משכירים דירה ומשלמים עליה משכנתא? תחשבו שוב

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מזהיר: "בניגוד לעבר, היום השכירות לא רק שלא תכסה את עלות המימון, אלא לא תכסה את ההחזר החודשי לבנק במקרה של 50% מימון"

סיכונים בנטילת משכנתא/קרדיט: צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
סיכונים בנטילת משכנתא/קרדיט: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

"דירה להשכיר? בניגוד לשנים האחרונות, בהן אנשים קנו דירות עם 50% מימון ולאחר התשלום החודשי נשאר להם אפילו כמה גרושים ביד, הפעם הם יצטרכו להביא עוד כמה גרושים מהבית וזה מה שלא יעבור אצל המשקיע הישראלי. אז כחלון אולי מנסה להוריד את מחירי הדירות, ללא הצלחה גדולה, כאשר הם עולים ביותר מ-8% בשנה האחרונה", כותב בסקירתו השבועית (ד') יניב חברון, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, בהתייחסות להשפעת עליית ריבית המשכנתא על שוק הדיור בישראל. 

חברון מסביר: "כיום הריבית הקבועה על משכנתא ל-30 שנה עומדת ברמה ממוצעת של 6% וצפויה עוד לעלות, על משכנתא ל20-25 שנה רמת ריבית של כ-5% וצפויה לעלות. אם נבחן את שיעור התשואה משכירות על דירות להשקעה נראה כי התשואה הממוצעת עומדת ברמות של 2.6% באזור גוש דן ובאזור ירושלים. גם אם נתעלם משיעור המס על שכירות ומס רכישה על דירה וחודשים בהם הדירה חלילה לא מושכרת, נראה כי העלייה החדה בריבית המשכנתא הופכת את ההשקעה בדירה מלא כדאית לממש אבל ממש לא כדאית. בניגוד לעבר, היום השכירות לא רק שלא תכסה את עלות המימון, אלא לא תכסה את ההחזר החודשי לבנק במקרה של 50% מימון!"

מה הן הסיבות לעלייה החדה בריביות על המשכנתא בישראל?

לדברי חברון, מלבד מגבלות של בנק ישראל, חוסר בהון עצמי, עלייה בעלות הגיוס, הסיבה העיקרית לעליית הריביות על המשכנתא בישראל היא התגובה לזינוק התשואות בארה"ב מאז בחירתו בטראמפ לנשיא הבא של ארה"ב. "בחודשים האחרונים הריבית על המשכנתא בישראל לא מפסיקה לעלות. עליית התשואות החדה בשוק האג"ח מאז הבחירות בארה"ב צפויה לייקר את המשכנתאות בעוד 0.3%-0.5% בחודש הקרוב". 

"השוכרים ייפגעו, הרווח כולו של הבנק"

מצבם של שוכרי הדירות עשוי להיות מורע עוד יותר. בעלי הדירות ינסו, לדברי חברון, להעלות את מחירי השכירות, השאר פשוט לא יקנו, מה שעשוי לפגוע בהיצע הדירות להשכרה.

ובאופן לא מפתיע, גם הפעם: הרווח כולו של הבנק. "בסך הכל מהדוחות של הבנקים עולה פתיחת מרווחים חדה מאוד הן במגזר המשכנתאות והן בשאר האשראים. את ההשפעות של עליית מרווחים אלה על הרווחיות של הבנקים אנחנו נוכל לראות רק בהמשך, אבל לפי העלייה החדה, נראה די מבטיח", מסכם חברון.

ריבית המשכנתאות ל-20-25 שנה
 ריבית המשכנתאות ל-20-25 שנה