אין הסכמה במו"מ בין הממשלה לאגד; כחלון ייאלץ להתערב?

(עדכון) - המשך המו"מ נקבע למחר ■ יותר מ-1,000 נהגים הפגינו בבוקר מול משרד האוצר בירושלים, ובמקביל שיבשו עמיתיהם את השירות לציבור

על רקע שיבושים בשירות האוטובוסים של אגד הבוקר (ד'), התקיימה הפגנת נהגים של הקואופרטיב מול בניין משרד האוצר בירושלים. בהפגנה השתתפו יותר מ-1,000 נהגים, בקריאה לממשלה להגיע להסכם סובסידיה כבר בימים הקרובים, לפני יום ב' הקרוב, 7 בנובמבר - המועד שבו אמורה להתקיים באגד שביתה מלאה שעליה הכריזה ההסתדרות. לא מן הנמנע שבימים הקרובים יוחלט על דחיית השביתה, בתמורה לכניסה למו"מ מואץ עם תאריך יעד קרוב, אם כי בהסתדרות שוללים כרגע הנחה זאת בתוקף.

פגישת מו"מ נוספת בין הנהלת אגד לבכירים במשרדי האוצר והתחבורה שהתקיימה היום הסתיימה אחר הצהריים ללא הסכמות, והמשך המו"מ נקבע למחר. כפי שנחשף בראשונה ב"גלובס", משרדי האוצר והתחבורה הכינו לקראת הפגישה הצעה ל"תוכנית הבראה" באגד, המבוססת על שני עקרונות עיקריים: לא יופרשו מאגד עובדים בעלי שכר גבוה הרחוקים מגיל הפרישה, ולא ייפגעו תנאי השכר של העובדים שיישארו בחברה.

אגד בסכנת חדלות פירעון?

תוכנית האוצר ומשרד התחבורה כוללת חמש נקודות: התייעלות בתחומים שאינם כוח אדם בהיקף מצומצם יחסית; פיטורי לפחות 200 עובדים מיותרים מקרב 900 עובדי המטה ו-1,700 עובדי המשק; הכנסת שותף לאגד בהיקף של 51% לפחות, ולפי שווי חברה של כמיליארד שקל שייתמך בהסכם ארוך הטווח עם המדינה; הוצאה לתחרות של כ-45% מהקווים, עד ירידה לנתח שוק של כ-20%; ועמידה בתנאי שירות גבוהים.

אגד זוכה בשנים האחרונות לסבסוד של כ-1.5 מיליארד שקל, המהווה 40%-50% מהסבסוד לכלל התחבורה הציבורית באוטובוסים, בה בעת שנתח השוק של הקואופרטיב עומד על כ-37%. גובה הסבסוד נובע מהסכמי תחרות וסובסידיה שנחתמו עם הקואופרטיב בעשור האחרון, וכללו מנגנוני פיצוי על הוצאת קווים מאגד, שהחזיק לפני עשור וחצי 75% מהשוק, ומנגנון סיוע לפרישת חברי אגד ונהגי דור א' שעלות שכרם גבוהה.

בממשלה מבקשים להפחית בהדרגה את הסובסידיה שיקבל אגד בשנים הקרובות, עד למצב שבו הקואופרטיב יזכה לסבסוד בהתאם לגודל השוק שלו בלבד, בדומה לשאר החברות. בשנתיים הקרובות מבקשת הממשלה להפחית 150-200 מיליון שקל בשנה לפחות מהסבסוד.

באגד אומרים כי העקרונות של שחרור העובדים היקרים ושל המשך צמצום מספר הקווים שבניהולם מקובל עליהם, אך הפחתה מיידית של הסובסידיה תביא לחדלות פירעון של הקואופרטיב. הנהלת אגד מבקשת מימון להפרשת 240 עובדים ותיקים מדי שנה על פני 18 שנה, בסכום כולל של כ-6 מיליארד שקל. בממשלה כופרים בטענה לחדלות פירעון, וטוענים כי "תוכנית ההבראה" מבוססת על מספרים אמיתיים והיא בעלת היתכנות כלכלית.

החל בינואר השנה, החודש הראשון שבו הסכם הסבסוד הקודם איבד מתוקפו, העביר משרד האוצר סובסידיות מופחתות לאגד, בהיקף שהנהלת הקואופרטיב טוענת שמגיע ל-250 מיליון שקל. במקביל מנהל אגד זה חצי שנה מו"מ לחתימת הסכם קיבוצי חדש עם ההסתדרות, להסדרת תנאי העבודה של עובדי דור א' ודור ב'. חברי אגד עצמם חברים בהסתדרות רק למטרות ייצוג פרטי, ואינם נכללים בהסכם הקיבוצי.

באחת מפגישות המו"מ בחודש ספטמבר, הודיע אגד להסתדרות כי לאור צמצום הסובסידיות לא יוכל לשלם משכורות החל בחודש ינואר. בעקבות ההודעה הכריזה ההסתדרות ב-28 בחודש על סכסוך עבודה, ולפני כשבועיים הודיעה כי ללא הסדר שיבטיח את משכורות העובדים, תפתח באגד שביתה כללית החל ב-7 בנובמבר.

בעקבות הכרזת סכסוך העבודה כינס בתחילת אוקטובר שר התחבורה, ישראל כ"ץ, פגישה שבה מינה את מנכ"לית משרדו קרן טרנר לממונה על המו"מ. בחודש שחלף מאז התבצרו הצדדים בעמדותיהם, וההתקדמות היחידה היא החלטת משרדי האוצר והתחבורה להגיש לאגד תוכנית, במקום להמתין להגשת תוכנית מצד אגד שתהיה מקובלת עליהם.

