סקר הלמ"ס: חצי מהגברים לא נוסעים כלל באוטובוסים

הסקר החברתי של הלמ"ס בנושא התחבורה הציבורית מגלה כי 83% מנוסעי הרכבת ו-72% מנוסעי האוטובוסים מרוצים מהשירות ■ 22% מכלל נוסעי האוטובוסים לא מרוצים, ואצל הערבים עולה שיעור הלא מרוצים ל-51%

49% מהגברים בישראל לא רואים אוטובוס מבפנים אפילו פעם בשנה - כך עולה מפרק התחבורה הציבורית בסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסם היום (א'). הסקר נערך במחצית השנייה של 2015, בקרב 7,100 בני 20 ומעלה, המייצגים אוכלוסיה של 5.2 מיליון איש.

מהסקר עולה כי מדי שנה נוסעים באוטובוסים כ-3 מיליון ישראלים בני 20 ומעלה, המהווים 56.6% מאוכלוסיה זאת. בקרב הנשים עומד שיעור המשתמשות באוטובוסים לפחות פעם בשנה על 61%, בעוד שאצל הגברים יורד שיעור זה ל-51%. השאר, כאמור, לא נוסעים כלל באוטובוסים או נוסעים לעתים נדירות ביותר.

מקרב הנוסעים, כמיליון משתמשים באוטובוסים כל יום או כמעט כל יום, ו-2.2 מיליון נוסעים באוטובוסים לפחות פעם בחודש. כ-420 אלף איש מקרב אלה שנסעו באוטובוס בשנה שקדמה לסקר עשו זאת פחות מפעם בחודש ו-330 אלף השתמשו באוטובוסים בתדירויות משתנות.

ברכבת, מנגד, נסעו בשנה שקדמה לסקר 2.1 מיליון מבוגרים בני 20 ומעלה, מהם 630 אלף לפחות פעם בחודש. מספר הנוסעים היומי ברכבת לא נמסר.

ברכבת יכולים להתגאות בשיעורי שביעות הרצון של הנוסעים. 83% מהם סבורים שתפקודה טוב או טוב מאוד, 91% מרוצים מתחזוקת התחנות, ושיעור זהה מרוצה מניקיון קרונות הרכבת, מהאוורור והנוחות. 94% אמרו שבדרך כלל הם יכולים לקבל מידע מדויק על תנועת הרכבות.

שביעות הרצון מהשירות נמוכה יותר בקרב נוסעי האוטובוסים. 72% מאלה שנסעו באוטובוסים בשנה שקדמה לסקר הביעו שביעות רצון מהשירות, בעוד 22% הביעו דעה שלילית. 75% מהם מרוצים ממצב הניקיון, האוורור והנוחות באוטובוסים, לעומת כרבע מהנוסעים שאינם מרוצים. 70% מכלל הנוסעים מרוצים ממצב התחזוקה של תחנות האוטובוסים. אצל הערבים שביעות הרצון ממצב האוטובוסים נמוכה בהרבה ומסתכמת ב-51%.

גם ברכבת וגם באוטובוסים, העמדות של מי שאינם משתמשים בשירותים שליליות יותר. רק ל-43% ממי שלא נסעו ברכבת בשנה שקדמה לסקר יש דעה חיובית עליה, ובאוטובוסים מדובר ב-42%.

השיעור הגבוה ביותר של משתמשי האוטובוסים נרשם בקרב בני 20-24 (80%), והוא יורד בהדרגה עד 47% בממוצע בגילאים 35-65. החל מגיל 65 עולה שוב שיעור המשתמשים ל-60%. פחות מחצי מהנוסעים בממוצע מרוצים מתדירות הקווים הבינעירוניים ממקום מגוריהם (45%), כאשר ביישובים קטנים שביעות הרצון נמצאת בטווח הנמוך.

57% בלבד מהנוסעים הסכימו עם המשפט "בדרך כלל אני יכול להגיע בתחבורה ציבורית בזמן סביר ממקום מגוריי למקום היעד". 80% בממוצע הביעו שביעות רצון מקרבת תחנת האוטובוס לבתיהם. בקרב הערבים רק 44% מרוצים ממיקום התחנות.

בתגובה לסקר מסר גיל יעקב, מנכ"ל ארגון 15 דקות: "הנתונים מצביעים על שתי מגמות שמוכרות היטב לכל מי שנוסע באוטובוסים: פערים גדולים ברמת השירות בין יישובים וערים בישראל, והעובדה כי מי שנוסעים באוטובוסים הם מי שאין להם ברירה: ילדים, בני נוער וסטודנטים מחד, ואזרחים ותיקים מאידך. למעשה, ציבור הנוסעים בישראל מצביע ברגליים, מביע חוסר אמון בתחבורה הציבורית ומעדיף את הרכב הפרטי - זאת למרות הפקקים ועלויות האחזקה הגבוהות. מחצית מהגברים בישראל לא נסעו באוטובוס בשנה האחרונה. לא פלא ש-42 אחוזים מהמשיבים, המייצגים כשני מיליון נוסעים, סבורים שהתחבורה הציבורית איטית מדי".