חשד: בכיר לשעבר במועצה לביטחון לאומי לקח שוחד מאיש עסקים מחו"ל

א', שהיה בין השאר חבר ב"ועדת צמח" לבחינת המדיניות בנושא משק הגז הטבעי, וחשודה נוספת נעצרו בתום חקירה סמויה ■ החקירה עדיין בראשיתה ■ עורך דינו: "מרשי משתף פעולה בחקירה, ואני בטוח שיתברר כי אין לטענות כלפיו כל שחר"

א' עשה קריירה צבאית מזהירה, השתחרר מצה"ל בדרגת תת-אלוף, וגם לאחר שחרורו מילא תפקידים ביטחוניים חשובים. בין היתר היה א' חבר ב"ועדת צמח" לבחינת מדיניות הממשלה בנושא משק הגז הטבעי בישראל, והוא אמור היה להתמנות לראש המועצה לביטחון לאומי (המל"ל).

היום (ג') הפך א' לחשוד בפלילים. היחידה הארצית של המשטרה עיכבה הבוקר את א' לחקירה, בגין חשד לביצוע עבירות שוחד, הלבנת הון ומירמה והפרת אמונים. כמו כן עוכבה חשודה נוספת, שלה קשר קרוב ל-א', בגין חשד למעורבות בפרשה.

על-פי החשד, במסגרת תפקידו קידם א' את ענייניו של איש עסקים פרטי מחו"ל המקורב לו. זאת, בתמורה לקבלת שוחד, בין היתר באמצעות הטבות וכספים שניתנו לו או למי מבני משפחתו, ובלי שא' דיווח כדין על הקשר ביניהם.

בתום חקירה סמויה, שלדברי המשטרה ביססה את החשדות, עוכבו הבוקר לחקירה הבכיר וחשודה נוספת. שוטרי היחידה הארצית של משטרת ישראל ביצעו גם חיפושים בביתם ובמשרדים הרלוונטיים לחקירה.

יצוין כי לפני כחצי שנה חשפה תנועת אומ"ץ מידע, שהעלה לטענתה חששות לפעילות בניגוד עניינים ולקבלת טובות הנאה על-ידי א' מגורם פיננסי מרכזי בחו"ל.

אומ"ץ שלחה מכתב ליועצת המשפטית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ולנציב שירות המדינה, שבו היא העלתה טענות בדבר המידע הפלילי לכאורה שהגיע לידיה על א'. בין היתר טענה התנועה כי בשנים 2011-2013 נסע א' פעמים אחדות לגרמניה ולפורטוגל על חשבון איש עסקים מקומי מפוקפק, שכיום יושב בכלא הגרמני בגין הרשעה במירמה ובהונאה.

לפי טענת אומ"ץ, במסגרת נסיעותיו היה א' מעורב בפרויקט לרכישת מספנה בפורטוגל וביוזמה להקמת מפעל צף לדחיסת גז נוזלי ממאגר "תמר". באומ"ץ טענו בנוסף כי א' מקורב לשר האנרגיה יובל שטייניץ, שקידם אותו בוועדת החוץ והביטחון, ואחר-כך "שמר" עליו גם בתפקידיו של שטייניץ כשר לעניינים אסטרטגיים וכשר האוצר.

בעקבות מעצרו של א' היום בירך יו"ר אומ"ץ, מעוזיה סגל, על ההתפתחות החדשה. סגל מסר: "אנו מאמינים שמערכת האכיפה תדע למצות את התהליך ולהביא למיצויו, ומקווים כי חשיפות מסוג זה ירתיעו בעלי תפקידים בכירים במערכת הציבורית ויבהירו להם כי יש מי שמסתכל ובוחן את עבודתם, יבינו שהם משרתי ציבור ויימנעו מקבלת טובות הנאה ומבגידה בתפקידם למען בצע-כסף".

עם זאת, יודגש כי החקירה עדיין בראשיתה. חוקרי המשטרה מלווים בפרשה על-ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

עו"ד ז'ק חן, פרקליטו של הבכיר שנעצר, מסר בתגובה: "מדובר בנושאים שהתפרסמו בעבר מטעם גורמים אינטרסנטיים, ואשר כעת המשטרה בודקת אותם. מרשי משתף-פעולה בחקירה, ואני בטוח שבסופה יתברר כי אין לטענות כלפיו כל שחר".