קרנות הפנסיה ברירת המחדל ישנו מאזני הכוחות בענף?

הקרנות שהחלו לפעול החודש לא צפויות לשנות את מגמת הצמיחה האדירה של הכספים המנוהלים בשוק הפנסיה החדשה המקיפה

בתחילת החודש החלו לפעול קרנות הפנסיה ברירת מחדל שבחר משרד האוצר, בהפעלתם של בתי ההשקעות מיטב דש והלמן אלדובי. לפי שעה, לדברי גורמים בשוק הפנסיה החדשה, עדיין לא מדובר במהלך שיוצר גלי הדף מרעישים עבור כלל הציבור, אך בהחלט כזה שמאיים לשנות את שיווי המשקל בשוק זה לאורך זמן, ולהפחית את תעריפי החיסכון לפנסיה עבור הציבור הרחב.

הפעילות של קרנות הפנסיה ברירת המחדל לא צפויה לשנות - לא את הכיוון ולא את העוצמה - של מאפיין אחד משמעותי בשוק הפנסיה החדשה המקיפה: צמיחה אדירה ונמשכת של הכספים המנוהלים בקרנות אלה, שמיועדים לשמש כרשת הביטחון הסוציאלית הפרטית של חלק הולך וגדל מהציבור בישראל.

נכון לסוף הרבעון השלישי ב-2016 נוהלו בקרנות הפנסיה החדשות נכסים בהיקף כולל של כ-239.5 מיליארד שקל, ואילו חודש אחד אחר כך - בסוף אוקטובר - כבר מדובר בסכום של כ-241.8 מיליארד שקל, גידול של כ-1% בתוך כחודש. ביחס לסוף הרבעון השלישי אשתקד, אז נוהלו בקרנות הללו נכסים בשווי של כ-203.5 מיליארד שקל, מדובר על גידול חד בהרבה בהיקף הנכסים של כ-18%.

הגידול בסך הנכסים המנוהלים באפיק חיסכון פנסיוני זה, שהינו אפיק החיסכון הפיננסי הגדול הצומח ביותר, מורכב מהתשואות שהנכסים הצבורים בו צוברים באמצעות ניהול ההשקעות, מההפקדות של הכספים החדשים שזורמים מדי חודש דרך הפקדות העובדים והמעבידים, ומהתשלומים שמשולמים לעמיתים שהופכים למקבלי קצבאות, או שמושכים כספים בדרך אחרת. בימים אלה של תשואות חיוביות, ניהול ההשקעות תורם לגידול בשורת הנכסים המנוהלים בענף, ואולם הרכיב שתורם הכי הרבה לגידול האדיר בכספים המנוהלים בקרנות החדשות המקיפות, הינו רכיב ההפקדות.

הופכים לגדולים מדי על המשק

כך, מבדיקת נתוני אתר הפנסיה-נט עולה כי ב-12 החודשים שהסתיימו בספטמבר האחרון הסתכמו ההפקדות לקרנות הפנסיה החדשות המקיפות כבר בכ-30.7 מיליארד שקל - סכום אדיר שמהווה כ-14% מסך הנכסים הצבורים בענף זה, בממוצע שנתי. כלומר, ההפקדות, שטרם הגיעו לאיזון ושעדיין גדלות משנה לשנה בשל הצטרפות של חוסכים חדשים למעגל הלקוחות, ממשיכות לתרום לגידול דו ספרתי בשוק זה, אשר רק תשואות שליליות במיוחד בשוקי ההון יצליחו לקזז.

בשקלול תשלומים לעמיתי הקרנות, והעברות בין הקרנות ואפיקי חיסכון, עולה כי הצבירה נטו של הקרנות המקיפות החדשות בין אוקטובר 2015 לספטמבר 2016 הסתכמה בכ-25.8 מיליארד שקל. לנתון זה חשיבות מאקרו אדירה, לא רק בגלל תפקיד הצבירה כספק ההכנסה של הציבור בעתיד (כשהחוסך יהפוך לגמלאי), אלא גם משום חשיבותה כספק אשראי ומקורות בשוקי ההון.

כלומר, מדובר בסכומי עתק שמנהלי ההשקעות בקרנות החדשות המקיפות משקיעים אותם במגוון אפיקי השקעה, בארץ ובחו"ל, במטרה להשיא תשואה גבוהה ככל הניתן לאורך זמן. כספים אלה צריכים לשמש כמנוע צמיחה מרכזי של המשק, בוודאי צמיחה בת קיימא. ואולם, בשנים האחרונות הם הופכים, לצערנו, לגדולים מדי על המשק המקומי, מצד אחד, כשמהצד האחר המשק לא משכיל להציע עבורם שימושים ראויים ומתאימים במידה מספקת. כך יוצא שחלק הולך וגדל מהם, אולי גדול מדי, מופנה להשקעה במשקים זרים ותורם לצמיחה שם במקום פה.

על כל פנים, נתוני הפנסיה-נט מלמדים כי בכל קרנות הפנסיה החדשה המקיפה מדובר על הפקדות שמהוות שיעור דו ספרתי מהנכסים המנוהלים (בממוצע שנתי). אך כמובן שאין מדובר בשוק הומוגני, וישנם גופים שצומחים יותר וכאלה שפחות, לאו דווקא בהיבט ההפקדות בלבד.

בשורה זו בולטת בראש הקרן החדשה הגדולה במשק: מבטחים החדשה של מנורה מבטחים, שההפקדות אליה הסתכמו ב-12 החודשים האחרונים בכ-8.9 מיליארד שקל - וזה היקף נכסים שגדול בהרבה מזה המנוהל בקרן הפנסיה השישית בגודלה במשק, מדי שנה. מבטחים גם בולטת בצמרת ההעברות, כשהיא מעבירה לניהולה מגופים מנהלים אחרים כ-1.2 מיליארד שקל, יותר משהיא מאבדת לניהול בגופים אחרים.

במקום השני בהיבט ההפקדות ניצבת מגדל מקפת, שבולטת לרעה בשורת ההעברות, כשהיא איבדה בארבעת הרבעונים האחרונים כ-945 מיליון שקל נטו שעברו לניהול בגופים אחרים.

את היקף ההפקדות השלישי בגודלו בשוק, כמו גם היקף הצבירה נטו השני בגודלו בשוק, מציגה קרן הפנסיה החדשה המקיפה של הראל פנסיה, שהיא הרביעית בגודלה בשוק. ההצטיינות של הראל בצבירה נטו ובהפקדות מעידה שהיא בדרך להיות קרן הפנסיה השלישית בגודלה במשק, לפני כלל פנסיה של כלל ביטוח.

הקטנות צומחות, אך עדיין לא משמעותיות

ומה עושות הקרנות הקטנות שבבעלות בתי ההשקעות (בשקלול הקרן של איילון שתמוזג במיטב דש)? בשל גודלן, או יותר נכון קוטנן, מדובר בקרנות שמציגות שיעורי צמיחה גדולים יותר. ואולם, הן עדיין מחזיקות באחוזים בודדים מהשוק, הן במונחי נכסים (3.4%), הן במונחי הפקדות (6%) והן במונחי צבירה נטו (6%).

ימים יגידו עד כמה הזכייה במעמד קרן ברירת המחדל של האוצר תסייע למיטב דש ולהלמן אלדובי לטפס מנתחי שוק של כ-4% ושל כ-0.2% בהפקדות, בהתאמה, לרמה משמעותית יותר.

הכספים ממשיכים
 הכספים ממשיכים