חוסר הכיוון המתמשך

מבט על מדד המניות שלנו והגדר הנוחה שעליה כולם יושבים

בורסות אירופה/ צילום: רויטרס
בורסות אירופה/ צילום: רויטרס

החגים מאחורינו, והשגרה המדשדשת ממשיכה להיות מנת חלקנו. בחו"ל ובישראל יש סיבות משפיעות בכבדות למצב עגום זה של יציבות שוחקת עבור אלו העושים את רוב ממונם מתנועה מגמתית. אמנם, יש בשר בתנועות הפנימיות של אותו דשדוש תחום אבל אין כמו מגמה טובה, חזקה, ורציפה, על מנת ליהנות מרווחים, ומביטחון עצמי חיוני לניהול נכון של השקעות.

הנה הגרף השבועי של מדד ת"א 25, אשר ישמש אותנו אחרי חודש של הפסקה מתודית:

משה-שלום-תא-01-11
 משה-שלום-תא-01-11

כאמור, התופעה הבולטת כאן היא העמידה המזגזגת של המחיר בין 1500 ו-1365, כאשר הרמה הנמוכה של התחום נבנתה לבסיס התמיכה של מהלך התיקון הגדול מן השיא של כל הזמנים (3 סגול). למה הכוונה?

שימו לב שתחילת התיקון החל בירידה די חדה שאופיינה בשיאים ושפלים יורדים תחומים בקו מגמה בולט במיוחד (1 כחול). היה צפוי שאזור ה-50 אחוז Fibonacci (4 סגול) יהווה מעין מעצור זמני למהלך היורד, ואכן כך היה, אבל מה שהיה צריך להיות תחנת ביניים הפכה להיות מושב של עקשנות חזקה. את המלבן הגדול (2 כחול) ניתן למקם מאז תחילת השנה לערך, וזהו גם הזמן שאינדיקאטור המומנטום החל להתייצב, ולעלות בהדרגה (1 סגול).

כאן ייאמר משהו שמנתחים טכניים יודעים היטב: זמני דשדוש מהווים ירידה בתנודתיות, ובמומנטום, ומשמשים לבניית מאמץ הגעה, מצד האינדיקאטור, לאזור סביב ה-0. כך שהעלייה שנצפתה ב-1 סגול אינה מפתיעה אבל קצב השיפור היה די מיוחד ביופיו. למעשה, אם נבחין היטב בהתפתחות המשותפת שלו, ושל המחיר, נוכל למצוא תקופות של סטייה חיובית רשמית.

גם אינדיקאטור זרימת ההון, ב-2 סגול, אינו משדר דעה ברורה לכאן או לכאן, מתנדנד בין חיוב ושלילה, וזאת עם תקופות החלטה קצרות המעידות על חוסר שכנוע עצמי בולט של השחקנים הגדולים. כזכור, עבורם יש צורך בהתמדה של כניסה או יציאה מדורגת, עקב הגודל של ההון אותו הם מנהלים, ובתקופות של החלטיות מצדם, אנו רואים הר ולא גבעה קטנה של שינוי במצב. מי שרוצה לראות דוגמא לכך יכול להביט בתקופת המגמה העולה היפה שבין אמצע 2012 ו-סוף 2015.

לסיכום טכני נאמר: גבולות הגזרה ברורות מאוד: מעלה 1500 ומטה 1365 כאשר למהות הסנטימנט יש יתרון קל מאוד לאופטימיים עקב העובדה שמה שניראה עד כה יכול להיות מקוטלג כתיקון קלאסי של חצי מן התנועה המגמתית הקודמת.

ומהן הסיבות היותר פונדמנטליות לכל הנצפה עד כה? אתרכז בעיקר בגורמים החיצוניים עקב הקורלציה שהתגברה בין תנועת המדדים שלנו, ומה שנעשה מעבר לים. ובכן, ניתן לציין שני גורמי יסוד ברורים:

תחילה, הנדנדה בקבלת ההחלטות מצד הפדרל רזרב על הריבית הדולרית, כנגד המשך ההזרמה המאסיבית בכל המדינות האחרות. הנטייה השלילית המגיעה מא" מבוטלת על ידי הר המזומנים המופק מב".

שנית, גל בחירות אדיר מימדים (ארה"ב, צרפת, גרמניה) המוגדר כפוטנציאל ברור של חוסר יציבות. כל זה כמובן אם הצד הקיצוני יותר של המפות הפוליטיות השונות יגיעו לרסן השלטון. נמאסות מן השלטון, מן ה-Politically correct, יחד עם צמיחה כלכלית נמוכה, המשך אבטלה גדולה אמיתית גלויה או סמויה, והעלייה של הצד הלאומי יותר עקב בעיות ההגירה השונות, כל זה מייצר רצון להמתנה לפני שמתחייבים בגדול. כמו כן, דויטשה בנק, כגורם מייצג של הנזק הפוטנציאלי שהוא יכול להמיט על המערכת הפיננסית, אינו עוזר להפיג את החששות.

התמונה המנייתית די זהה בכל העולם: ירידה בדרגת מחיר, והמתנה לבאות. בחירות ארה"ב הן הראשונות בתור לפענוח, ואחריהן החלטת הריבית בדצמבר. עד אז ניראה לי שכולם יישבו כמה שיותר בנוח על הגדר בתקווה שלא יגיע אותו ברבור שחור מאיים.

 

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.