כחלון: יש עיתונאים שרוצים שהתאגיד יקום כדי שמחירם יעלה

שר האוצר, שאמר בעבר כי לא יהסס להטיל וטו על ביטול תאגיד השידור, אמר בכנס אילת לעיתונות כי הנושא אינו בתחומו ■ עובדי התאגיד יפגינו הערב מול ביתו של כחלון: "לא נסכים לשום דיל שיביא למעורבות פוליטית בשידור הציבורי"

משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)
משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)

"אני לא חושב שאם יקום גוף שידור ציבור אחר, ולא תאגיד, הוא יהיה לא דמוקרטי. לא כל הדמוקרטיה אצלכם. בואו נהיה הגונים: התאגיד הזה וכל הסיפור הזה הוא רווי אינטרסים" - כך אמר היום (ג') שר אוצר, משה כחלון, בראיון לעיתונאים קרן מרציאנו ושלום קיטל במסגרת כנס אילת לעיתונות.

כחלון הקפיד לדבר בטון משועשע, סחט צחוקים רבים מהקהל ובעיקר הסגיר בין השורות, ולא רק ביניהן, את מה שידוע במערכת התקשורתית והפוליטית כבר מספר שבועות: הוא לא יגן על ראשי תאגיד השידור, אלדד קובלנץ וגיל עומר, ולמעשה לא יתנגד לכל כמעט לכל צעד שירצה ראש הממשלה להוביל בתחום - ובלבד שלא יכלול חריגה תקציבית.

"כשהקימו את התאגיד, הייתי במכללת נתניהו, נכון לא נכון - זה מה שהוחלט. בתקצוב שלי מופיע 700 מיליון שקל לשידור ציבורי. כשר אוצר שלחו אותי לטפל בכלכלה ובתקציב. אני לא בניתי את התאגיד, ולכן אני לא מאלה שצריכים להחליט אם אדם כזה או אחר יהיה בו או לא יהיה בו".

- אז אתה אומר שאתה הולך לפשרה.

"אני חושב שהם באים איתי לפשרה, כי אם התוכנית הראשונית הייתה יוצאת לפועל, אזרחי ישראל היו משלמים 370 מיליון שקל אקסטרה. אני מציע שהוועדה תסיים, נראה את התוצאות. אני מחויב לשידור ציבורי, לכסף ליצירה מקורית, לחדשות, ולחינוכית שתשתלב או כך או כך. אלה המחויבויות שלי, לזה אני אדאג. אלה הקווים האדומים שלי".

בהמשך דיבר כחלון על אנשי רשות השידור, ובכך נתן רמז נוסף לעמדתו המסתמנת. "אני חושב שזה שמדירים את אנשי רשות השידור, גם אם יהיה תאגיד, מדירים אותם, ולא מקבלים אנשים משם - אני חושב שזאת שגיאה. אנשי רשות השידור צריכים להיות משולבים. אי-אפשר לקחת את הגוף הזה ופתאום להפוך אותו למשהו נורא. אני לא מקבל את זה. אי-אפשר ביום בהיר להגיד להם 'חבר'ה, אתם בבית, ואני רוצה להביא אחרים'".

בהמשך התייחס כחלון לאינטרסים התקשורתיים סביב סיקור הנושא: "יש מו"לים ומנהלים, והם חוששים שיגנבו להם טאלנטים, יש עיתונאים שכן רוצים שהתאגיד יקום כדי שהמחיר שלהם יעלה, כי תהיה עליהם תחרות. לא פעם אני מזהה איך האינטרס הופך לאידאולוגיה, ואני לא מוכן להיגרר. עיתונאי מסוים הוא 'חשוך', והשני הוא 'מבני האור'? זה לא נכון מבחינתי. המושג תקשורת לתפיסתי לא קיים - יש עיתונאים. אתה שומע את העיתונאי, קורא את המאמרים שלו, את הכתבות שלו. תקשורת בשביל זה האנשים".

- האם זה נכון שמה שמעניין את ראש הממשלה זה קובלנץ ועומר?

"מעולם לא משעתי דבר כזה, ואני גם יכול להגיד לך שראש הממשלה אם הוא חושב את זה הוא לא יגיד את זה, הוא לא חובבן".

- מה היה שם בחדר ביניכם בארבע עניים כשהחלטתם להקים ועדה? גם לך הוא אמר ששמאלנים השתלטו על התאגיד?

"לא, לי הוא לא אמר. הוא טען שעשו טעות בהקמת התאגיד, ולכן הוא רוצה לבחון את זה מחדש, וזו זכותו כשר התקשורת. אני טענתי שאני לא יכול לחרוג מהתקציב, והקמנו ועדה כדי לבדוק. היא תסיים את עבודתה עוד שבוע וחצי. נמתין". 

