איפה החורף? הגשם מתעכב - והחקלאים עוקרים גידולים

מזג האוויר החם והיעדר הגשם מאיימים על רווחיות הפירות לחורף - ועל גידולי הקיץ הבאים ■ "מכסות המים נגמרו, ואנחנו משלמים קנסות גבוהים"

גידולי אבוקדו (מימין) ואפרסמון / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
גידולי אבוקדו (מימין) ואפרסמון / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בשבוע החולף השמידו בקיבוץ מצובה מטע של אפרסמונים. בקיבוץ אילון עקרו גידולי רימונים. בשני המקרים, לא היה כלכלי להמשיך לגדל את הפירות. כעת, מזג האוויר החם והיעדרו של הגשם מאיימים לא רק על הרווחיות של מגדלי הפירות לחורף, אלא גם על גידולי הקיץ הבאים.

בקיבוץ מצובה מגדלים אפרסמון, בננה, אבוקדו, רימון, ליצ'י ומנגו. לדברי ג'וני עגמיה, חקלאי מהקיבוץ, "העובדה שלא יורד גשם היא צרה צרורה. ההוצאות מטורפות. אנחנו משקים בנובמבר-דצמבר, דבר שלא עשינו בעבר. ההשקיה היא הוצאה גדולה. שנית, אנחנו משקים עם מי קולחין והגשם מטהר את הקרקע ממלחים. כשלא יורד גשם, נוצרים עודפי מלחים בקרקע וזה פוגע בעצים. במצב תקין, יורד גשם ושוטף את הקרקע, עושה הדחת מלחים - קרי שוטף אותם לתהום, כך שהתופעה הזאת נמנעת. האפקט על העצים לא טוב לאבוקדו, לבננה ולשאר הגידולים.

"בנוסף לכל אלה, אנחנו לא יודעים מה יהיה עם מאגרי מי התהום שאנחנו זקוקוים להם לשנה הבאה. אנחנו על הקשקש מבחינת המאגרים ולא יודעים מה יהיה הלאה. מכסות המים נגמרו גם במי קולחין וגם במים השפירים, וזה הון תועפות של קנסות שאנחנו משלמים. אם היה יורד גשם, כל זה היה נחסך".

 

- מה גרם להשמדת האפרסמון?

"החורף השחון שהוא לא רק השנה אלא היה גם שנה שעברה. הקיץ מאוד חם והדבר הופך את הגידול ללא כלכלי. פחות מיבול נורמטיבי של 3-4 טונות לדונם, לא כלכלי לגדל אפרסמון ולכן השמדנו את המטע. זה שילוב של חורף שחון שנה שעברה וגם האביב והקיץ החמים".

אריה יקותי, מגדל אבוקדו ממושב עבדון, אומר כי היעדר הגשם פוגע ישירות הרווחיות של החקלאים ומביא גם בטווח הקצר לירידת מחירים מהצפת השוק בשל הבשלה מוקדמת. לדבריו, "כשלא יורד גשם, אנחנו ממשיכים להשקות. אבוקדו צורך הרבה מים. בחודשיים האלה שלא ירד גשם, אנחנו משקים ומפסידים כסף. לחקלאים בארץ יש מכסות מים, וכשאני חורג מהמכסות אני משלם כמעט כפול על המים. הנטיעות שעשיתי הן בהתאם למכסת המים שלי, ולכן כשלא יורד גשם אני בבעיה רצינית. מחיר האבוקדו לחקלאי ירד כשאנחנו אלה שסובלים. האבוקדו ירד ממחיר של 7 שקלים בשער המטע ל-3 שקלים. בשבועיים הראשונים בעונה קיבלנו 7 שקלים לק"ג אבוקדו. יש עוד חצי שנה קדימה קטיף אבוקדו, כי הוא מורכב מכמה עשרות זנים".

גם בקיבוץ אילון סובלים משחיקת רווחיות בשל הצורך בהשקיה שתחפה על היעדר הגשם. לדברי מיכאל קישון, המנהל הכלכלי של קיבוץ אילון, "במקום שכמויות מים גדולות ירדו מהשמיים, הם יורדים מהצנרת במחירים גבוהים. העלויות המשמעותיות של השימוש במים מגיעות עד לקושי להחזיק את החקלאות. בנוסף, באבוקדו ובבננה ההבשלה הרבה יותר מהירה וקשה לחלק את הפרי לכל העונה, ולכן הוא מגיע כרגע בכמויות".

בזמן שהחלקאים נפגעים, הצרכנים בישראל צפויים ליהנות בטווח הקרוב ממחירים נמוכים יותר של פירות החורף, ובכללם האבוקדו והבננות, אבל בטווח הרחוק יותר, בחודשים ינואר-פברואר, הם צפויים לשלם על כך את המחיר. לדברי עגמיה, "מחיר האבוקדו בשער המטע ירד בגלל עודף היצע שנגרם בגלל שהפרי הקדים להבשיל בשבועיים-שלושה. זה גורם לכך שקוטפים לפני הזמן וזה גם יגרום לכך שיהיה פחות פרי בינואר ובפברואר, ואז המחירים יכולים לעלות".