האם בזק הפלתה לטובה את פלאפון בהנחה על תשלומי תמסורת?

פלאפון ביקשה הנחה, ונראה כי גם קיבלה אותה בסופו של דבר - אך לא בשיעור שביקשה, דבר שהביא למתיחות ביחסים בין שתי החברות ■ בדוחות הכספיים שפרסמה אתמול הציגה פלאפון ירידה מפתיעה בהוצאות התפעול בזק: "לעת עתה חוזה ההתקשרות בין הצדדים עומד בעינו"

סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי
סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי

הדוחות שפרסמה אתמול (ד') חברת פלאפון במסגרת דוחות קבוצת בזק הציגו מצד אחד התייעלות, ומצד שני המשך שחיקה וירידה בהכנסות. מחד גיסא, בהתחשב במצב של פלאפון - כחברה שאין לה הוצאות מימון בשל היותה חברה-בת בבזק, אך מנגד אין לה פעילות אינטרנט ואין לה מקורות הכנסה משירותי נדידה של מפעילים כמו גולן טלקום שרוכבת על רשת סלקום - הדוחות שלה ענו על הציפיות. מאידך גיסא, התמונה מוסיפה להיות עגומה, ומצביעה על המצב הקשה בענף כולו.

ואולם עיון מדוקדק בדוחות מעלה נתון כמוס, שאותו ניסו אולי להצניע בחברות האלו. על רקע המשך השחיקה בהכנסות, מקורות בפלאפון מדברים על קושי אמיתי לצמצם את הוצאות התפעול. למעשה, אם מנטרלים את הירידה בהוצאות שנובעת מירידה בהיקף של מכירות ציוד הקצה (שמלווה כמובן גם בשחיקה בהכנסות), הוצאות התפעול נמצאות בכלל במגמת עלייה. על פי אותם מקורות, הסיבות העיקריות לעלייה בהוצאות הן הגידול בהוצאות המשווקים על רקע השקת המותגים המוזלים, והעלייה בהוצאות התדרים על רקע השקת הדור הרביעי.

מגמה זו, שצפויה להחריף ברבעונים הקרובים (גם בשל העובדה שהחל ברבעון הרביעי תבוא לידי ביטוי השחיקה הנוספת ממכרז חשכ"ל האחרון), הביאה להגברת המתח בין פלאפון לבזק, בכל הנוגע להפחתה בתשלומים שהחברה-הבת משלמת בעבור שירותי התמסורת שבזק מספקת לה.

בחטיבה העסקית בבזק מדברים על מתיחות "קלה", שהגיעה לחיכוכים אישיים בין הדרגים הגבוהים בבזק ובפלאפון. בחטיבה העסקית של בזק סירבו בתוקף לבקשת פלאפון לשיעור הנחה גבוה בעבור מתן שירותי תמסורת. ראשית, מפני שחששו שהדבר יתגלה ואז בזק תהיה חייבת להעניק את ההנחה גם לפרטנר ולסלקום, והדבר יפגע בהכנסותיה. שנית, חשיפת העניין עשויה להביא לבדיקה של רשות ההגבלים בעקבות כך שבזק תיעדפה את החברה-הבת שלה - דבר שכמונופול אסור לה בתכלית האיסור לעשות. שלישית, לקוחות עסקיים של בזק יבואו וידרשו אף הם הנחה - מדובר בלקוחות ובהם בנקים וחברות ביטוח, שרוכשים מבזק שירותי תמסורת בהיקף נרחב. בתוך כך, בימים אלה מנהלות בזק ופלאפון מו"מ סביב תשלומי התמסורת בשנת 2017.

ויכוח על כסף גדול

לצד פלאפון, בזק מספקת שירותי תמסורת גם לחלק ממפעילי התקשורת האחרים (פרטנר, הוט ונוספים), וכן ללקוחות עסקיים. רשת פלאפון, המונה כ-2,500 אתרים סלולריים, מקושרת כולה בקישורי תמסורת שבזק מספקת. תמורת שירותים אלה, פלאפון משלמת לבזק 100-120 מיליון שקל בשנה. אין ספק שבהיקפים כה גבוהים, מדובר בסעיף ההוצאה המהותי ביותר של פלאפון. על רקע השחיקה בתוצאותיה, אין להתפלא כי החברה מנסה לצמצם את ההוצאה בכל דרך.

מצד שני, מבחינת בזק מדובר בהכנסה משמעותית. בחטיבה העסקית בחברה אומרים כי פלאפון היא הלקוח הגדול ביותר שלהם, הן מבחינת היקף ההכנסה הן מבחינת היקף השירותים. עוד אומרים בבזק, כי לחברה אסור להפלות את פלאפון לטובה ביחס למפעילים אחרים - ולכן פלאפון משלמת על פי התעריף הרגיל שמשלמים שאר הספקים, אך נהנית מיתרונות לגודל המגולמים בתעריף בשל היקף השירותים שהיא צורכת.

כך או אחרת, מדובר בוויכוח על הרבה מאוד כסף, שמבחינת פלאפון משקף הבדל בין רווח למעבר להפסד, ודאי ככל שחולף הזמן, ולכן אין להתפלא כי הוויכוח גולש למתיחות רבה בין המנהלים בשתי החברות.

בדוחות הכספיים שפרסמה אתמול הציגה פלאפון ירידה מפתיעה בהוצאות התפעול, חרף גידול בהוצאות הדילרים והתדרים. את הירידה מסבירה החברה בהקטנת התשלומים לספקי תקשורת. החברה אינה מפרטת את הרקע לירידה, אבל יש להניח שבמסגרת הוויכוח בינה לבזק, ייתכן שפלאפון הצליחה להפחית את התשלומים שהיא משלמת לבזק, אולי אף במספרים משמעותיים. אם ברבעון הראשון עמדו הוצאות התפעול על 470 מליון שקל וברבעון השני על 461 מליון שקל, ברבעון השלישי הם כבר ירדו ל-436 מליון שקל.

כאמור, זו ירידה מפתיעה על רקע הגידול בהוצאות בחלק מהסעיפים. החברה אינה מפרטת מה היקף ההנחה שקיבלה מבזק, אך לפי ניתוח של אנליסטים, ייתכן כי מדובר בכ-20 מליון שקל לרבעון - הפחתה משמעותית לכל הדעות. העובדה כי בסופו של דבר ייתכן שהוחלט להעניק לפלאפון הנחה, ואולי אף הנחה משמעותית, מלמדת על גודל המצוקה שבה שרויה החברה - בדומה לשאר החברות הסלולריות בשוק.

מבזק נמסר (בתיאום עם פלאפון): "חוזה ההתקשרות בין בזק לפלאפון לאספקת שירותי תמסורת לקראת 2017 ידון בבוא העת. לעת עתה חוזה ההתקשרות בין הצדדים עומד בעינו".