סערת הביטוח הסיעודי: ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה כללי במשק

ניסנקורן: "גורם באוצר הציע שבני 60 ומעלה ישלמו 40 אלף שקל בשביל כיסוי סיעודי" ■ באוצר לא מכחישים, אך מבהירים כי מדובר בפרשנות לאחת החלופות שהוצעו

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

בית נבחרי ההסתדרות הכללית (בינ"ה), המוסד העליון של ארגון העובדים הוותיק, אישר היום (ג') סכסוך עבודה כללי במשק, על רקע המבוי הסתום מול משרד האוצר בסוגיית ביטוחי הסיעוד הקולקטיביים. אישור הסכסוך מאפשר להסתדרות לפתוח בשביתה כללית בשורה של גופים, רובם ככולם ציבוריים, בתום 14 ימי צינון.

בסמוך למועד השביתה, אם אכן תפרוץ, תתכנס הוועדה לתיאום וביצוע של האגף לאיגוד מקצועי בארגון ותפרסם את הרשימה של הגופים השובתים, רשימה שצפויה לכלול בין היתר את נתב"ג, רכבת ישראל, נמלי הים, משרדי הממשלה ועוד.

במהלך הישיבה של בינ"ה הדהים יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, כשטען כי אחד הגורמים במשרד האוצר הציע כי בני 60-65 ללא כיסוי ביטוחי קיים, יוכלו לרכוש פוליסה סיעודית תמורת תשלום חד פעמי בגובה 40 אלף שקל. "כל התפיסה של האוצר היא שהאחריות על הסיעוד היא בידי האזרחים בלבד. בושה למדינה שככה היא מתנהגת", הוא אמר. גורמים באוצר עימם שוחחנו לא הכחישו על הסף כי עלתה חלופה כזו, אולם לדבריהם מדובר בפרשנות מעט מעוותת למרכיב אחד מתוך תכנית רחבה יותר שהוצעה על ידי הצוות בראשות סגן שר האוצר יצחק כהן.

הצעד של ההסתדרות נובע מהנחישות של הדרג המקצועי במשרד האוצר ובפרט זה של אגף הביטוח ושוק ההון בראשות דורית סלינגר, להוציא לדרך את הרפורמה שכבר עוכבה על ידי ההסתדרות בשנה שלמה ובמסגרתה לא יחודשו ולא ישווקו עוד פוליסות ביטוח סיעודיות באופן קולקטיבי (קבוצתי) - אלא רק "פוליסות פרט". הפוליסות הקבוצתיות משווקות כיום במקומות עבודה בתנאים נוחים מאוד: הפרמיה החודשית נמוכה באופן יחסי וההצטרפות לפוליסה אינה מחייבת הצהרה בריאותית.

עם זאת, יש להן גם צד שלילי שבמשך יותר מדי שנים לא לקחו בחשבון: עובד שעוזב את מקום עבודתו מסיבה כזו או אחרת לא זכאי עוד לתנאי הביטוח, והוא נאלץ לשלם לעתים מאוד שקלים בחודש כדי להצטרף לפוליסה חדשה. מהסיבה הזאת, באוצר סברו שהמודל הקבוצתי אינו מתאים לביטוח סיעודי ולכן חברות הביטוח והרגולטור צריכים להבטיח לציבור מוצר שמעניק ביטחון לטווח ארוך וללא הפתעות בדרך.

מבחינת ההסתדרות, ברפורמה של סלינגר יש משום פגיעה משמעותית בתנאי ההעסקה והרווחה של מאות אלפי עובדים במשק, ובמידה רבה גם התערבות במרחב שיש כיום לעובדים ולמעסיקים לקבוע יחד תנאים מיטיבים. בשנה האחרונה נפגשו צוותי עבודה משני הצדדים בכדי לדון בפתרונות אפשריים הן עבור העובדים שיש ברשותם פוליסה קבוצתית, והן עבור מי שמצאו עצמם ללא כיסוי ביטוחי. בהסתדרות מבהירים כי שר האוצר משה כחלון הוא היחיד שיכל להביא לפתרון מוסכם ולעצור את השביתה, לאחר שמוצו לכאורה השיחות עם הדרגים המקצועיים במשרדו.

באוצר טוענים מנגד כי הוצע כבר פתרון מיטיב עוד בשלהי השנה שעברה, ולפיו מבוגרים שאין ברשותם ביטוח סיעודי תקף רשאים להצטרף לפוליסות הסיעודיות שמשווקות קופות החולים ללא הצהרת בריאות ובתעריף זהה ליתר המבוטחים באותה קבוצת גיל. מבחינת ההסתדרות, הדבר אינו מהווה פתרון הולם, בוודאי לא מהבחינה הכלכלית.

ככלל, ניסנקורן מכוון גבוה בימים האחרונים, כשהוא מבהיר כי ההסתדרות דורשת לא רק פתרון לבעלי פוליסת סיעוד קבוצתית, אלא גיבוש פתרון בדמות ביטוח סיעודי ממלכתי. ניסנקורן כבר שוחח בעניין עם שר הבריאות יעקב ליצמן שתומך במהלך באופן עקבי, אולם גורמים במערכת הבריאות ובמערכת הפוליטית מעריכים כי מדובר בעיקר בצעד טקטי של ניסנקורן שנועד לשפר עמדות לקראת פתרון סוגיית הביטוח הקולקטיבי.

ח"כ איציק שמולי הגיב להכרזה על סכסוך עבודה בעניין המשבר בביטוחי הסיעוד: "בניגוד להתחייבויות המפורשות שנתן השר כחלון, משרד האוצר דחף את מבוטחי הסיעוד למלתעות של חברות הביטוח שפשוט זרקו אותם מהפוליסות והשאירו אותם ללא כיסוי. אין ספק שזו ההונאה הכי גדולה שהיתה כאן, ועוד בחסות המדינה, עם למעלה מ-1.2 מיליון ישראלים שנפלו קורבן. אני מברך על כוונת ההסתדרות לצאת למאבק עד כדי השבתה כללית. הגיע הזמן שהמדינה תתחיל להגן על מבוטחי הסיעוד במקום לדאוג לאינטרסים של חברות הביטוח שחגגו על חשבונם. 

"כבר הבנו שפתרון של "הקפאת מצב" הוא בלוף - האוצר מקפיא את הכוונה לבטל לגמרי את הביטוח הקבוצתי, אבל בקריצת עין נותן אור ירוק לחברות הביטוח להמשיך ולזרוק מבוטחים מהפוליסות. הפתרון היחידי האפשרי הוא אימוץ הצעת החוק שלי שתחייב את חברות הביטוח להמשיך את ההסדרים הקבוצתיים לתקופת ביניים ובהמשך להכניס כבר לתוקף את הצעתי לביטוח סיעודי ממלכתי", כך שמולי.