"התוכניות הממשלתיות לא שינו את הציפיות לעליית מחירי הדירות"

ליאו ליידרמן: "יש תחושה של דריכה במקום ובמקרה הגרוע נסיגה מהשנה שעברה. אין הרגשה שיש פתרון במצוקת הדיור במדינת ישראל"

ליאו ליידרמן / צילום: איל יצהר
ליאו ליידרמן / צילום: איל יצהר

"כל מי שמכין תוכניות עבודה היום צריך להתכונן לעולם של ריביות יותר גבוהות. בשנים האחרונות היו ריביות מאוד נמוכות. ולוקחים את זה כל הזמן כמובן מאליו. יש צפי עכשיו להעלאת ריבית בארה"ב בקרוב, ואנחנו מעריכים שריבית הפד תהיה 1.25% בסוף 2017, אולי אפילו 1.5%. אם הפד יאיץ את העלאת הריבית, בבנק ישראל לא ירצו שייפתח פער משמעותי וגם כאן יעלו את הריבית. למעשה, שוק ההון שלנו כבר מתמחר העלאות ריבית ב-2017", כך אמר היום (ה') היועץ הכלכלי הראשי בבנק הפועלים, פרופסור ליאו ליידרמן, בכנס קבלני תל אביב-יפו-בת ים. "אנחנו מעריכים שיש הסתברות ששנת 2017 תהיה שנת תפנית בכל מיני תחומים. זו צפויה להיות שנת תפנית כלכלית".

על המצב בענף הנדל"ן אמר פרופסור ליידרמן כי: "יש תחושה של דריכה במקום ובמקרה הגרוע נסיגה מהשנה שעברה. אין הרגשה שיש פתרון במצוקת הדיור במדינת ישראל. על פי שר האוצר וכל הפוליטיקאים, בעיית הדיור היא הבעיה הכלכלית והחברתית מספר 1 של המשק. עברה שנה, הכוונות בירושלים טובות, אבל התוכניות לא מספיק עוצמתיות כדי לפתור את הבעיה. עם כל הכבוד למחיר למשתכן, תוכנית טובה, אבל לא מספיקה. עד היום, אחרי שנה של מאמץ, יש רק כ-5000 דירות שהוגרלו בתוכנית. זה רק 10% מהשוק. התוכנית הזו היא חלק מאוד קטן מהפתרון".

עוד אמר ליידרמן כי: "יש מי שמסתכל על הירידה במכירת הדירות, ומתחיל לחשוב על שינוי מגמה. אבל חשוב להבין שהפעילות בשוק עדיין גבוהה. יש גם נתון שמראה על ירידה בביקוש המשקיעים, אבל הביקוש של מי שאינו משקיע עדיין קיים. יש לפעמים התבטאויות שהמשקיעים הם אויבי העם, עושים סיבוב על חשבון הזוגות הצעירים. זו מדינה דמוקרטית, יש לכל אחד זכות להשקיע במה שהוא רוצה, ויש כאן מסורת של רכישת דירות. גם הפסיכולוגיה משפיעה ולאנשים יש ביטחון פסיכולוגי בדירות יותר מאשר בנייר.  ובגלל זה הנתונים ממשיכים להעיד על המשך עליית מחירים. עד היום, ב-2016, עלו המחירים מתחילת השנה ב-8.5%. התוכניות לא הצליחו לשבור את ציפיות הציבור להמשך עליית מחירי הדירות. הציבור תופס את התוכניות כלא אמינות ומעדיף לא לחכות. כי ההיסטוריה של השנים האחרונות היא מי שחיכה הפסיד כסף, והמחירים עלו".

מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת התייחס בכנס לכוונות הפינוי של שדה דב ואמר כי: "זו ההחלטה שהתקבלה במחשכים, ההחלטה שאומרת שצריך לסגור את שדה דב. החלטה אומללה זחוחה ומרושעת. הלקוח העיקרי של שדה דב, תושבי אילת, אף אחד לא שאל. יצאנו למאבק גדול, והשגנו שתי דחיות. אנחנו מקווים שישאירו את השדה במקומו. סגירת שדה דב היא פגיע ישירה בתושבי אילת".

דלית רביב, מנהלת האגף לבנקאות מסחרית בבנק הפועלים: "קבלני הביצוע תמיד יהיו הבטן החלשה של הענף. יש הרבה תחרות על המחיר בין קבלני הביצוע, מה שמשאיר רווחיות זעומה. נוסיף על זה את הסיפור של עיכובים בתשלומים והקבלנים עובדים על מרווחים נמוכים ותזרים צפוף. טעות אחת של תמחור ומתחיל סחרור והדרך משם לבית המשפט קצרה מאוד. קבלני הביצוע שהבינו שהרווחיות בביצוע זעומה, ורואים את היזמים שמרוויחים בשוק עולה כל כך הרבה, אומרים שיעזבו הביצוע ויעברו לייזום, כי שם מרוויחים. אבל זו בעיה גדולה כי בייזום צריך הרבה הון עצמי. אז מה שרואים לא פעם זה שנמשכו כספים מתזרים שוטף של הביצוע לייזום וזה הוביל למצוקה קשה של התזרים והוביל לנפילות".

משתתף נוסף בפאנל היה עו"ד יהודה רוה שהתייחס למוסר התשלומים הרעוע במדינה: "המדינה עכשיו מקדמת חוק של מוסר תשלומים שיחייב אותה לשלם לקבלנים בזמן. אבל בהצעת החוק הזו נקבעו מועדי תשלום, וקבלנים מוחרגים לרעה כל פעם. בושה. זה חלק מהקשיים של קבלני ביצוע. במקרה של מזמיני עבודה פרטיים עוד אפשר לתבוע, אבל הוצאה לפועל נגד המדינה - אין. אני מציע לקבלנים לדרג את מזמיני העבודה על פי מוסר התשלומים שלהם. מי שלא משלם בזמן. זה יוביל לדעתי למצב בו לא ייגשו למכרזים שלו"