דעה: השינוי בנמלי הים - עוד פרק בספר חייה של כלכלת ישראל

השוק החופשי מציב אתגרים חדשים לפתחם של החברות הממשלתיות; התחרות מגיעה בימים אלה גם אל שערי נמלי הים ■ טור דעה של יצחק בלומנטל, מנכ"ל חברת נמל אשדוד

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

את פרקי הבכורה כתבו דור המייסדים של הארץ, אנשים שסחבו על גבם במעשים ולא במילים את פיתוח הארץ, הכלכלה ונמלי הים. בפרספקטיבה של זמן ימי הקמת המדינה וייסוד המשק היו תרכובת מיוחדת ומעוררת השראה של חזון כלכלה ועשיית כפיים. ההתרחקות מימים אלה מאפשרת לנו לחשוב איך אנחנו כותבים את הפרקים הבאים בספרה המרתק של כלכלת ישראל.

השוק החופשי מציב אתגרים חדשים לפתחם של החברות הממשלתיות, עת התחרות מגיעה בימים אלה גם אל שערי נמלי הים.

התחרות בין נמלים פרטיים לממשלתיים עשויה להיות גם שעתו היפה ביותר של הנמל הממשלתי. את הידע, המוניטין והמקצועיות שנצברו לאורך השנים חייב הנמל לחבר לאותה תחושת עשייה וחזון שלוותה את דור המייסדים בימי ההקמה. חזון עם מצפן מכוון שרואה שנים קדימה את הפיתוח של נמלי הים, את כניסת אוניות הענק ואת ההתאמה הטכנולוגית והפיזית הדרושה. מצפן של ניהול תקין והקפדה על כללי מנהל תאגידי יחד עם יעילות, מקצועיות ועבודה סביב השעון.

לצד המצפן המקצועי עלינו לשמור על מצפון אנושי ששומר על הנכס החשוב ביותר שיש לכל תאגיד והוא העובדים. העובדים הם שעמדו עד כה במשימות קשות ומורכבות גם בימים של עימות צבאי ואיומי טילים. את כושר העמידה הזה אנחנו חייבים גם למסורת העבודה המאורגנת וליציבות התעסוקתית שיש לעובדים בנמל.

יש לנו צורך ביד אחת שאוחזת במצפן מקצועי אשר רואה מרחוק את חזון הנמל לשנים הבאות בעידן התחרות, ולצידה יד שנייה ששומרת על המצפון ועומלת על פיתוח ההון האנושי. בשילוב הידיים הזה נטע את היתדות שיהוו בסיס לעידן חדש. עד עתה עמדה בפנינו המשימה הלאומית של הקמת נמל ים, עבור המשק והכלכלה. עד עתה עמדנו בתחרות אל מול צפיות של הרגולטור והשוואה לנמלים אחרים בתבל.

עתה אנחנו עומדים בפני אתגר גדול וחדש, והוא להיות חברה רווחית שהמצוינות שלה היא שער הכניסה המזמין לקוחות מכל העולם. האתגר העסקי שנעמוד בו גם יבטיח את מקומות העבודה והיציבות התעסוקתית לעובדים ולשותפי הפעילות של הנמל. הביטחון הזה הוא נכס בל ישוער לחוסנה הכלכלי והחברתי של ישראל.

מעבר לפירמה שנמדדת בתוצאות עסקיות וכלכליות גרידא, מדובר גם בציון דרך במערכת היחסים בין הנהלה לעובדים, הכרה הדדית כי ימים של שינוי הגיעו וצריך להיערך לשינויים לפי צו השעה.

שינויים הם לעיתים דבר המעלה חששות אבל שינויים הם גם פתח ליצירה ותנופה.

התחרות הזו יכולה להיות המקום בו הנמל קובע שיאים חדשים.

■ הכותב הוא מנכ"ל חברת נמל אשדוד, שייקח חלק בוועידת ישראל לעסקים 2016 של "גלובס". 

*** לפרטים נוספים ולהרשמה לוועידת ישראל לעסקים 2016 >> www.globes.co.il/ibc2016