השיבושים באל על ממשיכים; שורת בכירים בחברה התפטרו

(עדכון) - השיבושים ממשיכים: בוטלה טיסה לבנגקוק, טיסה לניוארק תצא במטוס חכור ■ יו"ר ההסתדרות זימן את נציגי ההנהלה והוועד לפגישה שתתקיים מחר ■ בין המתפטרים: הטייס הראשי של החברה

מטוס אל על / צילום: תמר מצפי
מטוס אל על / צילום: תמר מצפי

שורה של בכירים באל על עזבו לאחרונה את החברה. ל"גלובס" נודע כי בשבועות האחרונים עזבו את אל על סמנכ"ל מבצעים וראש אגף מבצעים, הטייס הראשי ומנהלי ציים.

המשבר המתוקשר והמחריף בין הנהלת אל על לוועד טייסיה יוצר קרע אדיר בחברה. מחר צפויים הצדדים להיפגש אצל יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שינסה לשים לב לסכסוך הנמשך מזה למעלה משנה ואשר בשבועות האחרונים הגיע לשיאו. אלפי נוסעים נאלצו לספוג ביטולי טיסות, איחורים או החלפת מטוס אל על במטוסים חכורים בטיסות ליעדים שונים.

מוקדם יותר הערב שחרר ועד הטייסים סרטוני וידיאו של טייסי אל על בהם הם מודיעים כי היה באפשרותם להטיס טיסות שבוטלו בהן הטיסה לניו יורק ולבנגקוק. לעניין פיטורי הבכירים מוסרים כי: "אנו מצרים על כך שמנכ"ל החברה, במקום לחזק את אמונו עם מנהליו הבכירים המתפטרים בהמוניהם בשבוע האחרון, בוחר להאשים באופן חסר שחר טייסים מסורים בוועדות משמעת ובשימועים ואחר כך מצפה מהם להירתם על אף שהוא משבש במתכוון טיסות מדי יום על חשבון מאות נוסעים".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן זימן למחר בשעה 18:00 את נציגי הוועד וההנהלה באל על, בניסיון לפתור את המשבר בחברה.

בנוסף, ביום חמישי הקרוב תתכנס ועדת הכלכלה לדון בנעשה בחברה בימים אלו - והכוונה היא לעשרות שיבושים וביטולים בטיסות בעקבות הסכסוך של הנהלת החברה וועד טייסיה. יו"ר הוועדה, חה"כ איתן כבל הודיע כי עוד לפני הדיון בכוונתו להיפגש עם שני הצדדים בנפרד כדי לקרב בניהם ולהביא לסיום המשבר.

עוד לפני הפגישה עם ניסנקורן, מחר בשעות הבוקר תתכנס אסיפת חירום של כל עובדי אל על במטרה לקדם הליך של סכסוך עבודה, הליך שדורש את הצבעת כלל העובדים בכדי להביא לאישורו. "פרנסתם של מאות עובדים באל על נמצאת בסכנה במהלך השנה הקרובה. הנהלת אל על לא סופרת את אלפי העובדים השקופים של אל על שמרוויחים שכר זעום", כך לשון הודעת הוועד.

בהודעה לתקשורת אמר יו"ר מועצת עובדי אל על, אבי אייזנר כי "הנהלת אל על מנסה להסתיר מהציבור את האמת על מצבם של עובדי אל על ולכן הודיעה כי לא תאפשר סיקור תקשורתי של אסיפת החירום. הצנזורה שמפעילה הנהלת אל-על לא תעצור אותנו במאבקנו למען אלפי עובדי אל-על ולמען הבית היקר לכולנו חברת אל על".

במכתב שהפיץ אייזנר לעובדים הוא מזהיר כי "חרב הפיטורין מאיימת על מאות עובדים בשנה הקרובה. ביטוחי הבריאות של שכולנו בסכנה. ההנהלה מכרסמת בשיטתיות בזכויות הבסיסיות של כולנו. לא נסכים עוד להיות עובדים שקופים!" עוד טען כי ההנלה נלחמת בעובדים בחוסר תום לב כשהיא נוקטת בשורה של צעדים כדי להחליש את העבודה המאורגנת.

