רעיון לכחלון: איך מס על מרובי נכסים יכול להוריד את שכר הדירה בארץ

במסגרת הצעת שר האוצר למיסוי דירה שלישית ומעלה, באוצר רוצים למסות את הדירות עצמן ■ אבל למה לא לשנות את הגישה ולהטיל מס על דמי השכירות?

משה כחלון / צילום: תמר מצפי
משה כחלון / צילום: תמר מצפי

זהו, נגמרו החגים. עכשיו, אחרי כל ארוחות החג והחופשים את כולם מעניין דבר אחד - מה יהיה עם הצעת החוק למיסוי דירה שלישית ומעלה. בעלי הדירות חוששים מהמס החדש והשוכרים חוששים מהעלאת דמי השכירות.

אם לפני כמה חודשים היה מי שחשב שהצעת החוק הזו היא רק עז בחוק ההסדרים, ככל שהזמן עובר נראה ששר האוצר לא מתכוון לוותר. הוא אפילו אמר שבלי החוק החדש, לא תהיה ממשלה. נחרץ יותר מזה הוא לא יכול להיות.

לאחרונה חשפנו שגם היועץ המשפטי לממשלה קבע שאין מניעה חוקית לקדם את המס החדש ולמרות הטענות ולמרות כל טיעוני המתנגדים נראה שאוטוטו ועדת הכספים תדון בו.

עכשיו נשאלת השאלה מה יקרה בוועדה. איך יצליחו נציגי האוצר להעביר את החוק, בעוד חברי קואליציה ואפילו יו"ר ועדת הכספים עצמו כבר הצהירו שהם מתנגדים לו?

האפשרות הסבירה ביותר היא שהצעת החוק תעלה לדיון ובסופו של דבר תאושר עם מספר שינויים שיקלו מצד אחד על המתנגדים לתמוך בה ומצד שני יאפשרו לשר האוצר להראות שעמד על שלו והצליח להעביר את ההצעה השנויה במחלוקת.

אז רגע לפני הדיונים, החלטנו לתת לשר האוצר רעיון. אפשרות לרדת אולי מהעץ שקוראים לו מס מרובי הדירות. לא מדובר חלילה בהצעה לוותר על הצעת החוק אם כי לשנות אותה בצורה כזו שתהיה שוויונית יותר ואולי אפילו תוכל להוביל לירידה בדמי השכירות ולא לעלייה כפי שכל המתנגדים טוענים.

במשרד האוצר רוצים למסות את הדירות עצמן לפי שווי הדירה, על פי נוסחה מסובכת מאוד. אבל למה בעצם לא לשנות את הגישה ולהטיל מס דווקא על דמי השכירות? היום יש פטור, ומדרגה אחת שקובעת תשלום מס אחיד מעל דמי שכירות של למעלה מכ-5,000 שקל בחודש.

למה לא לקבוע מדרגות מיסוי מהשקל הראשון? למה לא לקבוע שמי שמחזיק בהרבה דירות ישלם את המס בהתאם לשכר הדירה שהדירות הללו מכניסות לכיסו? דירה בפריפריה מכניסה דמי שכירות נמוכים יותר? המס יהיה נמוך יותר. דירה בתל אביב מכניסה דמי שכירות גבוהים? המס בהתאם.

עכשיו יקפצו כל השוכרים ויגידו, אבל מה? עכשיו יעלו לי את שכר הדירה בגובה המס. מה עשינו בזה? אז זהו, שכאן אפשר להתחכם עוד קצת.

אם יקבעו שם למעלה מדרגות מס, וכל מדרגה תתייחס לדמי שכירות בהפרשים של כמה אלפי שקלים - ולא כמו היום, מדרגה אחת ויחידה - יהיה מי שיעשה את החישוב ואולי אפילו, אלוהים אדירים, יחליט להוריד את דמי השכירות. למה? כדי להגיע למדרגה הנמוכה יותר ולשלם פחות מס. ויהיה גם מי שיחליט שלא שווה לא להעלות את שכר הדירה בעוד 500 שקל רק בגלל שבא לו, כי זה כבר יעביר אותו למדרגה אחרת.

בצורה כזו, מי שיש לו הרבה דירות ישלם. אבל הוא ישלם בהתאם למה שהדירות הללו מכניסות לכיסו. יהיה הבדל בין דירה במרכז ודירה בפריפריה, ומי שלא מתאים לו יוכל למכור את הדירה. ויש כאן אפילו עוד בונוס. מס כזה יכול גם להעניק את המידע על שוק השכירות - מה שיעזור בהמשך אולי לקדם חקיקות נוספות.

והכי טוב, אף אחד לא ייצא כאן מופסד. שר האוצר יעביר את החוק שכל כך חשוב לו להעביר והמתנגדים יוכלו להגיד שהשיגו את המטרה להפוך את החוק לצודק יותר ולהגן על שוכרי הדירות.

נו? אז מה אתם אומרים? אולי זו הדרך לרדת מהעץ?