כרבע מהזוכים במחיר למשתכן לא מימשו את זכייתם

בני דרייפוס, מנהל אגף שיווק במשרד הבינוי והשיכון: 22% מהזוכים במחיר למשתכן מבטלים את זכייתם

יואב גלנט  בועידת הנדלן / צילום:איל יצהר
יואב גלנט בועידת הנדלן / צילום:איל יצהר

יש מעל 21 אלף יחידות דיור במסגרת מחיר למשתכן בשיווק. סך הכל שווקו מתחילת הפרויקט מעל 44 אלף יחידות דיור. כמחצית מהדירות ששווקו נרכשו בפועל. כשאין זוכים, אנחנו מחזירים מכרזים שנכשלו מאוד מהר לשוק עם התיקונים הרלוונטיים". כך אמר היום בני דרייפוס מנהל אגף השיווק במשרד הבינוי והשיכון בכנס ארגון קבלני תל אביב-יפו-בת ים.

דרייפוס התייחס גם לרוכשים הזכאים של הדירות המוזלות וגילה כי לא פחות מ-22% מהזכאים מבטלים בסופו של דבר את הזכייה. לדברי דרייפוס: "29% מהביטולים הם בגלל שלא מצאו דירה מתאימה, כי הדירות גדולות מדי לזוגות הצעירים. 19% בגלל קשיי מימון, 1% רכשו דירה אחרת".

עם זאת אמר דרייפוס, הציבור לא איבד אמון בתוכנית וכי "75% מהזכאים בסדרה א' יכולים ואמרו לנו: אנחנו נמתין גם שנה ושנתיים עד שנזכה בדירה".

עוד לדברי דרייפוס, תלונות שנשמעות במשרד הבינוי והשיכון מפי זוכים בדירות המוזלות, בין היתר אודות תכנון או מפרט מובילים את המשרד לשקול שינוי במכרזים: "אנחנו חיים במתח עד כמה המדינה צריכה להתערב ביחס החוזה בין הצרכן והקבלן. המדינה אומרת שהיא הביאה את הפריקט למחיר מוזל. אח"כ הפרויקט הוא בין הקבלן והצרכן. הצרכן קונה מהקבלן לא מהמדינה. אנחנו שוקלים להתערב לאור התלונות, לשקול לעשות חוזה גנרי".

משתתף נוסף בכנס היה עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל. שמרון התייחס להיקף שיווקי הקרקע על ידי רשות מקרקעי ישראל ואמר: "אנחנו יורקים דם על כל פרויקט, ההיקפים יותר גדולים מבעבר. השנה נגיע ליותר מ-30 אלף עסקאות מאושרות ועד סוף השנה נפרסם מכרזים ל- 55 אלף דירות". שמרון התייחס גם להחלטה שהתקבלה במועצת מקרקעי ישראל שקובעת שמי שלא יבנה בזמן סביר על הקרקע שרכש, המדינה תוכל להטיל עליו קנס והתריע בפני הקבלנים שינחו את עורכי דינם לבחון את הנושא.