יו"ר בנק הפועלים: "הפעולה הייתה הכי מסודרת שאפשר"

יאיר סרוסי מגיב לראשונה לפרשת הסכם "ההשתקה" והטענות על תקיפה מינית לכאורה מצד ציון קינן: "לאותה נקודת זמן הפעולה הייתה הכי מסודרת משפטית ומיועצת שאפשר"

יאיר סרוסי / צילום: סיון פרג`
יאיר סרוסי / צילום: סיון פרג`

פרטים חדשים על פרשת הסכם "ההשתקה" בבנק הפועלים: יו"ר הבנק הנוכחי, יאיר סרוסיהגיב הערב (ו') לראשונה לפרשה שנחשפה לראשונה על-ידי אילנה דיין בחדשות 2. "לאותה נקודת זמן הפעולה הייתה הכי מסודרת משפטית ומיועצת שאפשר", אמר. אמש נחשפה גרסתה של העובדת, שהתלוננה כי מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר, ציון קינן, תקף אותה מינית לפני כעשור ופוצתה (בפיצויי פרישה, לטענת הבנק).

"אנחנו בתהליך, ואנחנו נפיק את כל הלקחים שנדרשים מהמקרה הנוכחי, על אף שאני חושב שפעלנו נכון במינוי השופט הבודק", אמר סרוסי. "זה מי שהיה נשיא בית הדין לעבודה ונחשב לדמות המובילה בתחום. לגבי הטיפול עצמו שאני לא יכול להיכנס לפרטיו, הוא לווה בייעוץ משפטי צמוד, גם פנימי וגם חיצוני".

סרוסי אף הוסיף כי "התנצלתי בפני המפקחת על הבנקים על כך שהיא לא עודכנה בזמן, ובכל מקרה אנחנו כמובן נשתף פעולה באופן מלא עם הפיקוח ועם הרשות לניירות ערך שבודקים כעת את הנושא. לאותה נקודת זמן הפעולה הייתה הכי מסודרת משפטית ומיועצת שאפשר".

לידי מערכת תוכנית "עובדה" הגיעו קטעים מעדותה של מ', המתלוננת על הלילה שהעבירה עם קינן ובכירים נוספים בבנק בקזחסטן: קינן, שאז היה בכיר בבנק, לקח את העובדים לבילוי במועדון לילה בעיר אלמטי. לפי העובדת, הוא השקה אותה בוודקה ולחץ עליה לשתות. המתלוננת תיארה בהליך הבוררות כי חלק מהעובדים היו מודאגים למצבה, ואחד אף נתן לה שקדים על-מנת לסתור את השפעת האלכוהול.

לדבריה, עובד אחר גם החליף לה את הוודקה במים כדי לשמור עליה: "טעמתי את המים, ואז ציון הבין את זה ואמר לע': 'למה אתה מחליף לה את הוודקה במים? תן לה לשתות, תן לה לשתות'. ציון לא שותה, הוא רק משקה אותי, אני כבר רואה שחצי בקבוק וודקה נגמר, הוא משקה אותי - כל הלחץ בא אליי".

 

"זוכרת שניסית לשמור עליי"

בנוסף, שודרה במהדורה המרכזית שיחה בין המתלוננת לע', שהיה כאמור עד לאירוע: "אתה זוכר איך זה התחיל הכול? אני לא אשכח שהלכנו והזמינו אותנו למועדון לילה, ואני זוכרת שניסיתי לשמור עליי. אתה זוכר את זה? וציון שופך לנו וודקות, ואתה שמרת עליי, החלפת את הוודקות במים. ניסית לשמור עליי. זוכר את זה מותק? אתה שמת מים שהוא לא יראה, ואז הוא אמר: 'מה אתה מחליף לה את הוודקה במים'". ע' השיב לה: "הוא ו(בכיר נוסף בבנק) היו שובבים בעניינים האלה".

העובדת תיארה לאחר מכן, בבוררות בפני השופט בדימוס סטיב אדלר, את מה שהתרחש לאחר הביקור במועדון הלילה: "אני רק זוכרת שהוא אמר: תבואי לחדר שלי. אני פחדתי. הוא היה האלוהים שלי בבנק, כולם מפחדים ממנו. כולם פחדו ממנו... הוא היה הבוס שלי, הוא היה המנהל שלי". כשעלו השניים לחדרו של קינן, לדבריה, הוא החל לבצע בה מעשה מיני, כשהיא הרגישה שאין לה אוויר והיא מאבדת את ההכרה.

לדבריה, כשפתחה את העיניים, היא מצאה את עצמה ללא בגדים, בזמן שקינן ממשיך במעשיו - והיא ביקשה ממנו לחדול ממעשיו. בשלב הזה קינן הורה לה לדבריה לקבל תפקיד אחר, ולאחר מכן אמר לה ללכת ולהתלבש. מ' תיארה את האירוע לפרטי-פרטים - בעוד קינן מכחיש את הדברים.

איך השתלשל הסכם הפיצוי?

לאחר הקביעה של השופט בדימוס סטיב אדלר, שדחה את הטענות להטרדה מינית, מנכ"ל הבנק הנוכחי, אריק פינטו, הוא שניהל את המשא-ומתן ונפגש עם דמות מפתח בפרשה - בן זוגה של המתלוננת, גם הוא בעברו בכיר מאוד בבנק הפועלים. פינטו נפגש איתו, והפגישה התפוצצה. עו"ד אורן גרוס ממשרדה של נעמי לנדאו הצטרף לניהול המשא-ומתן. את המגעים ליווה גם עו"ד נחום פיינברג, שמלווה את הבנק.

לבסוף הוחלט לפצות את העובדת בסכום של 6 מיליון שקל. גם בן הזוג נדרש לחתום על הסכם סודיות - מעין הסכם שתיקה. גורמים בבנק טוענים כי בן הזוג של המתלוננת עומדת מאחורי התלונה בשל סכסוכים אישיים עם בכירים בבנק.

מבנק הפועלים נמסר בתגובה: "לאור העובדה שאריק פינטו היה אחד המועמדים להיות מנכ"ל הבנק, בתקופה זו הוא מודר ולא ידע מאומה בנושא התלונה והתבקש על-ידי עורכי הדין החיצוניים שלא להיות מעורב. לפני שהעובדת התלוננה, אכן התקיים משא-ומתן ממושך בין העובדת לבין אגף משאבי אנוש, בנושאי פיצויים על עבודתה.

"פינטו, שהיה ממונה על משאבי אנוש, התבקש לסייע. בכל השלב הזה לא עלתה כל טענה על הטרדה. בשלב מסוים עורכי הדין של העובדת ביקשו פגישה עם עורכי הדין החיצוניים של הבנק והעלו את הטענות בדבר הטרדה מינית, והנושא הועבר לטיפול עורכי הדין ולבדיקת השופט אדלר".