חבר מועצת התאגיד נפתלי גליקסברג פורש מתפקידו

בזמן שעתידו של תאגיד השידור לוט בערפל, גליקסברג מסביר כי לעזיבתו אין קשר לכך ■ "לא הבנתי את האינטנסיביות ואת המחויבות שנדרשת מחבר מועצה; התאגיד קום יקום"

נפתלי גליקסברג / צילום: חיים דוד
נפתלי גליקסברג / צילום: חיים דוד

נפתלי גליקסברג, חבר מועצת תאגיד השידור הישראלי ("כאן"), הודיע היום (ד') לראש הממשלה ולשר התקשורת, בנימין נתניהו, על עזיבת המועצה.

גליקסברג מנמק את עזיבתו במכתב כך: "לצערי ​הרב, ​עקב עיסוקיי הרבים, לצד מגבלות החוק לגבי יכולת ההשתכרות שלי, שותפיי וקרוביי מעבודה בתחום המקצועי הרלוונטי, מצאתי לנכון כי מן הראוי שלתפקד ימונה אדם שפניותו לטובת שליחות ציבורית חשובה זו ​תהיה גבוהה משלי".

בשיחה עם "גלובס" מוסיף גליקסברג כי "החברות במועצת התאגיד גרמה לי נזקים. עוד לפני העובדה שאני יוצר, זאת פשוט המון עבודה. אתה חושב שאתה מצטרף למועצה, יושבים פעמיים בחודש, וניחא. אבל בגלל שזה גוף בהקמה, חברי המועצה מקיימים עשרות ישיבות, ואני לא יכול. יש לי חברה מאוד מצליחה, אני יוצר פעיל, כמו שאתה יודע, ומצטרפת לזה העובדה שאני לא יכול לעבוד מול התאגיד כיוצר, אבל זה חוב שהייתי מוכן לשלם לחברה".

- ואת כל זה לא ידעת קודם?

"לא הבנתי את האינטנסיביות ואת המחויבות שנדרשת מחבר מועצה לצורך העניין. יש לי שתי דרמות כתובות כבר, לא לבד יחד עם שותפים, ולא הגישו את זה לקול הקורא של הדרמות בתאגיד, כי לי אסור להגיש פרויקטים. הנזקים שאני גורם לסביבה שלי כבר מתחילים להיות גדולים".

כידוע, עתיד תאגיד השידור נמצא בימים אלה בערפל, וגורלו אמור להיקבע בוועדה המשותפת למשרדי האוצר התקשורת וראש הממשלה, ועדה שתפרסם את החלטתה בקרוב. לדברי גליקסברג, לפרישה שלו אין קשר לכך. "אני מאוד אופטימי לגבי התאגיד. אני לא יודע מה תהיה הקונסטלציה המשפטית הסופית שלו, אני מניח שיוכלו להיות פה ושם שינויים, אבל אני חושב שהתאגיד קום יקום".

- אבל מאוד יכול להיות שמועצת התאגיד, למשל, תפוזר.

"אני לא מאמין. אז הייתי מחכה שבועיים שתתפזר, ובזה הייתי סוגר את העניין. ישנו קצת את החקיקה לפה או לשם, אבל התאגיד יקום, אין לי ספק". 

גורלו של התאגיד ייקבע בוועדה המשותפת למשרדי האוצר, התקשורת וראש הממשלה, שאמורה לפרסם את החלטתה ביום חמישי הבא. חברי הוועדה - יואב הורביץ ואלי גרונר ממשרד ראש הממשלה, שי באב"ד ואמיר לוי ממשרד האוצר, ושלמה פילבר מנכ"ל משרד התקשורת - ביקרו בשבוע שעבר במשרדי התאגיד, כחלק מלימוד הנושא.

בשוק קיימת כמעט תמימות-דעים כי מסקנות הוועדה יובילו לכך שראשי התאגיד, המנכ"ל אלדד קובלנץ והיו"ר גיל עומר, יפנו את מקומם, והשליטה בשידור הציבורי - גם אם זה ימשיך להתנהל תחת המסגרת או העטיפה של "התאגיד" - תועבר למעשה לידיו של נתניהו.

אתמול (ג'), בכנס אילת לתקשורת, התייחס לראשונה שר האוצר משה כחלון בפומבי לנעשה סביב התאגיד, ומטון דבריו, ולא רק ממנו, ניתן היה להבין כי הוא לא זה שימנע את העברת השליטה בשידור הציבורי לשר התקשורת.

"אני לא חושב שאם יקום גוף שידור ציבור אחר, ולא תאגיד, הוא יהיה לא דמוקרטי", אמר בהקשר זה כחלון, ובהמשך הוסיף: "אני לא בניתי את התאגיד, ולכן אני לא מאלה שצריכים להחליט אם אדם כזה או אחר יהיה בו או לא יהיה בו... (נתניהו) הוא שר תקשורת וממונה על רשות השידור, ואין לי שום סמכות למנוע את זה ממנו, כמו שאין לי שום סמכות למנוע משהו משר התחבורה או החינוך (שאין לו השלכות תקציביות)".