כבר 40 שנה: משרד הפנים לא קובע "סל שירותים לתושב"

מבקר המדינה מעיר למשרד הפנים על התמהמהותו בקידום הנושא, שעלה גם בדוח מ-2012 ■ "על משרד הפנים להמשיך לפעול לקידום הכנת סל השירותים כדי להבטיח אספקת שירותים מוניציפליים לכלל תושבי ישראל"

יוסף שפירא / צילום: תמר מצפי
יוסף שפירא / צילום: תמר מצפי

משרד הפנים בוחן כבר 40 שנה (!) בקירוב את האפשרות להגדיר סל שירותים תקני שיגישו הרשויות המקומיות לתושביהן, בתוך קביעה של מדדי ביצוע, אבל עדיין לא עשה זאת - כך לפי דוח מבקר המדינה. המבקר יוסף שפירא מעיר למשרד הפנים על התמהמהותו בקידום הנושא, שעלה גם בדוח מ-2012. אז נקבע כי "על משרד הפנים להמשיך לפעול לקידום הכנת סל השירותים כדי להבטיח אספקת שירותים מוניציפליים לכלל תושבי ישראל ברמה הבסיסית לכל הפחות".

במענה לאותו דוח מסר משרד הפנים כי הוא ומשרד האוצר מתאמים מהלך להקמת צוות לבחינת קביעתו של סל שירותים נורמטיבי. אלא שבינתיים הדבר היחיד שקרה מאז הוא מחקר מדיניות שעשה אגף המחקר והמידע במשרד הפנים ופורסם באתר שלו. אגב, לפי אותו מחקר, "סל שירותים עשוי להוות עמוד תווך בהתמודדות עם רמת שירותים נמוכה מדי שלה זוכים תושבים ברשויות המקומיות". לא נגענו.

הפעם נמסר ממשרד הפנים כי ההחלטה לקביעת סל כזה נתונה בידי השר, וכי שרים מהעבר הכירו בחשיבותו אך התקשו לקדמו בגלל בעיות תקציב. עוד הגיב משרד הפנים כי "הנושא יוצג לשר הפנים הנוכחי, והוא יקבע את המדיניות בנושא את סדר העדיפויות".

בפרק הביקורת שעוסק באיכות השירות שניתן לאזרח נבדקו העיריות אלעד, בני-ברק, חדרה, פתח-תקווה, קריית ים, שפרעם והמועצה האזורית שפיר שבחבל לכיש. הביקורת התמקדה במחלקות הרווחה, החינוך, המוקד העירוני והגבייה שמפעילות אותן רשויות, ורובה נעשה בשנה האחרונה. בין השאר נמצא כי עיריות בני-ברק, חדרה, פתח-תקווה וקריית ים לא נקטו את כל האמצעים הדרושים למען השמירה על פרטיות תושביהן הפונים לקבלת שירות מיחידות הרווחה. בחלק מן המקרים נמצאו תיקיהם האישיים של מטופלים במחלקות אלה במסדרונות, במקרים אחרים הם לא נשמרו במקומות נעולים. כמו כן, הרשויות שנבדקו לא קיימו במבניהן את דרישות הנגישות לנכים הקבועות בחוק.