ביהמ"ש ימשיך לדון בבקשה לייצוגית נגד מחירי הגז הטבעי

דחה את בקשת בעלות מאגר הגז, תמר והיועץ המשפטי לממשלה, למחוק את התביעה הייצוגית נגד מחירי הגז שמשלמת חברת החשמל למאגר תמר ■ התובענה הייצוגית היא הגדולה ביותר שהוגשה אי-פעם בישראל

אביחי מנדלבליט / צילום:  מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
אביחי מנדלבליט / צילום: מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

בית המשפט המחוזי דחה הערב (ד') את טענות בעלות מאגר הגז, תמר והיועץ המשפטי לממשלה, לפיהן יש לדחות על הסף את הבקשה לאישור התובענה הייצוגית שהוגשה בעניין מחירו המופרז של הגז הטבעי. מדובר בתובענה הייצוגית הגדולה ביותר שהוגשה אי-פעם בישראל, בסך של כ-45 מיליארד שקל.

התובע, משה נזרי, צרכן של חברת החשמל, טען בתביעה הייצוגית שהוגשה ביוני 2014, כי שותפות תמר ניצלה את כוחה המונופוליסטי כדי לגבות מחברת החשמל תמורה בשווי כ-5.4 דולר ליחידת אנרגיית גז (mmbtu) ליום הגשת התביעה, אף שהמחיר הראוי אמור היה להיות כ-2.34 דולר ליחידת אנרגיה. לטענתו של התובע הייצוגי, המחיר המופרז "מגולגל" על צרכני חברת החשמל בהיקף של כ-2 מיליארד שקל לשנה. הבקשה לאישור התובענה הייצוגית לוותה בידי חוות דעת של המומחה האמריקני פרופ' ג'יימס סמית', מומחה עולמי לכלכלת גז. בין היתר קובע פרופ' סמית בחוות דעתו כי התשואה של השותפות במאגר תמר על השקעתן במאגר נעה סביב 57% לשנה.

הנתבעות, השותפות במאגר תמר, ובהן נובל אנרג'י, ישראמקו, אבנר, דלק קידוחים ודור אנרגיה, ביקשו למחוק את הבקשה לאישור התובענה כייצוגית, בטענה כי פסק הדין בבג"ץ ומתווה הגז הטבעי מונעים מבית המשפט לדון בתביעה הייצוגית. עוד טענו כי ניהול התביעה יסכל את מתווה הגז. לטענות אלה הצטרף היועץ המשפטי לממשלה שהתייצב לדיון.

שופטת בית משפט המחוזי מרכז, אסתר שטמר, קבעה כי החלטת בג"ץ שפסלה את המתווה, ושבעקבותיה תוקן המתווה, לא חסמה את הדיון בהוגנותו של מחיר הגז ואף הותירה אותו במפורש לדיון במסגרת התובענה הייצוגית. "בניגוד לנטען, בג"ץ מתווה הגז לא הכריע בנושא הפיקוח על המחירים והשפעתו על מחיר הגז הטבעי", החליטה השופטת שטמר, והוסיפה כי "חברות הגז טוענות כי התערבות במחיר הגז עלולה להביא לקריסת מתווה הגז, אך לא צרפו ראיה לטענתן. טענתן הדומה בדבר הכבילות לא היטתה את הכף בפסק דין בג"ץ מתווה הגז. בשים לב למידת המרכזיות והחשיבות של טענה זו, ראוי היה לאשש אותה כדבעי".

עורכי הדין גלעד ברנע ויצחק יערי מסרו: "אנו שמחים כי בית המשפט דחה את ניסיונן של חברות הגז ושל היועץ המשפטי לממשלה למנוע דיון עומק בשאלת ההוגנות של מחירי הגז הטבעי שגובות שותפות תמר. בית המשפט הבהיר כי אין באישורו של מתווה הגז כדי לשלול את עילת התביעה של ציבור הצרכנים וכי פסק הדין בעניין מתווה הגז לא היווה בשום אופן תעודת הכשר למחיר. בית המשפט הורה כי שאלת הוגנות המחיר תיבחן לעומקה ואנו משוכנעים כי בסופו של ההליך המשפטי ימצא כי חברות הגז מנצלות את כוחן המונופוליסטי לגביית מחיר מופרז ביותר בגין הגז הטבעי השייך לכל אזרח ואזרח במדינת ישראל".