חשד: יבואנים וספקים חסמו יבוא מקביל כדי למנוע הוזלה

רשות ההגבלים בוחנת חשד כי ספקים ויבואנים רשמיים רכשו מזון שיובא ביבוא מקביל והשמידו אותו, ובנוסף איימו על קמעונאים שיצמצמו את העבודה איתם אם ימכרו מזון כזה

מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

רשות ההגבלים העסקיים בראשות עו"ד מיכל הלפרין עורכת בדיקה אם יבואנים וספקים ביצעו מהלכים שנועדו לחסום את היבוא המקביל, במטרה למנוע את הורדת המחירים לצרכן ולמנוע פגיעה בפעילותם בשוק המקומי - כך נודע ל"גלובס". במסגרת זו בודקת הרשות מקרים שבהם ספקים/יבואנים רשמיים בארץ רכשו מוצרי מזון שיובאו ביבוא מקביל והשמידו אותם.

לפי החשד לכאורה, באותם מקרים העסקה בוצעה ישירות מול היבואן המקביל, והסחורה נרכשה כבר בנמל. עוד נבדק האם ספקים ויבואנים רשמיים איימו על קמעונאים שיצמצמו להם את המגוון ברשת, מכיוון שאותם קמעונאים מכרו מוצרים של אותו ספקים ויבואנים שיובאו ביבוא מקביל.

בכירים בשוק העידו בפני "גלובס" כי הניסיונות לחסום את היבוא המקביל קיימים כל העת. לדברי מקורות, בשוק בוצעו בפועל כמה עסקאות הן בתחום המשקאות והן בתחום המזון היבש, שבמסגרתן הספקים רכשו את הסחורה מהיבואן המקביל והשמידו אותה על-מנת שלא תשווק לצרכנים.

יבוא מקביל הפך אולי למונח השגור ביותר בכל הקשור להגברת התחרות והורדת יוקר המחיה. היבוא המקביל מאפשר לייבא לארץ מותגים בינלאומיים ולמכור אותם לצרכן במחירים הנמוכים משמעותית מהמחירים שבהם הם נמכרים בדרך-כלל. בשוק פועלים לא מעט עסקים שעוסקים ביבוא מקביל, ופעילות כזאת מתבצעת גם ישירות על-ידי רשתות השיווק, אבל היא רצופה קשיים ומכשולים.

הלפרין הציבה את היבוא המקביל כאחד מהנושאים על סדר יומה של רשות ההגבלים העסקיים ואף הקימה צוות חשיבה מיוחד לנושא. הצוות אמור לאתר דרכים שבהן אפשר לקדם יבוא מקביל ויבוא אישי באופן שייצר תחרות ויוביל להורדת מחירים. באופן טבעי, הלפרין תבקש לפעול נגד יבואנים או יצרנים שחוסמים את היבוא המקביל. ואולם, נראה כי גם ברשות ההגבלים מודעים לקושי המרכזי של היבואנים המקבילים לספק לקמעונאים ליין מוצרים שלם ובאופן שוטף.

לאחרונה נכנסה לתוקף רפורמת הקורנפלקס, שאמורה להקל על יבוא מוצרי מזון לישראל בכך שהיא מאפשרת יבוא של מוצר שאושר על-ידי הרשויות המוסמכות בארץ המקור מבלי צורך באישור נוסף בארץ, וכל זאת תוך העברת האחריות למוצר ליבואן. הרפורמה חלה על מוצרים דוגמת דגני בוקר, ביסקוויטים, קרקרים, חטיפים, פסטות ואורז.

במשרדי הממשלה קיוו כי החלת הרפורמה תוביל להורדת מחירי המזון היבש, אם כי בשוק יש המטילים בכך ספק, בין היתר בשל החסמים שמטילים היצרנים ובאופן עקיף היבואנים הרשמיים, ואשר מקשים במיוחד על יבוא של מותגים בינלאומיים לישראל.

רשות ההגבלים העסקיים סירבה להגיב לידיעה.