שבירת שביתה? עובדי נתג"ז מונעים כניסת עובדים לתחנת הכוח

עובדי חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל הפסיקו את פעילות התחזוקה בתחנת הכוח של חברת החשמל באשכול ■ נמנעת כניסתם של עובדי קבלן חלופיים שהביאה הנהלת החברה הממשלתית בצעד שמהווה לטענת העובדים שבירת שביתה

העובדים עוצרים את עבודות התחזוקה בתחנת הכוח אשכול/ צילום: דובר ההסתדרות
העובדים עוצרים את עבודות התחזוקה בתחנת הכוח אשכול/ צילום: דובר ההסתדרות

עובדי אגף התפעול של חברת נתיבי גז עצרו הבוקר את פעילות התחזוקה בתחנת הכוח אשכול של חברת החשמל, במטרה לקדם הסכם קיבוצי ראשון עם ההנהלה. לדברי העובדים, העיצומים לא יאפשרו להחזיר את התחנה לפעילות ביום חמישי השבוע כמתוכנן. עוד הוסיפו, כי נציגי ועד חברת החשמל הגיעו למקום והביעו סולידריות ותמיכה בעובדי נתג"ז ובמחאתם.

בנתג"ז 96 תקנים לעובדים, שמהם כ-90 מאוישים, ו-37 עובדי קבלן. בין העובדים להנהלה מתנהל מו"מ להשגת הסכם קיבוצי ראשון בחברה מאז יוני 2014. "אנחנו רוצים לקבל גמול השתלמות, ביטוח בריאות פרטי, קרן ועדים", אמר לגלובס יו"ר הוועד יהודה דרי. "אנחנו חברה ממשלתית, למה שלא נקבל מה שמקבלים עובדים בחברות ממשלתיות אחרות?". נכון להיום שכר הטכנאים וההנדסאים בחברה מגיע לאחר תוספות ל-13-15 אלף שקל ברוטו בחודש.

ככל שהתמשך המו"מ הסלימו היחסים בין הצדדים, ובמאי השנה הוכרז סכסוך עבודה. בין העובדים להנהלת החברה מתנהל קרב גרסאות בכמה נושאים. כך, למשל, העובדים טוענים כי הם דורשים תוספת שנתית קבועה לשכר של 2.5%-3.5%, כמקובל במגזר הציבורי, בעוד בהנהלה אומרים כי התוספת המבוקשת עומדת על 5% לשנה, ובצירוף תנאים נוספים מגיעה ל-10% בשנה.

מחלוקת חריפה נוספת נוגעת לתנאי החתמת כרטיס של כ-30 עובדי התחזוקה של החברה, הנדסאי וטכנאי חשמל וגז. העובדים, המגיעים לא פעם ישירות מביתם לשטח, דורשים להחתים כרטיס מהטלפון חצי שעה לאחר היציאה מהבית בבוקר, וחצי שעה לפני ההגעה אליו בערב. בחברה טוענים כי מנגנון זה מנוצל לרעה, ודורשים כי בימים בהם העובדים מגיעים קודם כל לאחד משלושת מרכזי התפעול של החברה - צפון, מרכז ודרום - הם יחתימו כרטיס רק בהגיעם.

מחלוקת שלישית נוגעת למעמדם של עובדי הקבלן, המועסקים בחברה מזה שנים בתפקידים מקצועיים. ועד העובדים דורשים לקלוט את העובדים במעמד קבוע, אך נתקבל בסירוב. ההנהלה אומרת כי משרד התשתיות ורשות החברות אינם מאשרים תקנים נוספים, אלא דורשים מהחברה להקים חברה-בת נפרדת, נתג"ז הולכה, שתנהל את אגף התפעול ותקלוט אליה את עובדי הקבלן.

העובדים מסרו הבוקר כי ההנהלה שלחה עובדי קבלן להחליפם באשכול, וכי מדובר בצעד לא חוקי לשבירת שביתה, "הפוגע בצעדים הארגוניים שמבצעים עובדי נתג"ז במסגרת החוק". ההנהלה, בתגובה, מסרה, כי "החברה אינה שוברת שביתה ופועלת על פי חוק. העבודה מתבצעת על ידי עובדי נתג"ז שאינם שובתים, וקבלן מקצועי שהיה מתוכנן לבצע את העבודה שצוותי תחזוקה של נתג"ז אינם מבצעים בעצמם".

עוד מסרה ההנהלה, כי "עיצומים אלה מהווים הפרה בוטה מצד ההסתדרות את הסיכום אליו הגיעה החברה עם ההסתדרות ועם נציגות העובדים, במסגרתו הגיעו הצדדים להבנה על הפסקת עיצומי העובדים עד לתאריך 15 בינואר 2017, בתמורה למספר צעדים בוני אמון מצד ההנהלה.

"למרות העיצומים המיותרים של חלק קטן מן העובדים, החברה עומדת בלוחות הזמנים שהוצבו, ותשלים את מלוא הפרויקטים המתוכננים. נתג"ז הינה חברה ממשלתית הפועלת על פי חוק ובאמצעות כספי ציבור, והנהלת החברה לא תיתן יד למעשים הפוגעים באזרחי ישראל, במשק האנרגיה ובכלכלה הישראלית".

הצעדים באשכול מצטרפים לשיבושי העבודה שננקטים על ידי עובדי נתג"ז גם בעבודות חיבור תחנת הכוח של מפעלי כיל בים המלח לתשתית הולכת הגז הטבעי של ישראל, בתחנת "סדום 2", ובעבודות הפיתוח בתחנת הכוח החדשה "נילית", סמוך למגדל העמק.