טראמפ מחליש את הדולר

עולם הפיננסים נחרד מעצם המחשבה שלטראמפ יש סיכוי להיות נשיא ארה"ב

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

הבחירות בארה"ב ממש בפתח ועולם הפיננסים כמרקחה, כשמדדי המניות בוול סטריט קובעים רצף שיא של ימי ירידות מאז 1980. גם הדולר נחלש לעומת רוב המטבעות, מה שמעיד יותר מכל על תחושת הבלבול וחוסר האונים בקרב המשקיעים. כל זה קורה בעקבות פרשת המיילים החדשה של הילארי קלינטון שהצליחה להצית אש בקרב שכבר נראה היה כי תוצאותיו הוכרעו מזמן. עולם הפיננסים נחרד מעצם המחשבה של דונלד טראמפ יש לפתע פתאום סיכוי של ממש להתמנות כנשיא ארה"ב.

מדוע מתרסקים השווקים זה ברור. מדוע נחלש הדולר זה הרבה פחות ברור. טראמפ הכריז לא פעם כי ברגע שייבחר "יזרוק" את נגידת הבנק המרכזי של ארה"ב ג'נט ילן הביתה ויעלה את הריבית ב-2%-3%. ניתן להבין את אימת השווקים אולם אם הריבית על הדולר תהיה 3.5%,מישהו יכול לדמיין מה זה יעשה לדולר?

נכון, יהיו כאלו שיאמרו כי עליית טראמפ לשלטון היא תחילת הסוף של ארה"ב כמעצמה כלכלית מובילה ועל כן יש לברוח לנכסים אחרים - מטבעות שונים (אולי שקל?), זהב או סחורות אחרות. אולם גם אם יעלה טראמפ לשלטון, קשה להאמין, במיוחד אם הריבית בארה"ב תעלה בחדות, שהדולר ייחלש.

אבל לא נשאר לנו הרבה לחכות ובשלב זה עדיין נראה כי קלינטון מתאוששת ותצליח בתחרות הכול כך לא מחמיאה - ממי סולד הציבור האמריקאי פחות. אם כך יקרה צפויים שוקי המניות להגיב בחיוב והדולר ישוב להתחזק.

נתוני התעסוקה שפורסמו ביום שישי האחרון אינם כה גרועים כפי שמנסים לציירם גורמים אינטרסנטיים. שימו לב כיצד תוקנו נתוני התעסוקה של החודשים האחרונים כלפי מעלה, חלקם אפילו באופן דרמטי. תיקון זה אמור להעלות דרמטית את הסיכוי להעלאת ריבית כבר בדצמבר, מה שיסלול את הדרך לחזרה לעידן של שפיות. אולם אל תצפו לדרמות בשוקי המניות או בשוקי המט"ח. יהיה תיקון חיובי לירידות החדות אולם לא תהיה פריצה משמעותית כלפי מעלה. ולגבי הדולר, גם כאן לא צפויות דרמות גדולות כי לאמריקאים פשוט לא מתאים דולר חזק מדי.

בישראל אוהבים את טראמפ? בתעשייה ממש לא

עד שסוף סוף החל השקל להרכין ראש, בעיקר לעומת הדולר, הגיע השבוע האחרון ויחד עימו המשחקים המוכרים. ביום שישי בערב כבר ראינו שער 3.79 שקלים לדולר. בנק ישראל חייב היה להתערב כבר בשבוע שעבר, אולם בפעם המי יודע כמה, שגו שם מקבלי ההחלטות בקריאה לא נכונה של המפה ונמנעו מהתערבות למרות התיסוף החד.

אולי גם בירושלים החליטו להמתין בחוסר מעש עד לאחר פרסום תוצאות הבחירות בארה"ב, אולם בינתיים מצביע המסחר באופציות על שער דולר של 3.79 שקלים, מה שאומר שפיחות השקל נמחק לחלוטין. אי אפשר להגיד שזה לא היה צפוי לנוכח התפתחויות הימים האחרונים והיעדרותו של בנק ישראל מהמסחר, בניגוד מוחלט להצהרותיו, וזה מעודד עוד יותר את הספקולנטים המהמרים לטובת השקל.

ואיך אפשר בלי ברקזיט? השבוע היינו עדים להתחזקות מרשימה של הליש"ט לעומת הדולר. זאת לאחר שנוצר סיכוי שמשאל העם שקבע את יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי לא ייחשב ועל מנת לצאת מהאיחוד תהיה דרושה הסכמת הפרלמנט בהצבעה. מערך יחסי הכוחות בפרלמנט לא מוחלט לעניין זה אולם תגובת הליש"ט מעידה כי יש סיכוי להיפוך ההחלטה האומללה. רק תזכרו איפה קראתם לראשונה לאחר ההצבעה המפתיעה שגם הסופי יכול להתברר כלא סופי.

יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים
yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.