הקריירה האבודה של אשת ה"בולבול"

הומה אבדין הייתה על המסלול להצלחה - והתרסקה. האם היא יכולה לתבוע את בעלה?

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

בשנת 2010 הומה אבדין הייתה על המסלול הזוהר ביותר להצלחה ואף הוכתרה על-ידי המגזין "טיים" כאחת מ-40 הצעירים המבטיחים כמנהיגים פוליטיים עתידים בארה"ב. המירוץ של אבדין לצמרת החל כבר לפני 20 שנה, כאשר בהיותה בת 20 התקבלה לעבודה כמתמחה של הילארי קלינטון. במהלך השנים אבדין הפכה לעוזרת האישית והצמודה של קלינטון, אשר טיפסה בעצמה בסולם הקריירה, ועתידה נראה ורוד ומרופד בירוקים, עד לנישואיה ההרסניים עם אנתוני ווינר.

ווינר, בעצמו הבטחה גדולה בעבר, שימש כחבר הצעיר ביותר אי-פעם במועצת העיר ניו-יורק, ומאוחר יותר נבחר לבית הנבחרים האמריקאי. הייתה לו גם שאיפה להיבחר כראש העיר ניו-יורק, עד אשר נחשף בתקשורת הרגל מגונה ביותר של ווינר לשלוח תמונות של איבר מינו לנשים שונות. משמעות שמו של ווינר בסלנג האמריקאי היא "בולבול", כך שהאירוניה לא פסחה על אף כותרת בכלי התקשורת (גם לא עלינו), ווינר הפך למעשה לבדיחה מהלכת מחד, ולמושא לזעם ומחאה בגין התנהגות בלתי מוסרית והולמת מאידך.

נפילתו התלולה של ווינר מהצמרת לתחתית גררה אחריה במידה מסוימת גם את אשתו, בעיקר משום שגם לאחר החשיפה הראשונית הגיעו עדויות נוספות, שהוכיחו כי ווינר לא למד את הלקח, והוא ממשיך במעשיו המגונים.

לקראת תחילת המרוץ של קלינטון לנשיאות פורסם בתקשורת האמריקאית שהמועמדת לנשיאות העמידה בפני אבדין אולטימטום, להיפטר מהבעל או להתפטר מהתפקיד, ואבדין הודיעה על גירושיה מוינר. בימים האחרונים התברר כי ככל הנראה גם צעד זה כבר לא יעזור לאבדין, והיא עלולה לשקוע בבוץ בעקבות מעשיו של בעלה.

בהליכי גירושים מאדם שפיתח קריירה משגשגת, בתי המשפט פוסקים לא פעם פיצוי כלכלי עבור בן הזוג אשר ויתר על התפתחותו המקצועית בכדי לתמוך בבן זוגו. הגירושים של אבדין מווינר מעלים סוגיה משפטית מעניינת, שטרם נדונה בפסיקה הישראלית, האם ניתן לתבוע פיצוי גם במקרה ההפוך: אם בן זוג זכאי להנות מתרומתו להצלחת הקריירה של בן זוגו, האם מנגד ניתן לומר כי בן זוג ישא באחריות כאשר הוא "תרם" לכישלון הקריירה של בן זוגו?

בארה"ב, שבה הגשת תביעות היא כמעט ספורט לאומי, תביעות כאלה כמובן כבר נמצאות על השולחן. כך למשל זמר הקאנטרי רנדי טרוויס הגיש תביעת פיצויים נגד אשתו לשעבר על "הרס הקריירה" שלו, בטענה כי חשפה במכוון פרטים אישיים אודותיו במטרה לגרום לו נזק תדמיתי. בישראל, עד כה, טענות על נזק קריירה על-ידי בן הזוג נדונו רק בצורה עקיפה.

כאשר הקריירה של התובע נהרסה מאחר שהקריבה לצורך קידום הקריירה של בן זוגו, בן הזוג הנפגע יכול לקבל כפיצוי חלק גדול יותר מהרכוש המשותף. גם כאשר התובע לא פיתח קריירה מזהירה, מאחר שלעצלנותו וחוסר תרומתו של בן זוגו למאמץ המשפחתי לאורך השנים הייתה השפעה שלילית, הוא יכול לזכות בחלק גדול יותר ממחצית הרכוש.

תביעות נזיקין שכיחות בגין הרס קריירה באות לביטוי גם באמצעות תביעות לשון הרע, במקרים שבהם הנתבע החליט לנסות לחבל בקריירה של בן זוגו על-ידי הכפשתו במקום עבודתו. כך, למשל, אישה חויבה לשלם לבעלה פיצוי בגין מכתב אשר שלחה לעמיתיו לעבודה, בו חשפה פרטים אישים אודותיו, תוך שהיא מציינת "...אני מקווה שבמכתבי זה הצלחתי לתאר את המכובדות המזויפת של פרופ'.... הנוכל, ולהמחיש מעט את 'ד"ר ג'קיל ומר הייד' שנתגלמו באיש זה. מי מכם שחש צורך לנחם ולעודד את הנואף, את מוליד בן הזנונים, את השקרן הפתולוגי, את הנוכל ואת המוליך שולל, מתבקש להתקשר לבית נאפופיו....".

לאור המגמה של התרחבות ענף דיני הנזיקין בבית המשפט לענייני משפחה, יש מקום לצפות להתפתחות תביעות פיצויים ישירות בין בני זוג בגין הרס קריירה, ולא רק במסגרת תביעות דיבה. תביעות אלה ייאלצו לעמוד באתגרים דומים לאתגרים בפניהן ניצבות כיום התביעות לשיתוף בנכסי קריירה: להוכיח כי הכישלון נבע מבן הזוג ולא מתכונות או מעשים של התובע עצמו, ולהוכיח מה היה פוטנציאל ההצלחה של התובע אלמלא נישואיו לבן הזוג. 

■ עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי, מומחית לדיני משפחה וירושה, בעלת אתר www.divorceinfo.co.il