נשיא אחד, 70 תביעות: טראמפ יתייצב למשפט כבר החודש?

3 תביעות הוגשו נגד נשיא ארה"ב הנבחר ע"י סטודנטים לשעבר ב"אוניברסיטת טראמפ", שטענו כי הונה אותם ■ אחד התיקים עשוי להגיע לביהמ"ש ב-28 בנובמבר, אם הצדדים לא יגיעו לפשרה ■ נגד טראמפ מתנהלים עוד עשרות תיקים משפטיים

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב הנבחר, דונלד טראמפ, הזהיר במהלך קמפיין הבחירות שלו שוב ושוב כי אם יריבתו הדמוקרטית הילארי קלינטון תיבחר, היא עשויה לעמוד למשפט בגין מעורבותה בפרשת המיילים במהלך כהונתה. אלא שככל הנראה, אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, דווקא איל הנדל"ן עשוי למצוא את עצמו בבית המשפט הרבה לפניה. זאת, במסגרת התביעה הייצוגית של סטודנטים לשעבר באוניברסיטת טראמפ, שטוענים כי הנשיא הבא הונה אותם.

היום (ה') ייערך שימוע שבו ישתתפו עורכי הדין משני הצדדים, ואם הם לא יגיעו לפשרה, ויוחלט להגיע למשפט, טראמפ יעיד בפני חבר המושבעים בסן דייגו שבקליפורניה כבר ב-28 בנובמבר. במקביל, לפי העיתון "USA TODAY", נגד טראמפ הוגשו 75 תביעות נוספות, אך רובן לא צפויות להגיע לכדי משפט.

נגד אוניברסיטת טראמפ, חברה ללימודי נדל"ן שפעלה בין 2010-2005, הוגשו 3 תביעות שונות בגין הונאה - שתיים בסן דייגו ואחת בניו-יורק. הסטודנטים טוענים כי שילמו כספים רבים, אך לא קיבלו תמורה לתשלומם ולא זכו בידע שהובטח להם.

בין היתר טוענים הסטודנטים כי הוטעו ושילמו 35 אלף דולר כדי ללמוד "סודות" הנוגעות לעולם ההשקעה בנדל"ן, אך למעשה הם היו חסרי ערך. עוד הם טוענים כי נטען בפניהם שהמורים "נבחרו בקפידה" על-ידי טראמפ עצמו, אך לא כך היה הדבר. איל הנדל"ן הודה כי הוא אכן לא זה שבחר את המורים, אך ציין כי מדובר בשפה שיווקית. לדבריו, רוב הסטודנטים היו מרוצים מהקורסים שלקחו.

בעוד נשיאים נהנים מחסינות משפטית, בית המשפט העליון בארצות-הברית קבע כי ההגנה הזו לא קיימת על מקרים שאירעו לכאורה לפני הכניסה לתפקיד. פסיקה זו ניתנה ב-1997, בעקבות התביעה בגין הטרדה מינית נגד הנשיא לשעבר, ובעלה של יריבתו הדמוקרטית של טראמפ, ביל קלינטון. מקרה זה הגיעו הצדדים לפשרה טרם המשפט.

במהלך השימוע שייערך היום עורכי הדין משני הצדדים יציגו טענות לראיות שלדעתם אין להציג בבית המשפט או סיבות לביטול התיק. בין היתר עורכי הדין של טראמפ יבקש למנוע מאנשי חבר המושבעים לשמוע הערות שאמר המועמד במהלך הקמפיין, כמו אלה שהשמיע על השופט גונזלו קוריאל, לפיהם הוא לא יוכל להיות ניטרלי בשל הרצון של הנשיא הנבחר לבנות חומה עם מקסיקו ולגרש מהגרים בלתי חוקיים. קוריאל נולד באינדיאנה, אך שני הוריו היגרו ממקסיקו. עורכי הדין של הסטודנטים טענו כי ההערות מהקמפיין יכולות לסייע לחבר המושבעים להעריך את אמינותו של טראמפ.

מומחים למשפטים סבורים כי אם התיק יגיע למשפט, יהיה קשה מאוד למצוא מושבעים ניטרלים, שכן כמעט לכל אזרח יש עמדה - לחיוב או לשלילה - כלפי טראמפ. בראיון שנערך יום לפני הבחירות אמר ג'פרי גולדמן, עורך דין המייצג את טראמפ בתביעה שהוגשה בניו-יורק, כי "התקשורת המעוותת את הדיווחים על התביעה יקשו על מציאת מושבעים".

סנדי מרקס, מומחה בתחום המשפט, אמר כי גם אם הצדדים לא יגיעו לפשרה, ייתכן כי המשפט יידחה. אמנם לפי בית המשפט העליון היותו של אדם נשיא ארצות-הברית היא אינה סיבה לבקשת דחייה, אך השופטים יכולים לשקול בקשה לדחייה של טראמפ מסיבות אחרות, כמו רצון להמשיך ולנסות למצוא פשרה. "אני חושב שיהיה זה טיפשי לא לאשר עיכוב קל", אמר מרקס. "הדבר ייתן לו הזדמנות לפתור את הסוגיה ולשים אותה מאחוריו".

בתביעה השנייה נגד אוניברסיטת טראמפ, שהוגשה בסן דייגו, טוענים התובעים כי המוסד פעל בצורה מושחתת. בשלב זה לא נקבע תאריך למשפט, ועורכי הדין דנים על הראיות.

התביעה בניו-יורק הוגשה ב-2013 על-ידי התובע הכללי של העיר, אריק שניידרמן. בחודש מארס השנה החליט השופט כי התיק יגיע למשפט, אך טראמפ הגיש ערעור על ההחלטה. שניידרמן הגיב בזמנו לערעור, ואמר כי "מדובר בדוגמה נוספת לאופן שבו טראמפ יעשה הכול כדי להתחמק ממשפט בגין הונאה לכאורה של מאות ניו-יורקרים".

במקביל לאותן 3 תביעות בנושא האוניברסיטה, כאמור, מתנהלות עוד כ-70 תביעות משפטיות נגד הנשיא הנבחר שנמצאות בשלבים ראשוניים ולא צפויות להתקדם ולהגיע לבית הדין. יותר מ-10 תביעות הוגשו ככל הנראה על-ידי אנשים הלוקים בנפשם, שטענו בין היתר כי נחטפו לכאורה על-ידי טראמפ ובנו. 

אחת התביעות שמתנהלת נגד הנשיא הנבחר הוגשה על-ידי חברים במועדון הגולף שבבעלותו בג'ופיטר, פלורידה. התובעים טוענים כי איל הנדל"ן לקח דמי חבר על שירותים שלא ניתנו. במקביל, עובדת באותו המועדון הגישה תביעה בחודש שעבר, שבה טענה כי פוטרה לאחר שדיווחה על הטרדה מינית בידי עמית לעבודה.

גם הקמפיין של טראמפ ספג תביעה על כך שהפר לכאורה את חוק הגנת הצרכן, כאשר שלח הודעות טקסט שבהם ביקש "לסייע בהשבת אמריקה לגדולתה". במקביל, היועצת הפוליטית שריל ג'ייקובס הגישה תביעה נגד טראמפ, שבה טענה כי הקריירה שלה נהרסה לאחר שהוא כינה אותה "טיפשה" בטוויטר שלו במהלך הקמפיין לנשיאות.