ח"כ משה גפני לוחץ על האוצר להוריד ל-15% את מס שבח למשקיעים

גורמים באוצר: "הפחתת המס בשיעור כה משמעותי תהווה תמריץ מחודש לרכישת דירות להשקעה ותעודד בעלי דירות להעלים מע"מ" ■ מדריך ומחשבון מס שבח

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני לוחץ על האוצר להסכים להורדת מס שבח ל-15%. ברשות המסים הציעו מסלול מיוחד שבו מס שבח בגובה 20%, אך ההצעה ירדה מחוק ההסדרים, ולמעשה הוקפאה. אתמול אמר גפני כי יהיה מוכן להחזיר את ההצעה לחוק ההסדרים רק אם גובה המס יורד ל-15%.

גורמים באוצר טוענים כי הפחתת המס בשיעור כה משמעותי תהווה תמריץ מחודש לרכישת דירות להשקעה ותעודד בעלי דירות להעלים מע"מ.

על פי המצב כיום, דירה הנמכרת בחיוב (שאין לה פטור) מחויבת במס שבח של 25%, אך הנישום רשאי לנכות מגובה המס הוצאות מוכרות שהוצאו לשם השבחת הנכס. הדוגמה הבולטת להוצאה כזו היא שיפוץ הדירה.

בפועל, מרבית בעלי הדירות אינם מקפידים לשמור את הקבלות בגין ההוצאות שמותרות בניכוי. למעשה, ייתכן שיותר נכון לומר שמרבית בעלי הדירות לא מבקשים מלכתחילה קבלות על עבודות השיפוץ - אין זה סוד ששוק השיפוצים מתנהל בחלקו הגדול "בשחור", תוך השתמטות מתשלום מע"מ.

באוצר וברשות המסים חשבו שיש מקום ליצור מסלול מיוחד של מס מופחת עבור מי שלא מבקש ניכוי הוצאות כשהרעיון הוא לפשט ולייעל את תהליך הכנת השומה.

לכן הוכנה הצעה שלפיה דירות מגורים שאינן נמכרות בפטור ממס שבח ימוסו בשיעור מופחת של 20% על השבח בתנאי שלא תינתן לנישום אפשרות לנכות הוצאות (מלבד עלות הרכישה ומס רכישה ששולם בעת רכישת הדירה).

ההצעה לקביעת מסלול מס שבח מופחת היתה כאמור אחת מאלה שפוצלו מחוק ההסדרים. אולם בדיון בוועדת הכספים שנערך אתמול בהצעת חוק אחרת לתיקון מס שבח, שדווקא נותרה בתוך חוק ההסדרים (הצעה לקיצור הליכי השומה על מנת לצורך זירוז הליכי רישום הנכס), העלה לפתע יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני לדיון את ההצעה המפוצלת לקביעת תשלום מס שבח מופחת בגובה 15%, נציגי האוצר שהופתעו מההצעה לא השיבו עליה.

גפני אמר ל"גלובס" שהסיבה לדרישתו היא כי אין זה הוגן לדרוש מאנשים לשמור קבלות עשר שנים אחורה, וכי אין קשר בין הצעתו לבין מדיניות שר האוצר נגד משקיעי דירות.

תגובת משרד האוצר: "הצעת החוק שהגישה הממשלה במסגרת קידום נושא doing business נועדה להפחית את הבירוקרטיה ולא לתת הטבות למשקיעי דיור".