ירידה של 42% ברווחי פלאפון ברבעון; שחיקה קלה ברווחי בזק

בהתבסס על המידע הידוע לבזק כיום, תזרים המזומנים החופשי של הקבוצה לשנת 2016 צפוי להיות כ-2.2 מיליארד שקל ■ ירידה בהכנסות פלאפון; נפילה ברווח ל-32 מיליון שקל

סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי
סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי

קבוצת התקשורת בזק  פרסמה הבוקר את תוצאותיה לרבעון השלישי, ודיווחה על ירידה של 3.5% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל ב-2015, לרמה של 2.51 מיליארד שקל. כן נרשמו צמצום של 8.1% ברווח התפעולי ל-599 מיליון שקל וירידה של 3.2% ברווח הנקי שהסתכם ב-394 מיליון שקל.

הסיבה העיקרית לירידה בהכנסות בזק היא צמצום של 11% בהכנסות החברה הבת פלאפון, בניהול רן גוראון, לרמה של 649 מיליון שקל ברבעון השלישי, בעיקר על רקע המשך שחיקת התעריפים כתוצאה מהתחרות החריפה בשוק הסלולר, וגם משחיקה בהכנסות ממכירה של מכשירי סלולר.

בשורה התחתונה הציגה פלאפון ירידה של כ-42% ברווח הנקי ל-32 מיליון שקל ברבעון, על רקע צמצום של 221 אלף במספר מנויי החברה ביחס לרבעון המקביל, לרמה של כ-2.35 מיליון. ההכנסה החודשית הממוצעת פר לקוח נותרה על 68 שקל.

בפעילות הקווית של בזק נרשמה ירידה מתונה יחסית של 1.1% בהכנסות לכ-1.1 מיליארד שקל, בין השאר עקב עלייה של 3.6% בהכנסות מפעילות תשתית אינטרנט ל-399 מיליון שקל. ההכנסות משירותי טלפוניה ירדו ב-5.1% ל-375 מיליון שקל, והרווח הנקי מהפעילות הקווית גדל ב-34% והסתכם ב-343 מיליון שקל.

פעילות חברת הלוויין yes, אותה מוביל רון אילון, ממשיכה לייצר הפסדים לבזק, בין השאר על רקע התחרות הגוברת מול חברת הכבלים הוט ומיזם הטלוויזיה של סלקום, כמו גם מספר גדל והולך של טלוויזיות ומכשירים חכמים המחוברים ישירות לאינטרנט. בשורה העליונה הציגה yes ירידה של 2.7% בהכנסות לרמה של 434 מיליון שקל ברבעון, כשמספר מנויי החברה הצטמק ב-5,000 והגיע ל-618 אלף מנויים. ההכנסה החודשית הממוצעת פר לקוח נותרה 233 שקל, בדומה לרבעון המקביל. ההפסד הנקי של yes ברבעון עמד על 142 מיליון שקל, גידול של 89% לעומת הרבעון המקביל.

זרוע הפעילות הרביעית של בזק - בזק בינלאומי, אותה מוביל מוטי אלמליח, רשמה ברבעון ירידה של 1.3% בהכנסות לרמה של 384 מיליון שקל ונסיגה של 19.5% ברווח הנקי שהסתכם ב-33 מיליון שקל.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה בזק גידול של 2.7% בהכנסות לרמה של כ-7.6 מיליארד שקל, אך ירידה של 21.7% ברווח הנקי שהגיע ל-1.06 מיליארד שקל. מניית בזק הגיבה לדוחות בירידה קלה. בשנה האחרונה נסוגה המניה ב-12% ושווי השוק של החברה הגיע לכ-19 מיליארד שקל.

סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק, אמרה היום כי "תחום האינטרנט ממשיך להתפתח בקצב מואץ, כשבזק חצתה את רף ה-1.5 מיליון לקוחות אינטרנט, מתוכם כ-350 אלף באמצעות השוק הסיטונאי, נתון המצביע על הצלחת רפורמת הפס הרחב. בכל העולם נשארה חברת תקשורת אחת ויחידה, והיא בזק, עליה נכפית הפרדה מבנית, שאינה מאפשרת לה לספק סל שירותים. אין עוד חברת תקשורת המספקת רק שירותים קוויים, והגיעה העת לשנות זאת. ביטול ההפרדה המבנית ייטיב עם הצרכנים, כך שתהיה בשוק התקשורת הצעת טריפל נוספת תוך הגברת תחרות, זאת לצד צמצום עלויות תפעוליות מיותרות".

ערן יעקובי, מנכ"ל רוסאריו, מגיב לדוחות בזק ואומר כי "בגדול, התוצאות בדיוק בהתאם לצפי ולמה שחשבנו על תזרים המזומנים הפנוי. החברה מעדכנת את ההנחיות לסוף השנה בנושא התזרים הפנוי מ-2 מיליארד שקל ל-2.2 מיליארד. החברה עומדת יפה בכל הציפיות ומסיימת שנה תזרימית חזקה".

רו"ח אלעד כהן מאפסילון מציין כי "ברמה התפעולית, ניתן לראות שחיקה בכלל הפרמטרים באופן די גורף. בזק ממשיכה בצמצום המהותי ברמות ההשקעה שלה, סביר להניח שעל מנת לאותת לרגולטור בנוגע למספר החלטות שעומדות כיום על הפרק. בזק נמצאת כיום בהמתנה לכמה החלטות רגולטוריות שצפויות להכריע לאיזה כיוון תפנה המניה והקבוצה כולה. בין אלו - חוק ההסדרים שעשוי לכלול הסדרה של שימוש בתשתיות בזק על ידי שאר השחקניות בשוק, רפורמת השוק הסיטונאי וביטול ההפרדה המבנית. העתיד של בזק תלוי אך ורק בהחלטות הפוליטיקאים", מוסיף כהן, "ואין משמעות לתוצאות ההיסטוריות של החברה".

פרטנר עברה מהפסד לרווח

במקביל לבזק, פרסמה גם חברת הסלולר פרטנר, שבשליטת חיים סבן, את תוצאותיה לרבעון השלישי, מהן עולה כי הכנסות החברה הצטמקו ב-16% לרמה של 849 מיליון שקל בעוד הרווח התפעולי שלה הוכפל והסתכם ב-64 מיליון שקל. בשורה התחתונה רשמה פרטנר רווח נקי של 19 מיליון שקל לעומת הפסד של 9 מיליון שקל ברבעון המקביל. מספר מנויי החברה הצטמק ב-46 אלף לעומת סוף הרבעון השלישי של 2015, ועמד על כ-2.69 מיליון מנויים. ההכנסה הממוצעת פר לקוח לחודש ירדה ב-7% לעומת הרבעון המקביל והסתכמה ב-66 שקלים.

נתון בולט בדוחות פרטנר הוא ירידה של 95 מיליון שקל בהכנסות ממכירת ציוד קצה ברבעון (בעיקר מכשירי סלולר חכמים). הסיבה היא שפרטנר החליטה להפסיק לממן מבצעים לא רווחיים, וכן לממן מכירות ציוד קצה כשהיא חושבת שלא תראה את הכסף מאותם לקוחות. היא נוקטת מדיניות יותר שמרנית, שעולה לה כרגע בירידה מאוד משמעותית בהיקף המכירות, אך בטווח הארוך פרטנר מאמינה שהתמורה לכך תבוא בירידה בחובות מסופקים.