אילנה דיין לא לבד: כך תקבלו מכתב אישי מראש הממשלה

מחולל שיכין לכם תגובה מותאמת אישית מראש הממשלה כבר סחף יותר מ-37 אלף גולשים בפחות מיממה ■ מה אומרים? לא אומרים

אם נכנסתם לפייסבוק ביממה האחרונה, כנראה שלא יכולתם להתעלם מהמחולל המהולל שיכין לכם תגובה מותאמת אישית לכאורה מראש הממשלה "בנימין נתניהו בכבודו ובעצמו", שיספר לכם כביכול שאתם "רוצים להפיל את ממשלת הימין ולהחליף אותה בממשלת שמאל שתרצח תינוקות יהודים", "מקיימים קשרים קרובים עם חברות גרמניות שעבדו בשירות הנאצים", "תוקפים בשקרים גם את רעיית ראש הממשלה" ועוד.

היה וחשקה נפשכם במכתב שכזה, כל שעליכם לעשות הוא להיכנס ללינק הזה, להזין את שמכם, לבחור בין זכר, נקבה או רבים - והרי לכם תגובה מותאמת אישית ישר מראש הממשלה.

מדובר בעצם בכלי אינטרנטי הומוריסטי, שבא לעקוץ את ראש הממשלה על תגובתו המדוברת לעיתונאית אילנה דיין בעקבות תחקיר "עובדה" שעסק בהתנהלות משרד ראש הממשלה ורעייתו שרה; ולתחקיר של רביב דרוקר השבוע, בתוכנית "המקור" בערוץ 10, בעניין הקשר בין נתניהו ובנו יאיר לבין המיליארדר האוסטרלי ג'יימס פקר. 

הפיצ'ר הטריף את הרשת, ונכון לשעה זו מאתמול בערב כבר יותר מ-37 אלף גולשים הכינו לעצמם מכתב תוך פחות מיממה, ורבים מהם כמובן שיתפו אותו ברשתות.

תגובה עדי רם
 תגובה עדי רם

המוחות מאחורי המחולל הם גיל עזריאלנט וליאור אבזון, איש הקריאייטיב של "דרכנו", תנועה אזרחית שהוקמה על-ידי יוצאי V15, התנועה שניסתה להחליף את נתניהו בבחירות האחרונות. "דרכנו" פועלת "לקידום הסדר ביטחוני שיפריד את ישראל מהפלסטינים ויוביל בסופו של דבר לשתי מדינות ושמירה על ערכי צדק חברתי, סולידריות אזרחית ומיגור הגזענות והאפליה על כל סוגיה".

אבזון ועזריאלנט פיתח את המחולל יחד באופן פרטי, והשניים החלו לעבוד עליו יום אחרי הקראת התגובה של אילנה דיין. אבזון מספר ל"גלובס": "התחלנו לעבוד על זה אחרי שראינו את תגובת לשכת ראש הממשלה לתחקיר של אילנה דיין. ראינו את התגובה ופשוט היינו בהלם, איך יכול להיות שזאת תגובת לשכת ראש הממשלה לעיתונאים? לא יכול להיות שהלשכה תוקפת בצורה כזאת כל מי שמעביר עליהם ביקורת, ובטח לא עיתונאים שזאת העבודה שלהם. יומיים אחרי כן היו הבחירות בארצות הברית, החלטנו שזה לא זמן מתאים לפרסם את זה ושמנו את זה בצד. אחרי התחקיר של רביב דרוקר הבנו שהגיע הזמן ופרסמנו את המחולל אתמול ב-7 בערב".

- איך היו התגובות?

"לא ציפינו שזה יעוף כל כך מהר. מאתמול בשבע בערב כבר נוצרו יותר מ-37 אלף מכתבים, נכנסו לאתר כ-160 אלף גולשים ויצרו כמעט שני מכתבים בשנייה. זה היה מטורף".

- כמה נוסחים שונים יש למכתבים?

"המכתב מורכב מכ-6 חלקים כאשר לכל אחד מהם כ-5-10 נוסחים. המחולל מגריל רנדומלית ביניהם ויכול לייצר 174,960 נוסחים שונים".

- מאיפה ההשראה למשפטים?

"ישבנו מול התגובה לאילנה דיין ולרביב דרוקר, לקחנו משפטים משם והקצנו אותם קצת, למרות שגם הדברים המקוריים היו מספיק קיצוניים".

גם גל מור, מייסד האתר "חורים ברשת", חשב על המחולל ממש בוקר לפני שהיה מוכן. אתמול (ג') בבוקר הוא פרסם סטטוס בעמוד הפייסבוק שלו, בו כתב: "מאגר הטאלנטים המוכשר בעולם, ואף אחד לא עלה עדיין עם מחולל תגובות מופרעות של ביבי לעיתונאים?".

לא עברה יממה מפרסום הפוסט, וכבר קיבל הודעה מחברו לפייסבוק נמרוד דוויק, מקים תנועת "דרכנו", שהמחולל כבר מוכן. 

מור מסביר ל"גלובס": "בבוקר העליתי את הסטטוס, ובערב נמרוד דוויק כבר שלח לי שהמחולל מוכן. חשבתי שמחולל כזה נחוץ לנו משום שהוא הופך סאטירה לכלי בשירות חוכמת ההמונים. התגובות של נתניהו לעיתונאים הן חסרות רסן, ויש בהן יסוד מוטרף בעיניי. כאשר מאות ואלפי אנשים משתפים תגובות סאטיריות כאלה, הם מעקרים את העוקץ מהתגובות המקוריות, שהיו באמת מטרידות מאוד. אני שמח שמישהו הרים את הכפפה". 

מה אומרים? לא אומרים.