ענבל אור לא התייצבה לדיון; אורנשטיין הורה למכור 6 דירות

אור לא התייצבה הבוקר לדיון בביהמ"ש בתיק הפירוק וכינוס הנכסים שלה ■ השופט אורנשטיין לא התרשם מהפגנת המחאה ונתן בהיעדרה החלטה המאשרת לממש את זכויותיה בשתי דירות בפרויקט "אור על הפארק" בר"ג

השופט איתן אורנשטיין וענבל אור / צילומים: תמר מצפי
השופט איתן אורנשטיין וענבל אור / צילומים: תמר מצפי

ענבל אור בצעד מחאה על החלטת נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, שלא לפסול את עצמו מהדיון בתיק פשיטת-הרגל ופירוק החברות שלה? אור לא התייצבה הבוקר (ב') לדיון בפני השופט אורנשטיין בתיק הפירוק וכינוס הנכסים שלה. השופט אורנשטיין לא התרשם מהפגנת המחאה ונתן בהיעדרה החלטה המאשרת לממש את זכויותיה של אור בשתי דירות בפרויקט "אור על הפארק" ברמת-גן. 

בנוסף, אורנשטיין אישר למנהל המיוחד לנכסי ענבל אור, עו"ד איתן ארז, למכור 4 נכסים הרשומים על שם ענבל אור והחברות שלה, והמשועבדים לטובת בנק מזרחי-טפחות. מדובר בשני מיני פנטהאוזים - האחד בנוה יהושוע 56 ברמת-גן (מגדל הטייסים) והשני ברחוב הל"ה בגבעתיים, בו התגוררה אור עד לחודש אוגוסט האחרון, אז פונתה מהדירה בהחלטת בית המשפט; וכן דירת 5 חדרים ברחוב בן-אליעזר ברמת-גן ועוד זכות לדירת מיני פנטהאוז 5 חדרים ברחוב פוריה בתל-אביב. על-פי חוות-דעת שמאיות שהגישה אור בעבר לבית המשפט, שווי הנכסים הללו הוא כ-17 מיליון שקל.

הדרמה שהתחוללה בבית המשפט היום לאחר שהתברר כי אור אינה מתכוונת להתייצב בדיון, החלה אמש (א'), לאחר שאור הודיעה לבית המשפט המחוזי כי הגישה ערעור לעליון על החלטת השופט אורנשטיין שהורה על פירוק החברות בקבוצת ענבל אור וכן על מתן צו כינוס לנכסיה. בנוסף לערעור, הודיעה אור, הוגשה גם בקשה לעיכוב ביצוע החלטות בית המשפט המחוזי בעניינה, החלטה שהועברה לתגובת כל הצדדים בתיק על-ידי שופט בית המשפט העליון, סאלים ג'ובראן (זאת עד ליום 20.11.16). בנסיבות אלה, טענה אור בבקשה שהגישה אמש לבית המשפט, יש מקום לדחות את הדיון הקבוע להיום.

אורנשטיין לא נעתר לבקשה וקבע כי על אור להתייצב לדיון, ובקשת הדחייה שלה תידון הבוקר בתחילתו. אורנשטיין אף הדגיש כי ככל שלא ייקבע אחרת, הדיון יתקיים לגופו. ואולם, אור התעלמה מהחלטה זו ולא התייצבה לדיון שהיה קבוע לשעה 9:30.

בשעה 10:00 החליט השופט לקיים את הדיון בהיעדרה, תוך שהוא מציין: "למעשה די בכך שהחייבת לא התייצבה לדיון כדי לדחות את בקשת הדחייה. מעבר לכך, מקובלים עליי גם טעמי באי-כוח הצדדים שאין מקום לדחייה. די אם אציין את הדחיפות שבהכרעה בבקשות, בהינתן שאלה משפיעות על גורלם של רוכשים רבים, השיהוי בהגשת הבקשה לעיכוב ביצוע ולכך שבית המשפט העליון לא נתן צו עיכוב ביצוע ארעי. ממכלול הטעמים האמורים יתקיים הדיון בבקשות". 

