קונספירציה מתגשמת

מימוש חלום השליטה עובר דרך ביטול המזומנים

בורסה עליות וול סטריט / צלם: רויטרס
בורסה עליות וול סטריט / צלם: רויטרס

במהומה הכללית סביב בחירתו הבלתי צפויה של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב נבלעה ידיעה די מהפכנית ומעניינת. חדשה המהווה את אחד המהלכים הבוטים בתחום שנחשב עד כה כ"תיאוריית קונספירציה" מוזרה, ובלתי הגיונית בעליל על ידי רוב הציבור.

המדובר באוסף הגלובלי של דיבורים, טכנולוגיות, ומאמרים מנומקים הדוגלים כולם בביטול השימוש בכסף מזומן. ועכשיו, התחילו להופיע מהלכים בפועל. למיטב ידיעתי, ממשלת הודו הינה הראשונה לעשות בכיוון הזה בכך שהיא ביטלה, באופן פתאומי למדי, את שטרות ה-500 וה-1000 רופי במדינה.

משה-שלום-הודו-15-11
 משה-שלום-הודו-15-11

הנימוקים המקומיים שניתנו לאירוע החדשותי הזה סובבו סביב המלחמה בשחיתות, בהון השחור, ובהלבנת ההון. אין ספק שבמדינה ההיא הרבה מן הכלכלה מתנהלת אכן במזומן עקב מסורות של שמרנות אישית, חשדנות כלפי השלטון (הקולוניאלי, וההודי, כאחד) והפיזור העצום של האוכלוסייה במקומות שאין בהם גישה לבנקאות אמינה.

כמו כן, ואין להתכחש לכך, הרבה מאוד עסקים קטנים אכן מתנהלים מתחת ל"ראדאר" של שלטונות המס עקב ההיקף העסקי הקטן שהם מגלגלים. מכל הגורמים האלה ברור מדוע העם ההודי נכנס לסוג של פאניקה כאשר הבנקים שעדיין תיפקדו לא יכלו לספק את התשובות הנאותות למיליוני האנשים עם שטרות שייגמר להם התוקף.

אולם, חשוב לציין שזהו רק שלב פרטני במהלך הכללי של המהלך הגלובלי. זכורה הצעתו של לארי סאמרס, יועצו הכלכלי של הנשיא האמריקאי היוצא אובמה, לביטול שטר ה-100 דולר. בנוסף, ידועים המאמרים וההנמקות מן האיחוד האירופי על האוטופיה של כמה טוב יהיה העולם ללא מזומן כלל.

ובכן, מה עומד כאן על הפרק? לדעתי, רצון לעוד שלב של שליטה על האוכלוסיה. ליתר דיוק, עוד מהלך של שליטה על מעשיו של בעל העסק, האזרח, וכל מי שעושה מעשה שימוש בכסף.

בסכומים הגדולים המחשבים של היום כבר מטפלים כאשר חוקי המס, תקנות נגד הלבנת ההון, והניסיונות לביטול מקלטים גיאוגרפיים עובדים שעות נוספות. כמו כן, הדלת למסחר הקמעונאי ההמוני עדיין סגורה למטבעות האלקטרוניים האלטרנטיביים למזומן הרשמי (כמו הביטקוין ודומיו), וזאת כאשר התנודתיות בערכם ממשיכה להרתיע רבים. כרטיסי האשראי (המתועדים היטב) משמשים כבר היום לרוב פעולות המסחר הפרטניות, אבל רק כאשר היקף העסקה מצדיק תשלום העמלה מצד העסקים.

וכך נשאר הפיל היחיד החופשי בטבע: המזומן שאינו תחת משטר תיעוד כלשהו. זה המשמן את הכלכלה השחורה, וזה המהווה את אמצעי התשלום לדברים ה"קטנים" יחסית או ה"מלוכלכים" באמת. אין ספק שביטול המוזמנים מייצר קושי עבור צרכים פליליים בעליל: סמים, זנות, וכו... אבל, ביטול המזומן ייתן לממשלות, ולמי שיהיה לו גישה לבסיס הנתונים, עוד כלי הערכה לגבי הפעילות של הנתינים.

אין ספק שמעבר לאכיפה של החוקים הרוצים למנוע תופעות נלוזות, ביטול המזומנים פותח ערוץ שלם של מחקר על ההרגלים של האוכלוסייה. סטטיסטיקה בתחומי הצריכה המיידית ובענפים הנהנים בעיקר ממנה, כאשר מן הצד השני, יש לגוף הבודק את דיווחי המס של אותם הענפים.

מייד תשאלו על הדחיפות של הנושא עבורנו? האם אצלנו זה עומד לקרות בקרוב? אינני יודע. מה שאני מבחין הוא שהמהלך הזה תופס תאוצה גלובלית, ושההחלטה ההודית מהווה כרגע את המעבדה הגדולה ביותר בתחום זה.

אגב, אלטרנטיבה אחת למזומן כשומר ערך-הון ניתן למצוא בזהב. אבל הנה הגרף היומי שלו:

משה-שלום-זהב-15-11
 משה-שלום-זהב-15-11

כמו שניתן לראות, מה שקרה בהודו לא השפיע כלל על המחיר למרות שבמדינה ההיא יש דווקא נטייה לרכישה של מתכות יקרות כהשקעה בטוחה יותר מאשר ניירות המהוות הבטחות ממשלתיות. בחירתו של טראמפ, והעלייה בדולר שנתלוותה למהומה ההיא, עזרו למתכת הצהובה לנוע בכיוון השני, ולקרוס מתחת לרמת התמיכה האחרונה שלה.

ולסיכום: מה שיקרה בשבועות הקרובים בהודו ילמד אותנו הרבה על יכולת היישום של מה שנחשב עד כה למגוחך למרות שכולנו יודעים כמה הגיון יש במחשבה שקובעי המדיניות מעוניינים בשליטה טובה יותר על תנועות ההון.

 

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל.

Twitter:#MosheShalomIS

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.