גלאון: "לחקור לעומק את הריקבון בדירקטוריון בנק הפועלים"

יו"רית מרצ לנגידת בנק ישראל ולמפקחת על הבנקים: "לא ייתכן שמיליוני שקלים מכספי הציבור יממנו הסכם שתיקה וטיוח של תלונה על תקיפה מינית נגד ציון קינן"

חדוה בר וקרנית פלוג / צילום: תמר מצפי ואיל יצהר
חדוה בר וקרנית פלוג / צילום: תמר מצפי ואיל יצהר

יו"רית מרצ, ח"כ זהבה גלאון, דורשת מנגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, ומהמפקחת על הבנקים, חדוה בר, "לחקור לעומק את הריקבון בדירקטוריון בנק הפועלים, בכל הנוגע לפרשת התקיפה המינית לכאורה מצד המנכ"ל הקודם ציון קינן וההשתקה של הפרשה לכאורה על-ידי הבנק. "על ועדת הכספים לדרוש באופן נחרץ את פרסום דוח הבדיקה בפרשת ציון קינן", אמרה.

גלאון דיברה בדיון בוועדת הכספים של הכנסת, בנוכחות פלוג ובר, והעלתה הצעה לסדר שיזמה: "עליכן להיכנס בעובי הקורה של הנעשה בבנק הפועלים. בנק הפועלים הוא חברה ציבורית ש-80% ממניותיה מוחזקות בידי הציבור, ושמנהלת פיקדונות ציבור בשווי 330 מיליארד שקל. לא ייתכן שמיליוני שקלים מכספי הציבור הישראלי יממנו הסכם שתיקה וטיוח של תלונה על תקיפה מינית נגד ציון קינן, ואיש לא ייתן על כך את הדין. יו"ר הבנק יאיר סרוסי כבר הודיע על התנצלותו - האם אנחנו באמת יכולים להסתפק בהתנצלות? האם אנחנו יכולים להפקיד את המוסדות הפיננסיים האדירים האלה בידי סרוסי, פינטו ושאר הבכירים שנתנו ידם לפרשת קינן?", אמרה ח"כ גלאון.

יו"רית מרצ הוסיפה כי "אין זה מסמכות ועדת הכספים לדון בהיבטים הפליליים החמורים המסתמנים בפרשת ציון קינן, אבל האינטרס הציבורי פה הוא אדיר. בעבר, סוגיות שנחקרו על-ידי בנק ישראל לא פורסמו לעיון הציבור; כך בפרשת העלמות המס בבנק לאומי, וכך בפרשת הענקת האשראי הבלתי מוגבל לקבוצת אי.ד.י.בי. בשני המקרים, למרות העניין העצום של הציבור, בחר בנק ישראל שלא לפרסם את דוחות הביקורת לציבור". 

המפקחת על הבנקים, חדוה בר, הגיבה לדברים ואמרה: "אנחנו עורכים בדיקה בנושא, ובשלב הזה אין לי מה להוסיף. ברור שהנושא של ההתנהלות ההולמת של הבנק בכל ההיבטים, ממשל תאגידי ותהליכים נוספים, נבחנת על-ידינו, ואנחנו נותנים לזה חשיבות גדולה. ברגע שנסיים, נדע איפה הדברים עומדים. חשוב שנבסס את האמירות שלנו על העובדות".

נזכיר כי תחילת הפרשה בחודש אפריל השנה, עת הטילה עובדת לשעבר בבנק הפועלים פצצה, כשטענה כי המנכ"ל לשעבר ציון קינן תקף אותה מינית בקזחסטן לפני כ-10 שנים. לטענת אותה עובדת לשעבר, קינן עודד אותה לשתות אלכוהול, לאחר שמשלחת עובדי הבנק יצאה לבילוי לילי במועדון, ובסיום הערב תקף אותה לכאורה.

ככל הידוע, במשך השנים לא התלוננה על כך העובדת, והנושא התפוצץ כשהיא הגיעה לדון בתנאי פרישתה מהבנק, ולא קיבלה את התנאים שלהם ציפתה.

 

הבורר סטיב אדלר אמנם לא קיבל את גרסתה של המתלוננת, אך קבע לה במקביל פיצויי פרישה מוגדלים בטענה לתנאי העבודה הקשים. לפי הערכות, היקף הפיצוי המוגדל שקיבלה העובדת עומד על 2 מיליון שקל, כאשר בסך-הכול היא יצאה מהבנק עם 3 מיליון שקל בקירוב.

יו"ר בנק הפועלים, יאיר סרוסי, עודכן בתלונה ובמינוי הבורר, אך לא עדכן - לא את הרגולטורים (בנק ישראל ורשות ניירות ערך) וגם לא את דירקטוריון הבנק. כל הגורמים הללו למדו על הפרשה מפרסומה בערוץ 2. לאחר התפוצצות הפרשה בתקשורת אמר סרוסי לערוץ 2 כי הוא מתנצל שלא עדכן את המפקחת. "נפיק את כל הלקחים הנדרשים מהמקרה הנוכחי, למרות שאני חושב שפעלנו נכון במינוי השופט הבודק", אמר יו"ר הפועלים.