הבקשות שעמדו לדיון בפני אורנשטיין היו בקשה למימוש זכויות ענבל אור בשתי דירות בפרויקט "אור על הפארק" ברחוב אחד העם 16 ברמת-גן, שנבנה במגדל בן 27 קומות באמצעות קבוצת רכישה - האחת דירת-גג בקומה 26 והשנייה בקומה 12. בנק לאומי העמיד מימון לפרויקט, ובמסגרת זאת קיבל שעבודים על זכויות החייבת בדירות.

המנהל המיוחד לנכסי החייבת, עו"ד איתן ארז, וכן בא-כוח קבוצת הרכישה עתרו למימוש זכויותיה של אור בדירות, בהינתן שהתקיימו התנאים לכך לפי מסמכי ההתקשרות שבין הצדדים - בין יחידי קבוצת הרכישה לבין עצמם ובינה לבין הבנק.

אור הגישה התנגדות לבקשה מטעמים שונים, ובהמשך התעלמה מהחלטת בית המשפט כי עליה להפקיד ערובה בסך 6,500 שקל להבטחת הוצאות ההליך, והסכום לא הופקד. "משכך", קבע אורנשטיין, "דין ההתנגדות להידחות".

עוד הוסיף השופט בהחלטתו כי "מעבר לדרוש אף לעיצומם של דברים, לא ראיתי מקום להתנגדות החייבת (אור, א' ל"ו) שכן קיים חוב שלא נפרע על-ידי החייבת בגין הדירות, לרבות בגין ביצוע שינויים בדירה 99 וכן בדירה שמעל... האשראים לא משולמים על-ידי החייבת, וגם בכך כדי להקים מסד לקבל את הבקשה".

עוד צוין בהחלטה כי הקבלן הגיש עמדה לבקשה, שבמסגרתה טען כי מגיעים לו כספים ניכרים מהחייבת בגין שינויים בדירה, זאת בנוסף למגיע בגין עצם ביצוע עבודות הבנייה ביחס לשתי הדירות מכלל הדירות בבניין, וכקבוע בחוזים שבין הצדדים; וגם בנק לאומי הגיש עמדה שבה עתר לקבל את החוב המגיע לו.

לבית המשפט אף הוגש הסדר אליו הגיעו הקבלן, הרוכשים והבנק; והכנ"ר הודיע כי הוא תומך בהסדר. "ההסדר שהצדדים הגיעו אליו הוא מאוזן וראוי. יש בו כדי לקדם את מימוש היחידות לתועלת חבריי קבוצת הרכישה, הבנק, הקבלן ונושי החייבת. קיימת גם דחיפות במימוש על-מנת לאפשר את סיום הבנייה, לאפשר לדיירים לקבל את הדירות וכן לאפשר לקבלן לקבל את החוב המגיע לו", קבע השופט.

בהמשך לכך מינה אורנשטיין את עו"ד איתן ארז ועו"ד מאיר הלר ככונסי נכסים לזכויות אור בשתי הדירות בבניין ברחוב אחד העם 16 ברמת-גן והסמיך אותם לנקוט בהליכים למכירת הדירות, להצטייד בחוות-דעת שמאית, לפרסם את הליך המכירה ולבצע הליך התמחרות.

בתמורה שתתקבל מהמכירה ישולמו הכספים המגיעים עבור המשך הבנייה.

במסגרת הסכמות הצדדים, נקבע שבנק לאומי - אשר יוצג על ידי עו"ד אלון מגן ממשרד עורכי הדין מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל ושות - ייפרע ראשון מכספי מכר הדירות את ההלוואה בסך של כ-3 מיליון שקלים שהעמיד לענבל אור.

יועץ התקשורת של ענבל אור, דודי מליץ, מסר בתגובה להחלטות לממש את נכסי אור: "תמוהה העובדה כי אל מול הטענה שלחברות אין כסף, נאמר במקביל כי יימצא הון בעצם מימוש הנכסים שבבעלות אותן החברות והגברת ענבל אור. יתרה מכך, אין אנו מבינים איך נחפז בית המשפט לממש נכסים כאשר בקשה לערעור וכן עיכוב ביצוע עומדות תלויות.

"בית המשפט העליון איפשר למשיבים לתן את תגובתם עד לתאריך 20 לנובמבר. בעצם החלטתו של בית המשפט המחוזי, מציע בעצם מכירת חיסול של נכסי החברות באופן שלא יאפשר לדיירים לראות את כספם ולהסב נזק בלתי הפיך לקבוצת החברות ולרוכשים".