"מחפשים מיזמים שרוצים לעשות שינוי חברתי לצד עסקים רווחיים"

חממה חדשה שהגיוס בה נמצא בעיצומו בימים אלה תספק קידום, תמיכה וליווי של עסקים חברתיים: "רוצים לחזק את האימפקט החברתי"

צוות 360, חממה לעסקים חברתיים/  צילום: גאל עמר
צוות 360, חממה לעסקים חברתיים/ צילום: גאל עמר

חיזוק נוסף לזירת היזמות העסקית-חברתית בישראל: 360 - החממה לעסקים חברתיים, משיקה חממה לקידום, תמיכה וליווי של עסקים חברתיים. החממה תציע חלל עבודה משותף בתל אביב, ותפעיל תוכנית דו-שלבית, שבראשיתה ייבחרו עד 15 מיזמים פעילים ורווחיים, שייקחו חלק בתוכנית מאיץ קצרה של כשישה שבועות. עם תום התקופה במאיץ, ייבחרו עד חמישה מהם להשתתף בתוכנית חממה מקיפה בת 40 שבועות, לפיתוח העסק. גיוס המיזמים לחממה נמצא בעיצומו, וב-360 מתכוננים לכך שעסקים חברתיים רבים, או כאלה בעלי פוטנציאל לעסק חברתי - יצטרפו לחממה.

 "360 באה לשנות מציאות. המטרה שלנו היא לעבור לשלב הבא של העסקים החברתיים בארץ. אנחנו ניקח עסקים קיימים שבאים מכל קשת העשייה ורוצים לחזק את האימפקט החברתי, או שיש להם אג'נדה שקשורה לעסק שלהם - ונלווה אותם בתהליך של העצמת ההשפעה החברתית השזורה ברווחיות של העסק. בכך נאפשר לעסק 'לשרוד' לטווח הארוך ולהתקדם מעבר להתבססות", מסבירה רו"ח ויקי בר.

עו"ד לאה מילר-פורשטט מצוות החממה מוסיפה, כי "הציפייה שלנו היא שיצטרפו לחממה מועמדים שהם לא רק מ'המעגל הראשון' של העסקים החברתיים בארץ, אלא גם אנשים, גופים וארגונים שרוצים לעשות שינוי חברתי ובמקביל לעשות עסקים רווחיים".

העסקים החברתיים שייכנסו תחת קורת הגג של החממה וייקחו בה חלק יקבלו ליווי פרטני שיתמקד בתמיכה רציפה על פני שנת פעילות ויכלול ליווי לפיתוח עסקי, תמיכה שיווקית, מנטורינג, שירותי ייעוץ משפטי, הנהלת חשבונות ועוד.

החממה תפעל במודל "קולקטיב- אימפקט" ותרכז סביב היזמים מעגלי השפעה פעילים של אנשים, גופים וארגונים שיכולים לתת ערך ליזמים. כל אלו יהיו תחת המועצה המייעצת לחממה, שבה אנשי עסקים וחזון, המעורים במשק הישראלי, שנרתמו במיוחד לקידום העסקים שבחממה, וביניהם ניתן למנות את תמיר פרדו, ראש המוסד לשעבר, אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים לשעבר, ירדן אסא, מייסדת שותפה בקרן Irrational Innovations, צפרא פרלמוטר מייסדת קולקטיב האופנה CO.CO, תא"ל (במיל) אמאל אסעד, יזם האינטרנט בוב רוזנשיין ועוד רשימה ארוכה של אנשי עסקים וחברה מובילים.

נוסף על ליווי מקצועי בחממה, היזמים יקבלו גישה לארגונים ושותפים פעילים, התורמים מכספם, זמנם ומשאביהם להצלחתם, בהם בנק הפועלים, בנק לאומי, EY, HUB TLV, קרן שמש ועוד.

שילוב בין רווחיות לתרומה חברתית

חממת 360 שמה דגש מחד על השילוב שבין ההשפעה והתרומה החברתית שיש ביכולתו של עסק שנכנס לחממה לייצר, ומאידך על המודל העסקי-רווחי של העסק, כאשר השילוב בין השניים מאפשר לעסק החברתי להיות בעל אימפקט חברתי חיובי וגבוה וגם כזה שגדל לאורך הזמן.

דוגמה לעסק חברתי יכול להיות כזה שמטפל בשילוב אוכלוסיות מודרות, פתרון בעיות לגיל השלישי, הוזלת יוקר המחייה בישראל, פתרונות כלכלה שיתופית, מיזמים אקולוגיים ועוד.

אמיר חייק, לשעבר מנכ"ל התאגדות התעשיינים וחבר בוועדה המייעצת של החממה, טוען כי הדבר אפשרי בזכות התמיכה של החממה, זאת על אף הקושי הרב של עסקים חברתיים לחצות את "עמק המוות". "האתגר המשמעותי של עסקים חברתיים בישראל הוא לגייס מספיק לקוחות כדי להגיע ממצב של איזון כלכלי לשלב הצמיחה. אנו נבחר בקפידה עסקים בני קיימא עם שורת רווח כפולה - כלכלית וחברתית, ונסייע להם באמצעות הידע, הקשרים והניסיון שלנו, להצליח ולבסס בישראל תרבות עסקית חדשה, לטובת המשק כולו".

מאחורי המיזם עומדות עורכות הדין גליה שמילוביץ-גרינגרד, לאה מילר-פורשטט וגל שדה ממשרד עורכות הדין שמילוביץ-גרינגרד-פורשטט-דונר, ונשות העסקים החברתיים, ויקי בר ויונת יהושפט מ"מינגה"- הזירה לעסקים חברתיים. חמש נשים אלו הביאו להקמתה של חממת 360 כשהחזון והכוונה שלהן הוא לתרום לפיתוח המשק הישראלי, תוך אימוץ גישה הרואה בקידום השוויון, צמצום פערים וראיית האחר ערכים מובילים.

הן מציינות כי עסק חברתי מוצלח מבטיח את הקיימות של המטרה החברתית לשמה הוקם ולכן הוא יפעל כעסק למטרות רווח, אך לא למקסום הרווח. להבדיל מתוכניות אחרות למיזמים בראשית דרכם - 360 צפויה להתמקד במיזמים פעילים זה שנה עד שנתיים, שמבקשים לעבור משלב ההתבססות לשלב הצמיחה. בחממה הם יקבלו את התמיכה וההכוונה הדרושות על מנת לחזק היבטים חברתיים או רווחים בעסק שלהם.