ביום ב' השבוע נפגשו יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, ושר האוצר משה כחלון, לפגישת עבודה בנושאים שונים, ובהם המשבר באגד. בראיון בלעדי שנתן ניסנקורן ל"גלובס" בשבוע שעבר, הוא נקט עמדה הקרובה יותר לעמדת האוצר ביחס לעובדים, ולפיה אין היגיון בהפרשת עובדים צעירים מהחברה. בהתחשב בהתבצרות הצדדים עד כה בעמדותיהם, סביר בהחלט להניח שכמו במקרים רבים בעבר, המשבר ייפתר באמצעות פשרה בדרג הנבחר.

הנהג ביקש מהנוסעים לרדת

לפני ובזמן הפגנת הנהגים הבוקר בירושלים, עברו בקבוצות ווטסאפ רבות הודעות על עומסים כבדים בתחנות האוטובוסים בכל רחבי הארץ. באחד המקרים שדווח ל"גלובס", אישה שהמתינה הבוקר בשכונת גילה בירושלים לשווא לקו 32 שייקח אותה למקום עבודתה ברחוב עזה במרכז העיר, נאלצה בחלוף זמן רב לעלות על קו 31 למלחה. האישה תיכננה להגיע לעבודתה בשעה שמונה, אך הגיעה למלחה רק סביב השעה תשע. לאחר יותר מחצי שעה של המתנה במלחה החליטה לקחת יום חופש - ולשוב לביתה במונית.

גם בתחנות האוטובוס בכניסה לשכונת הר-נוף בבירה המתינו מאות אנשים לשווא לאוטובוסים. בשלב מסוים הגיע אוטובוס "אקורדיון" בקו 74, שהתמלא כבר בתחנה הראשונה. בתחנה הבאה הודיע הנהג לנוסעים כי יש תקלה באוטובוס, והם נאלצו לרדת.

תושב ירושלים ששוחח עם "גלובס" אמר כי משיחה שניהל עם נהג אגד לשעבר, עולה כי זו שיטה מוכרת ליצירת שיבושים. לדברי התושב, אישית אין לו בעיה עם שביתת נהגים לשמירה על זכויותיהם, אך לא ייתכן שההסתדרות מודיעה שלא יהיו שיבושים ולא מאפשרת לנוסעים להתארגן כראוי.

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) בא הבוקר לתמוך במפגינים. שמולי אמר כי מאבק נהגי אגד "מוצדק מאין כמוהו". הוא הוסיף ואמר: "אני מקווה שהאוצר יפנים זאת, עוד לפני שתתרחש פגיעה גדולה יותר בנוסעי התחבורה הציבורית. האוצר קושר לאגד את הידיים ודורש ממנה להתחרות; תחרות זה מצוין - עובדי קבלן ושכר רעב ממש לא. זה לא צודק וזה לא יהיה". נוסף על שמולי באו לתמוך בעובדי אגד גם חברי הכנסת חיליק בר (המחנ"צ), אלי כהן ואכרם חסון (כולנו).

בנאום בהפגנה חזר יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, על האיום לצאת בשביתה כבר ביום ב' הקרוב, אם הממשלה לא תעביר כספים לאגד. "שאף אחד לא יתבלבל כאן, מדובר ב-6,000 משפחות שאין להן משכורות לחודש הבא. כולנו נבוא בעוצמה לשביתה, ואם מישהו ינסה לשבור אותה - החברים בדן כבר מחכים לטלפון".

יו"ר מזכירות אגד, אבי פרידמן: "אני מבין את הדאגה והכעס של הנהגים והעובדים, ומצר על השיבושים בשירות שנגרמו ופגעו בלקוחות אגד והציבור הנוסעים. אני קורא למשרדי האוצר והתחבורה לשבת עם אגד וההסתדרות למו"מ מרתוני, כדי לגשר על הפערים ולהגיע להסכם שיבטיח את עתיד התחבורה הציבורית בישראל וישיב לאגד בהקדם את הסכומים שקוזזו חד-צדדית, ומסתכמים בכ-250 מיליון שקל בשנת 2016".

בתגובה להפגנה קרא גיל יעקב, מנכ"ל ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות", למנוע את הפגיעה בנוסעים: "לא ייתכן שנוסעי התחבורה הציבורית יהיו בני-ערובה בידי אגד וההסתדרות. יש הרבה דרכים למחות ולהשפיע - גם בלי לפגוע בנוסעים".

בועז ארד, ממייסדי התנועה הליברלית החדשה, מסר בתגובה להפגנה ולאיום השביתה, כי מדובר ב"עוד דוגמה מקוממת להתנהלות כוחנית של ועדי העובדים, אשר מסוגלים במחי יד אחת לשתק את אחד מהשירותים הציבוריים החשובים ביותר. אגד היא חברה מסואבת הסובלת זה שנים מהתנהלות כושלת ואינטרסנטית, ואין ספק שהיא צריכה להתייעל - ואולי אף לשפר את הסכמי השכר של עובדיה".

ארד הוסיף: "הציבור לא יכול להמשיך ולשמש ככלי משחק בידיהם של ועדי העובדים וההסתדרות, אשר מתייחסים אליו כשבוי מלחמה חדשות לבקרים. השביתה המסתמנת היא עוד קריאת השכמה לממשלת ישראל שנרדמה על משמרתה, ומונעת את פתיחת שוק התחבורה לתחרות חופשית והסעות המונים, שיקדמו את ישראל ליותר חירות ואיכות חיים ותחבורה משופרת".