל המשתתפים בפגישה הביעו תמיכה בפרויקט והחליטו להמשיך לקדמו, למרות המורכבות הרבה שבהנחת הצינור במים עמוקים. הצינור המיועד אמור להוביל לצד הגז הישראלי גם גז משדות הגז הקפריסאים, וכן גז משדות פוטנציאליים במים הכלכליים של יוון. האיחוד האירופי מכיר בפרויקט כפרויקט המהווה אינטרס משותף - Project of Common Interest, PCI - ולכן מימן את בדיקת ההיתכנות.

נכון להיום יוון צורכת 2.5 BCM גז טבעי בשנה בלבד, אך איטליה צורכת 60-70 BCM בשנה, והיא עשויה להיות שוק היעד העיקרי של הגז שיזרום מהצינור, אם יוקם. אירופה בכללה צורכת כ-440 BCM בשנה, כאשר 160-165 מיליון BCM מגיעים מרוסיה במחיר 4.5 דולר ליחידת חום, וכ-100 BCM מגיעים מנורבגיה.

שתי מדינות בולטות נוספות המספקות גז באירופה הן הולנד ובריטניה, שמאגרי הגז שלהן הולכים ומידלדלים. המחיר הממוצע של יחידת חום ביבשת הוא כ-5 דולר - לקראת החורף הוא עלה ל-5.5-6 דולר בעסקאות ספוט - ואף שרוסיה יכולה להגדיל את התפוקה, האירופאים לא ששים להיות תלויים בה ומעוניינים לגוון את מקורות האספקה.

 נבדקה גם הנחת צינורות מחברים לאיטליה ובולגריה

אורך הצינור שנבחן הוא 1,300 ק"מ: 200 ק"מ במים עמוקים מלוויתן והשדות הקפריסאים לאי הקפריסאי; 700 ק"מ לכרתים; 400 ק"מ מכרתים ליוון; ו-600 ק"מ נוספים ביבשה, מדרום יוון לצפונה. קוטר הצינור שנבחן הוא 32 ו-24 אינץ' בקטעים שונים, עם הספק של 16 BCM בשנה.

כדי להגיע לעומק אירופה נבדקה גם ההיתכנות של הנחת צינור יבשתי לאורך 180 ק"מ מצפון יוון לבולגריה, שם הוא יתחבר למערכת הצינורות הקיימת. צינור זה יוכל לספק 3-5 BCM בשנה. צינור נוסף שנבחן יונח בים בין צפון מערב יוון לדרום איטליה, לאורך 207 ק"מ. צינור זה, בקוטר 32 אינץ', מיועד להעביר 12 BCM בשנה.

בהתחשב בנתונים, עלות הצינור היא 4.3 מיליון דולר לק"מ, כפול מעלות הנחת צינורות גז יבשתיים בישראל. בהנחה שהספק הצינור הוא אכן 16 BCM בשנה, במחיר של 5 דולר ליחידת חום, הוא יכניס 2.8 מיליארד דולר בשנה ויכסה את עלויות הנחתו בתוך שנתיים. על הנתון האחרון מערערים במשרד האנרגיה, וטוענים שמחיר יחידת חום צפוי לעלות באירופה בשנים הקרובות ל-8 דולר ליחידה.