לא המילה האחרונה

השאלה שנותרה פתוחה היא כמה מההתייעלות בבנק הפועלים תגיע לצרכנים

1. "אנו דוגלים בהתייעלות כדרך חיים", אמר היום (א') מנכ"ל בנק הפועלים, אריק פינטו. ואכן הבנק ביצע בשנים האחרונות לא מעט מהלכי התייעלות משמעותיים, שהביאו אותו ליחס יעילות של 60%, מהטובים במערכת הבנקאית.

ההתייעלות היא אולי דרך חיים, אך חשוב לציין כי הרבה מההצלחה של הפועלים להוביל מהלכי התייעלות משמעותיים יותר מבנקים אחרים, נובעת מהיחסים הטובים עם ועד העובדים ומשיתוף-הפעולה בינו לבין ההנהלה, זאת בעוד בחלק מהבנקים האחרים היחסים קשים יותר, וגמישות ההנהלה נמוכה יותר.

נושא מרכזי נוסף שיעמוד על שולחנו בשנה הבאה הוא הסכם השכר החדש שיצטרך לגבש עם ועד העובדים. הסכם זה אמור לכלול תוספות שכר לשנים הבאות. בהסכם הקודם הוחלט להעניק את עיקר התוספות לדרגים הנמוכים, ובדרגים הגבוהים יותר לא לתת תוספות ואפילו לקצץ מעט במשכורות הגבוהות של בכירי הבנק. לא נתפלא אם מנגנון דומה נראה גם בהסכם הקרוב.

בבנקים מתלוננים על חוק שכר הבכירים המגביל את השכר בבנק ל-2.5 מיליון שקל, וממשיכים להתריע כי חוק זה יביא לזליגה איטית של מנהלים בדרגי הביניים. אולי זה נכון, אך זה מהווה גם מנוף להנהלות הבנקים, ובראשם בנק הפועלים, להתייעל ולבצע קיצוץ בשכר מנהלי דרגי הביניים שיתאימו להיררכיה החדשה בשכר בבנק. לפי הערכות, בחודשים הקרובים ייפתחו החוזים האישיים של חלק ממנהלי דרג הביניים ויתבצע בהם קיצוץ בהתאם לרמות השכר החדשות.

השאלה שנותרה פתוחה היא כמה מההתייעלות הזו תגיע אלינו, הצרכנים. בינתיים, לפי מה שעולה מהודעת בנק הפועלים מהשבוע שעבר על הגדלת הדיבידנד, נראה כי היא מגיעה בעיקר לבעלי המניות בבנקים. באשר ללקוחות, נראה כי המהפכה הטכנולוגית תיאלץ את הבנקים להוריד מחירים, וכי תוכניות ההתייעלות הן פשוט הדרך לשמור על רמת הרווחיות.

2. 3 בנקים פרסמו עד כה תוכניות התייעלות - הפועלים, לאומי ודיסקונט. בעוד בבנק לאומי הלכו על תוכנית מהירה וחדה של קיצוץ 700 עובדים בתוך כמה חודשים, בבנק הפועלים הרשו לעצמם לפרוס את התוכנית על פני 4 שנים, ולבצע אותה בהדרגה.

ישנם הבדלים נוספים בין התוכניות, אך המכנה המשותף הבולט ביניהן היא העובדה ששלושתן פתחו את תוכניות ההתייעלות גם לעובדים הצעירים יותר. דיסקונט פתח את התוכנית החל מגיל 50, ובפועלים ולאומי אף אפשרו לעובדים צעירים יותר להצטרף בתמורה לפיצויים מוגדלים.

העובדה שהבנקים מוכנים להציע פיצויים גבוהים של 270% בממוצע גם לעובדים הצעירים מעידה על חוסר היעילות של הבנקים, שהיא לא רק נחלת העבר, אלא גם מתבטאת גם בגיוס גדול מדי של עובדים ב-20 השנים האחרונות. נראה כי כעת הבנקים מתחילים לטפל גם בחוסר היעילות שבקרב עובדי דור הביניים.