- נראה לך הגיוני שראש הממשלה, שחתום על החוק הזה של התאגיד, פתאום משנה את דעתו?

"תראי, הוא שר תקשורת וממונה על רשות השידור, ואני שר אוצר וממונה על התקציב. כל אחד בעניינים שלו. אין לי שום סמכות למנוע את זה ממנו, כמו שאין לי שום סמכות למנוע משהו משר התחבורה או החינוך (שאין לו השלכות תקציביות".

נציין כי את הדברים האלה אמר כחלון רק כשבועיים לאחר שהתבטא בוועדת הכספים בחריפות נגד סגירת התאגיד. "מי שרוצה להביא חוק לממשלה - שיראה מאיפה הוא מביא את הכסף", אמר אז כחלון, "אם צריך להטיל וטו - אטיל אותו". כמה ימים לאחר דבריו בוועדת הכספים, הוחלט על הקמת צוות משותף של משרדי האוצר והתקשורת לבחינת נושא תקציב השידור הציבורי. 

"בערוץ 2 ביקשו רישיונות" 

בהמשך נשאל כחלון לגבי עניין פיצול ערוץ 2. "כשאני הייתי שר התקשורת, באו אליי המנכ"לים של קשת ורשת (זכייניות ערוץ 2) ואמרו לי: 'אנחנו לא יכולים לחיות במשטר של זיכיונות. זה חצי קומוניסטי, בוא תוציא אותנו לחופשי'. אמרתי להם: 'יש פה שר פראייר, תגידו מה אתם רוצים?'. אמרו לי: 'אנחנו רוצים רישיונות'. אז חוקקנו רישיונות. עם הזמן כנראה השתנו הנסיבות, אבל תדעו שזה הגיע מהם, זו בקשה שלהם, כי רישיון בעיניהם זה נכס. זה מה שהם ביקשו, מה את רוצה?"

- אנחנו שומעים את ראש הממשלה אומר שערוץ 2 חזק מדי וצריך תחרות.

"אני לא חושב שצריך לפרק את הכוח מאף אחד, התחרות היא חזקה, יש את כל המדיות והפסייבוק, והתקשורת רצה. פעם עיתונאית בכירה מערוץ 2 אמרה לי שהתחרות בחדשות תהרוס את התקשורת. הנה רינה מצליח יושבת בקהל ומודה שזו היא - והיא צדקה.

"היום אני מדבר עם עיתונאים - היום אגב זה לא נקרא 'מדליף' אלא 'מתדרך' - והם אומרים לי: 'העורך שלי לא חשוב לו כמה זה נכון, חשוב לו כמה זה מושך את העין'. עיתונאים אומרים לי את זה. לפני 25 שנה, כשלא הייתה תחרות, לא היה הדבר הזה".

- אז אם התחרות חריפה מדי, אולי זה הזמן להקפיא את המהלך של הפיצול?

"אני לא פוסל את זה. אבל כשביבי רוצה להקפיא את מהלך התאגיד זה לא, ולהקפיא את הפיצול כן? אבל בסדר. אני מוכן לשמוע ולהיכנס לנושא הזה של השידור הפרטי". 

הערב: הפגנה מול ביתו של כחלון

עובדי "כאן - תאגיד השידור הציבורי" יפגינו הערב בשעה 18:30 מול ביתו של שר האוצר משה כחלון, במחאה על הכוונה לסגור את התאגיד ולמסור את השידור הציבורי לידי פוליטיקאים, זאת, כאמור, לאחר שכחלון אמר היום בכנס אילת לעיתונות: "אני לא מכיר מינויים שהם לא דרך הממשלה".

מוועד עיתונאי התאגיד נמסר: "שר האוצר משה כחלון נתן היום אישור למסירת השידור הציבורי לידי הפוליטיקאים. בכך הוא נותן יד לגניבת השידור הציבורי מהציבור לטובת הפוליטיקאים. לא נסכים לשום 'דיל' שיביא למעורבות פוליטית בשידור הציבורי. אנחנו דורשים משר האוצר משה כחלון לקיים את מה שאמר רק לפני חודשים ספורים: 'שידור ציבורי חזק זה דמוקרטיה חזקה, שידור ציבורי חזק זה חברה חזקה, שידור ציבורי חזק זה תקשורת חזקה'".

נזכיר כי ארגון העיתונאים ועובדי התאגיד פנו בשבוע שעבר למשרד האוצר, למשרד התקשורת ולמשרד ראש הממשלה בדרישה להופיע בפני הוועדה הבוחנת את סוגיית השידור הציבורי ולהשמיע בפניה את עמדתם, אולם עד כה לא קיבלו תשובה.