ייסגר או לא: בערוץ 1 מעלים שורת תוכניות ברוח נוסטלגית

ערוץ 1 הודיע היום על השקת שורת תוכניות חדשות ש"מסכמות תקופה" ■ בין מהמותגים הוותיקים והמוכרים שיחזרו למסך: "סיבה למסיבה", "שמיניות באוויר" ו"זה הסוד שלי"

על רקע אי-הבהירות סביב עתידו ואופיו של השידור הציבורי, בערוץ 1 הודיעו היום (ב') על השקת שורה של תוכניות חדשות - רבות מהן בעלות אופי נוסטלגי או כאלה ש"מסכמות תקופה" - שיעלו לשידור בערוץ החודש ובחודש הבא.

אתמול (א') כבר עלתה לשידור הסדרה המושקעת "והארץ הייתה תוהו ובוהו" (שזכתה לרייטינג של 4.5% בקרב משקי-בית היהודיים וכ-100 אלף צופים בכלל האוכלוסייה), שאמורה להוות מעין המשך לסדרות "עמוד האש ו"תקומה", ובימים הקרובים יחל בשידורן של תוכניות נוספות.

כאמור, רבות מן התוכניות החדשות הן בעלות אופי נוסטלגי ומשיבות לחיים מותגים ותיקים של הערוץ הראשון. כך, לדוגמה, לקראת סוף נובמבר תעלה לשידור "סיבה למסיבה" בהנחיית רבקה מיכאלי, כשבתוכנית הראשונה, שהוקלטה כבר, עוד הספיק להתארח נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס ז"ל.

תוכניות נוסטלגיות נוספות שישובו למסך הן "שמיניות באוויר" בהגשת דליק ווליניץ ו"זה הסוד שלי", אותה הנחו בעבר אורי זוהר וטוביה צפיר, וכעת ינחה אותה אבי נוסבאום. גם השף חיים כהן כבר שב לאחרונה למסך הערוץ הראשון עם תוכנית הבישול "בחזרה לשום, פלפל ושמן זית". 

תוכנית נוספת בעלת אופי נוסטלגי שצפויה לעלות אף היא בסוף נובמבר היא "פנס הקסם" בכיכובו של אילן פלד, שמגלם אישה שעובדת כבר 40 שנה בארכיון רשות השידור.

תוכניות נוספות שיעסקו במה שניתן לכנות מורשת רשות השידור הן "הדוקומנטריסטים", סדרה בהפקת אריק ברנשטיין שמביאה את סיפורה של היצירה הדוקומנטרית בשידור הציבורי לאורך 5 עשורים; "רוח החופש" בהפקת עדו צוקרמן ועדו בהט, שתעסוק בהיסטוריה של השידור הציבורי והמאבקים שאפיינו אותו לאורך השנים מהקמתו ועד להקמת תאגיד השידור הישראלי. כמו כן תעלה סדרת כתבות תחת השם "מבטים", ובה בכירי עיתונאי רשות השידור יחזרו לאירוע מרכזי אותו סיקרו בתקופת עבודתם בערוץ.

ברי בר-ציון, המנהל המיוחד של רשות השידור, ציין כי "הערוץ הראשון מציג סדרת תוכניות כמחוות פרידה משידוריו. צופי הערוץ הראשון מקבלים הצצה לעשייה הטלוויזיונית המפוארת של השידור הציבורי במשך שנים רבות. התוכניות הנוסטלגיות מתכתבות עם העבר בנוסח עכשווי וכמו כל טלוויזיה טובה נועדה לחדש, לשמח, להצחיק, ללמד ולרגש. הערוץ הראשון - השידור הציבורי מעניק לצופיו ערך מוסף ציבורי מובהק עם הפקות מקור הסוקרות את ערש הטלוויזיה הישראלית עמה גדלנו כולנו".

שמעון אלקבץ, העורך הראשי של רשות השידור, מסר: "ההפקות החדשות נועדו להציג בפני הצופים עשייה עשירה, רבת-פנים ומגוונת ששודרה ב-5 עשורים של יצירה ישראלית. הביטוי 'שידור ציבורי' מגלם בתוכו גם את כל היצירות וסדרות המופת הנוסטלגיות, שהן חלק מדמותה של מדינת ישראל".

על-פי החוק הנוכחי, תאגיד השידור הציבורי אמור לעלות לאוויר בין ינואר לאפריל 2017, ואז גם תיסגר רשות השידור. כידוע, ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו הודיע לאחרונה כי כעת הוא מתנגד להקמת התאגיד החדש, וכי בכוונתו "לשקם את רשות השידור".

בשבוע שעבר הסכימו נתניהו ושר האוצר משה כחלון על הקמת צוות מיוחד שאמור לגבש פתרון לעתידו של השידור הציבורי, בעקבות אי-הסכמות ביניהם בנושא. הצוות - שכולל את אנשי האוצר אמיר לוי ושי באב"ד, אנשי משרד ראש הממשלה יואב הורביץ ואלי גרונר ואת מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר - אמור לגבש פתרון למצב בתוך 3 שבועות.