עיריית ת"א נתבעת ב-34 מ' ש' על 20 שנות עיכוב בהזזת צינור מים

בעלי מגרשים בשכונת המשתלה תובעים את עיריית ת"א ואת תאגיד מי אביבים, בטענה כי נגרמו להם נזקים כספיים רבים מאז 1993, אז אושרה התוכנית, ונמנע מהם לבנות ולהשכיר דירות

מי אביבים לוגו
מי אביבים לוגו

תביעה בסך כ-34 מיליון שקל הוגשה לאחרונה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד עיריית תל-אביב, נגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ונגד תאגיד המים מי אביבים.

התובעים, 17 אנשים בעלי זכויות במגרש במתחם שכונת המשתלה שבצפון תל-אביב, טוענים לנזקים כספיים אדירים שנגרמו להם בשל עיכוב של 20 שנה בהעתקת צינור מים שהונח בשטחים שבבעלותם, שמנע מהם לבנות על המגרשים במשך כל התקופה הזו. על השטח ניתן לבנות 40-30 דירות.

בתביעה, שהוגשה בידי עורכי הדין יגאל בורוכובסקי ונדיר אביעד ממשרד יעקב סלומון ליפשיץ ושות', טוענים רוב בעלי הזכויות במגרש 212 שבשכונת המשתלה, בשטח כולל של כ-5.4 דונם, כי העירייה או הוועדה המקומית איפשרו בזמנו הנחת קו צינור מים ראשי במגרש שבבעלותם.

בשנת 1993 אושרה למגרש תוכנית מתאר מפורטת בייעוד למגורים, ומימוש הבנייה הותנה באישור תוכנית שאמורה הייתה לכלול העתקת צינור המים ל"מגרשים הסמוכים". החל ממועד אישור התוכנית נדרשו העירייה והוועדה המקומית לבצע שתי פעולות: האחת - לערוך ולאשר תוכנית עיצוב ארכיטקטוני; והשנייה - להעתיק את צינור המים אל מחוץ לגבולות המגרש בו הוא הונח.

לטענת התובעים, הנתבעות הפרו את חובותיהן האמורות, בכך שרק מקץ 11 שנים ממועד אישור התוכנית המפורטת אישרו את תוכנית העיצוב הארכיטקטוני, ורק מקץ 20 שנה העתיקו את הצינור אל מחוץ למגרש התובעים - וגם זאת רק בעקבות הליך משפטי שנוהל כנגדן על-ידי התובעים. 

התובעים טוענים כי עצם מיקומו של צינור המים במגרש מנע מהם לפתח את המגרש, ולמרות פניות רבות אל העירייה ואל מי אביבים, לא הועתק מיקומו של הצינור המים. כל זאת, לטענתם, למרות שבשנת 2004 התקבלה החלטה על-ידי הוועדה המקומית תל-אביב-יפו המחייבת את העתקת הצינור מחוץ לתחומי המגרש.

רק בשנת 2013, כעבור 10 שנים ממועד קבלת ההחלטה בוועדה המקומית, ורק לאחר שהתובעים הגישו לבית המשפט תביעה נגד העירייה ומי אביבים, הועתק מיקומו של הצינור מחוץ לשטח המגרש.

על רקע מעשי ומחדלי העירייה והוועדה המקומית במשך למעלה מ-20 שנה, הוגשה נגדן לאחרונה התביעה לפיצוי כספי בגין הנזקים שנגרמו להם, לרבות אובדן דמי שכירות במשך שנים רבות ואי-יכולת מימוש זכויות הבנייה.

עיריית תל-אביב-יפו מסרה בתגובה כי "התביעה התקבלה היום. העירייה תלמד אותה ותגיב בהתאם לבית המשפט".