למה תמשיכו לשלם הרבה על מזון

כך חברות המזון גייסו את הרבנות למניעת יבוא מקביל

קניות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי
קניות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי

תגידו, כמה פעמים שמעתם את המושג הזה יבוא מקביל? לא מעט. נכון? כבר חודשים ארוכים שמוכרים לנו את היבוא המקביל כפתרון לתחלואה הגדולה שלנו כאן - למחירים המופקעים שאנחנו משלמים בסופרמרקט. והנה, קיוינו. ציפינו. שמענו על יוזמות. היו לא מעט כותרת ו...היינו בטוחים שהמחירים יחתכו והנה, אוטוטו נלך לסופרמרקט ולא נשאל את עצמנו למה אנחנו משלמים על שוקולד נוטלה יותר ממה שמשלמים אפילו בשווייץ ואיך זה שלשוקולד כאן יש מחיר זהב?

אז רגע לפני שאתם קופצים לסופרמרקט מלאי ציפיות ומתאכזבים שוב - אני רוצה להציע לכם שבכל הקשור למותגי המזון הבינלאומיים - אל תצפו. המחירים לא ירדו. היבוא המקביל שלהם הולך ונעלם.

נכון שאמרו עלינו היהודים שאנחנו חכמים? אז הנה, תסמכו עלינו, בעצם לא עלינו אלא על הנציגים של החברות האלה, שהם כבר מצאו פתרון יצירתי ממש שיימנע את הורדת המחירים.

לפתרון היצירתי הזה קוראים עכשיו: תעודת כשרות. הבעיה, כפי שנסביר עוד רגע, היא בכלל לא הכשרות כי הכשרות שרירה וקיימת. מה שחסר זו התעודה בלבד, הנייר. והנה הרבנות הראשית מתגייסת במלוא מרצה לסייע לחסימה הזאת כי היא אחת הנהנות העיקריות ממנה והיא מקבלת על כך כספים רבים. אז מה אם אנחנו הצרכנים סובלים? זה לא חשוב. לפחות לא לרבנות.

איך זה עובד? נורא פשוט. הסופרמרקט רוצה שהרבנות תעניק לו תעודת כשרות. אז היא דורשת שלכל המוצרים תהיה כשרות של הרבנות. ושאם מישהו הביא חלילה וחס נניח שוקולד סניקרס או קינדר בואנו עם כשרות יו של ארה"ב, הוא גם יספק לה תעודה של המשגיח במפעל שיצר אותו.

נכון. נכון. אני יודעת שגם הצרכנים הדתיים נוסעים לאמריקה ולאירופה וקונים את המוצרים האלה והכשרות הזאת מצוינת להם. אבל אמריקה זה אמריקה. אנחנו רק בישראל.

אז מה הבעיה? הרי לא צריכה להיות בעיה כי מפעל בפולין נניח שיש לו כשרות, מייצר אר ורק מוצרים כשרים. ויש שם משגיח כשרות ממילא. אז בסך הכל צריך את התעודה. אישור כתוב. נייר.

אז זהו. זו לא בעיה אבל זו שיטה למנוע את היבוא המקביל. היצרן ונציגו בארץ מונעים את מתן האישור. למה? כי אם חלילה יהיה יבוא מקביל, הוא יוריד את המחיר לצרכן וזה לא רק יפגע במכירות אלא יחייב גם אותו להוריד את המחירים. מה זה אומר? שהוא ירוויח פחות והוא כמו שאנחנו יודעים, כבר רגיל להרוויח הרבה על הגב של הצרכן הישראלי הפראייר. ואם אין יבוא מקביל, אנחנו הצרכנים ממילא משלמים והרבה.

אפילו חברת טמפו היתה יצירתית מספיק. היא לא אהבה בלשון המעטה את היבוא המקביל של מותגי הויסקי שלה לארץ שנמכרו כאן במחירים נמוכים ופגעו במכירות שלה אז נחשו מה היא עשתה? היא פנתה לרבנות ושכנעה אותה לדרוש כשרות גם למותגי הויסקי שלא נדרשה להם עד היום כל תעודת כשרות.

ואל תתבלבלו ולא יטעו אתכם. היצרניות משלמות לרבנות מספיק כסף כדי שהיא תלך אתם יד ביד ותשתף פעולה. איש עסקים שעוסק ביבוא מקביל אמר לי שזה פתיר. שאפשר לשלם הרבה כסף ולקבל את אותו הנייר, תעודת הכשרות אבל אם הוא כבר ישלם, זה יתגלגל למחיר של המוצר וממילא כבר לא יהיה כדאי לייבא אותו.

אז איך אמרנו? יהודים חכמים? חבל שהחוכמה הזאת מנותבת לפגיעה בצרכנים.