דעה: הצביעו ברגליים ואל תזמינו טיסה באל-על

אל-על וטייסיה צריכים להפנים - הצרכנים אינם כלים, הם אלה שמחליטים מתי שוברים את הכלים ולא משחקים ■ אנחנו לא קהל שבוי - וכוחנו באחדותנו ■ דעה

הגיע שעתם של הצרכנים לקחת חלק פעיל בסכסוך המחריף שבין הנהלת אל-על ובין ועד טייסיה. הכוח הצרכני של "הצבעה ברגליים" הוא שיזיז את הצדדים ויכריח אותם לשבת לשולחן המשא-ומתן ולסיים את הסכסוך - סכסוך שהולך ומחריף ונעשה בריוני ודיבתי יותר ויותר, משני הצדדים, המפילים את האשמה לסבלם של הלקוחות זה על זה.

ומתי יבינו הצדדים שההתכתשויות ההדדיות הללו נמאסו על ציבור הטסים? כשאלה ידירו רגליהם ומזוודותיהם מטיסות אל-על והלכה למעשה יעצרו את ההזמנות בחברה עד אשר ישוב הסדר על כנו. רק שזה חייב להיעשות לא במסגרת "הסכמי פלסטר" או כיבויי שריפות אלא בהסכם מסודר שמחייב את שני הצדדים.

במילים אחרות, אם בכוונתכם להזמין טיסה לעונת החורף או בתכנון קדימה מזה - שימו את אל-על בצד והחריגו אותה מרשימת האופציות. הכאב בכיס שחווה החברה עקב העלויות העצומות של שיבושי הטיסות יעמיק אם הטיסות שיוצאות, בין במועד ובין אם לאו, יהיו ריקות מנוסעים. כי גם הצרכנים צריכים להתערב בסכסוך הזה: יש אלטרנטיבות, אנחנו לא קהל שבוי - וכוחנו באחדותנו (כפי שחותם יו"ר הוועד ניר צוק כל פנייה אל הטייסים).

בימים האחרונים לבדם נכפה על מאות נוסעי אל-על לשנות את תוכניותיהם עקב ביטולי טיסות לניו-יורק, לבנגקוק, לברלין, לבריסל וללונדון, בשל עיכובים ממושכים שבמקרה הטוב מסתיימים בהטסה במטוס חכור - אלה מנת חלקם של הנוסעים שאיתרע מזלם להיפגע מהסכסוך.

וסיפורים יש למכביר: איש העסקים שבמשך חודשים ארוכים עמל על קביעת פגישה עם בכיר סיני - דחיית הטיסה שנכפתה עליו ייתרה למעשה את נסיעתו וגרמה לו נזק עסקי; נוסעת שהפסידה חתונה של מכרה; נוסעים שפספסו טיסות המשך; זוג שקיווה להעביר יומיים בחו"ל אחרי שארגן לו בייביסיטר ונאלץ לבטל את הנסיעה; ועוד.

 

נוסעים שהזמינו כרטיס לאל-על חשים כמו מספרים על לוח בינגו - האם הם יצליחו לחמוק מן הסכסוך ולטוס כמתוכנן? הרי עד אשר גלגלי המטוס לא ניתקים מהקרקע, אי-אפשר לדעת.

גם על המטוסים החכורים נאמר לא מעט - גם אם הם בבחינת אין ברירה, הרי נכונה טענת הטייסים כי בשימוש בהם מטעה אל-על את ציבור לקוחותיה. לא מזווית האינטרס של הוועד החזק אלא אך ורק מהזווית של הצרכן, ששילם ממיטב כספו כדי לטוס עם אל-על מנימוקי ביטחון או פטריוטיזם ובסופו של דבר טס עם חברת פורטוגזית - נחמדה ככל שתהיה אבל שונה מהמוצר שרכש. אם תרצו, הדבר משול לאדם שקנה מכשיר סלולרי מסוג מסוים אבל קיבל לידיו אחר - אפשר לדבר בו, אך זה מוצר אחר, נחות יותר.

אי-אפשר עוד לשתוק. השמיים הפתוחים, עשרות חברות התעופה שפועלות מישראל ואינספור האפשרויות להגיע לכל יעד - בטיסות ישירות ובטיסות המשך (קונקשן) - צריכים להדליק בקרב הנוסעים, פרטיים ועסקיים כאחד, נורה אדומה מהבהבת: בימים אלה אל תזמינו טיסות באל-על.

פשוטו כמשמעו: החברה וטייסיה צריכים להפנים - הצרכנים אינם כלים על לוח השחמט. הם אלה שמחליטים מתי שוברים את הכלים ולא משחקים.