בג"ץ: נתניהו פעל ללא סמכות בפרשת העבודות ברכבת

השופטים הורו למחוק את העתירה שהגישה ח"כ זהבה גלאון בנושא, אך קבעו: "ברור שהסמכות לא לראש הממשלה ולא לנציגו אלא לשר העבודה"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

שופטי בג"ץ הורו היום (ג') למחוק עתירה שהגישה יו"רית מרצ, ח"כ זהבה גלאון, להוצאת צו הצהרתי האוסר על ראש הממשלה בנימין נתניהו לפעול בחוסר סמכות. השופטים קיבלו את הטענה כי ראש הממשלה פעל בחוסר סמכות, כשהורה באמצעות ראש לשכתו יואב הורוביץ לעצור את עבודות הפיתוח ברכבת בשבת הראשונה של חודש ספטמבר. עם זאת, הוסיפו השופטים, המדינה הכירה בכך שההוראה ניתנה ללא סמכות, והנושא אינו עומד עוד על הפרק.

השופט אורי שהם אמר בדיון כי "ברור שהסמכות לא לראש הממשלה ולא לנציגו אלא לשר העבודה ותו לא, ושר העבודה קיבל החלטות לאחר שהוגשה העתירה. נכון שהעתירה קידמה את העניין, ועל כך יש לברך, אך בסופו של דבר העניין הפך תיאורטי, ולכן אין צורך לתת הנחיה לעתיד".

השופט סלים ג'ובראן אמר בדיון: "אנו מברכים על כך שהעתירה הוגשה, מבחינתנו זה פתרון שראוי שיהיה, והמדינה התעקשה ואמרה שהדבר נעשה, ומי שהוסמך היה שר העבודה, ויש הנחיות שהוא נותן, והן מבוצעות בשטח. לכן, השגתם משהו".

עו"ד דפנה הולץ-לכנר טענה בדיון כי בתשובת המדינה לעתירה לא הופיעה הודאה מפורשת בפעולה ללא סמכות, אלא רק טיעון נגד התיאורטיות של העתירה, ולכן יש להוציא צו הצהרתי שיסכל פעולה דומה בעתיד. השופטים לא קיבלו את הטענה והנחו את עורכת הדין להגיש עתירה נוספת אם יהיה צורך בכך.

בעקבות הדיון אמרה ח"כ גלאון כי השופטים "מעבירים את המסר שאנחנו לא ברפובליקת בננות, ושראש ממשלה אינו יכול לפעול נגד האינטרס הציבורי ולפגוע בציבור. עשרות אלפי אנשים שילמו מחיר כבד בהמתנה לאוטובוסים ובעמידה בפקקים, ואני שמחה שבעקבות העתירה הרכבת חזרה למסלול".

כזכור, הורוביץ התקשר ביום שישי בצהריים לרכבת והורה לעצור את העבודות שתוכננות לאותו סוף שבוע. בעקבות הוראת ראש הממשלה בוטלה נסיעת הרכבות במוצאי השבת וכן במרבית יום ראשון שלאחר מכן. רק בשעות הערב של אותו יום חודשה תנועת הרכבות. במוצאי אותה שבת נערכו הפגנות מחאה בתל-אביב, בנהריה ובבנימינה.

על רקע הפסקת העבודות ועצירת הרכבות התגלע סכסוך חריף בין נתניהו לשר התחבורה ישראל כ"ץ, אותו האשים ראש הממשלה ביצירת "משבר מלאכותי". נתניהו טען כי כ"ץ "מחזיק בציבור הנוסעים והחיילים כבני-ערובה", וכי הוא "מזועזע מהפגיעה הצינית" בנוסעים. "מדובר במשבר יזום ומיותר מצד השר ישראל כ"ץ, שנועד לערער את היחסים בין ראש הממשלה לציבור החרדי, ולחלופין לפגוע בתדמיתו של ראש הממשלה בציבור הכללי".