בתוך כך, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי יצא בסרטון הסבר ביום חמישי האחרון כשהוא קורא לכלל עובדי החברה להתאגד במאבק. "כולם מתעסקים בטייסים אבל יש עובדים שהמנכל בוחר שלא להתייחס אליהם", אדרי התייחס לעובדים הזמניים נטולי הזכויות הסוציאליות, עובדי התחזוקה ועוד. אדרי פנה למימון שירגיע את העובדים ש"דואגים לעתידה של החברה".

המאמצים לאחד את העובדים באים לאור פילוגים בתוך כ-6,100 עובדי אל על (הקבועים והזמניים) - רבים מהם עומדים מאחורי ועד הטייסים וההתנהלות שהוא מפגין מול ההנהלה עם זאת רבים מתנגדים למאבק וטוענים כי הם עשויים לאבד את מקום עבודתם לצד העובדה שמשכורות של עובדים רבים, בהם דיילי החברה נפגעות באופן ישיר מביטולי טיסות ומהשימוש בטיסות חכורות.

השיבושים נמשכים

אחרי שמאות נוסעים סבלו אמש משיבושים בטיסות אל על, גם היום (א') ישאו הנושאים בתוצאות המאבק המסלים בין הנהלת אל על לוועד טייסיה: הבוקר ביטלה החברה את טיסת up לברלין ואת טיסה 007 לניו יורק. עוד מודיעה אל על כי טיסה 315 ללונדון תצא במטוס חכור, טיסת החברה לבנגקוק שמספרה 081 - מבוטלת, וטיסת 027 לניוארק תצא במטוס חכור.

״לצערנו הרב ממשיכים הטייסים, בהנהגתו של קברניט ניר צוק בהתנהלות שערורייתית לשבש את טיסות אל על ולפגוע בנוסעים ובחברה״, כך מסרה אל על.

השיבושים היום מצטרפים לגל השיבושים שידעו הנוסעים בימים האחרונים: נזכיר, ביום חמישי בוטלה טיסת אל על לבנגקוק וטיסת החברה לניוארק יצאה במטוס חכור, טיסת הדגל, 001 של יום חמישי לניו יורק (בחצות) יצאה רק למחרת היום בשעות הבוקר, במוצ"ש נשאו הנוסעים על גבם ביטולים נוספים: טיסת אל על לבייג'ין יצאה בעשר שעות איחור, הטיסות לבנגקוק ולניוארק בוטלו ו-001 של מוצ"ש יצאה במטוס חכור.

המאבק בין הנהלת החברה לוועד העובדים מחריף כשהוא הגיע לשיאים חדשים. סוכני נסיעות כבר מספרים על ירידה בהזמנות בטיסות אל על ולצד הפיצויים שאל על מחויבות ללקוחותיה לפי החוק יוצאת החברה כעת במדיניות ביטולים נרחבת: החברה החליטה כי ביחס לטיסות היוצאות עד ליום 30 בנובמבר 2016 יתאפשר לבטל טיסה ולקבל בגינה החזר כספי מלא, עוד יתאפשר לשנות את מועד הטיסה ללא דמי שינוי. (את השינויים יש לבצע מול הגורם מולו בוצעה ההזמנה).

מוועד טייסי אל על נמסר:

״חבל שהנהלת אל על, בראשות תמי מוזס-בורוביץ שהובילה בעבר לקריסת קלאב מרקט, פיטורי אלפי עובדים וקריסת מאות ספקים, שוב משקרת לציבור. החברה ביטלה הלילה את טיסת אל על 081 לבנגקוק והעבירה את נוסעי טיסה 027 לניו יורק למטוס חכור ולא מוכר. קיימים כרגע לפחות 4 טייסים (ואלו קיצורי שמותיהם: א. נ., ש. ל., ד. ש., י. ג.) זמינים ומוכנים להוציא את הטיסות, בנוסף לתכנון החודשי שלהם. בנוסף, גם סמנכ"ל המבצעים של החברה יכל להוציא את הטיסה - ולא עשה כן. חבל שהנהלת החברה, שצפויה להציג דוחות כספיים טובים מאי פעם, מעדיפה להעניש כ-1,000 נוסעים במקום להוציא את הטיסות".