מנכ"ל שופרסל הוא לא דוגמה

יש הרואים באיציק אברכהן משופרסל הוכחה לשדרוגו של מקצוע התפעול. הם טועים

באחד הטורים האחרונים כתבתי שסמנכ"לי הכספים כבר אינם המועמדים המובילים למנכ"לות, וכי איבדו את הבכורה לטובת סמנכ"לי המכירות, שעם העלייה ברמת התחרות בשווקים הפכו לפונקציה המרכזית ביותר בכל ארגון.

שעה אחרי שהתפרסם הטור התקשר אליי לקוח, סמנכ"ל תפעול מאחת החברות התעשייתיות הגדולות בארץ, לספר לי שיש מגמה החדשה - גיוס מנכ"לים מתחום התפעול. ביקשתי דוגמאות למגמה אותה לא הכרתי, אבל הוא לא הצליח לנקוב במקרים ספציפיים, ולבסוף שלף דוגמה מ-2012 - מינויו של איציק אברכהן, סמנכ"ל התפעול של שופרסל, לתפקיד המנכ"ל במקומו של אפי רוזנהויז.

התפעול הוא המכירות

אותו לקוח אינו היחיד שחושב כך. כבר נתקלתי במנהלים מתחום התפעול שרואים במינוי של אברכהן למנכ"ל שופרסל הוכחה לשדרוג התחום, כשחלקם טוענים כי אם ברשת קמעונאית התפעול משמעותי יותר מהמכירות - על אחת כמה וכמה בחברות תעשייתיות.

הם טועים. מדוע? כי ברשת שיווק, התפעול הוא המכירות. ארגון מכירות של רשת שיווק הוא כלל סניפי הרשת, על עובדיהם ומנהליהם, וכל המערך הזה כפוף לסמנכ"ל התפעול אותו הוא מנהל באמצעות מנהלי אזורים או ישירות, תלוי בגודל הרשת. כלומר, למרות שתחת אחריותו של סמנכ"ל תפעול ברשת שיווק נמנים לרוב גם מערכי הלוגיסטיקה, השירות, הביטחון, הבינוי ולעיתים גם הפיתוח (הקמת סניפים חדשים) וכו', הפרמטר הראשון במעלה עליו הוא נמדד הוא היקף המכירות, בדומה לכל סמנכ"ל מכירות באשר הוא.

זה מה שמבדל סמנכ"ל תפעול ברשת שיווק מסמנכ"לי תפעול בחברות שמחוץ לעולם הקמעונאות, לרבות בחברות תעשייתיות שם מעמדו של התפעול גבוה לאין-ערוך בהשוואה לחברות שירותים. גם מסלולי הקריירה של שני בעלי התפקידים הללו שונים לחלוטין - סמנכ"לי תפעול בחברות תעשייתיות (שרבים מהם מהנדסים) צומחים במסלול הייצור - להבדיל מעמיתיהם ברשתות שיווק שצומחים רובם בסניפים (מתפקיד מנהל מחלקה ועד מנהל רשת/סמנכ"ל תפעול) המהווים כאמור את ארגון המכירות.

לכן סמנכ"ל תפעול ברשת נהנה מהמעמד הגבוה ביותר בהנהלה, והוא מקדים גם את סמנכ"ל הסחר - פונקציה מאד בכירה הממונה על מערך הקניינות ולעיתים גם השיווק, וזאת על אף שהסחר הוא זה שאחראי ונמדד על שולי הרווח (הפער בין מחיר הקנייה ומחיר המכירה) מהם נגזרת רווחיותה של הרשת.

תקועים ברשת

עד כאן הבשורה הטובה. הבשורה הרעה היא שבניגוד לסמנכ"לי תפעול אחרים, הסיכויים של סמנכ"ל תפעול ברשת שיווק לעבור לתפקיד ניהול תפעול בחברות מחוץ למגזר הקמעונאות הם נמוכים. עולם הקמעונאות הוא נישה, ובדומה לתחומי נישה אחרים (נדל"ן, שוק ההון וכו') מאד קשה לצאת ממנו, ולא רק לאנשי התפעול. מרבית העובדים והמנהלים שממלאים פונקציות מקצועיות ברשת שיווק, לרבות ההנהלה הבכירה ובראשה המנכ"ל, יתקשו מאד למצוא תפקידים איכותיים בחברות הפועלות בשווקים אחרים, וזאת משום שמעבר להיות הקמעונאות נישה, זהו תחום הממוקם אי שם בתחתית פירמידת מיצוב החברות במגזר העסקי.

עולם הקמעונאות נתפס נחות בהשוואה למרבית השווקים האחרים, ובכללם המזון, המשקאות, מוצרי הצריכה, התקשורת ועוד, שלא לדבר על מגזר ההייטק, ולכן למרות שסמנכ"לי תפעול של רשת שיווק הם אלה שבפועל מנהלים ארגון מכירות גדול, הם לא מגוייסים כסמנכ"לי מכירות בחברות אחרות, כשההיפך בהחלט אפשרי ואף קורה.

לסיכום, אין לראות במינויו של איציק אברכהן למנכל שופרסל הוכחה לשידרוג מעמדו של תחום התפעול, "המגמה החדשה" הזו ייחודית לקמעונאות בלבד, ואם תרצו מסקנה רחבה יותר מהטור הזה, נדמה לי שמתבקש להסיק כי ניהול מושכל של הקריירה מחייב היכרות יסודית של השווקים והתעשיות השונות במשק, ומיקומם על פני פירמידת מיצוב המגזרים והחברות.

אחרת, קל מאד לעשות טעויות בלתי הפיכות העלולות לחבל בקריירה של אנשים מוכשרים מאד עם פוטנציאל עצום.

■ הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com