החזון של שטייניץ: הסוף לזיהום האוויר?

"נפיק חשמל על הגגות", אמר היום יובל שטייניץ בכנס לאנרגיה מתחדשת ■ דורית בנט: "חברות מכל העולם יגיעו, ישקיעו ויהיו חלק מהטמעת החדשנות בישראל"

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

"אני רוצה להכריז כאן שמבחינת משרד האנרגיה והממשלה, שנת 2017 תהיה שנת האנרגיות המתחדשות בישראל. אחרי עשרות שנים שבהן גררנו רגליים, אנחנו צריכים התחלה חדשה וצריכים להזניק את הנושא הזה קדימה, ו-2017 היא ההתחלה". כך פתח הבוקר יובל שטייניץ, שר התשתיות והאנרגיה, את כנס אילת-אילות לאנרגיה מתחדשת ונקייה.

שטייניץ פרס את חזונו לשני העשורים הקרובים, לצמצום ייצור החשמל בדלקים מזהמים ומעבר התחבורה לשימוש בגז ובחשמל. "לא יהיה זיהום אוויר מהחשמל כמעט, לא יהיה זיהום אוויר מהתחבורה כמעט, ומדינת ישראל תהנה מאוויר נקי הרבה יותר. זה לא חלום, יש לנו את כל התנאים לעשות את זה. גם את מאגרי הגז וגם את השמש, שתמיד היתה לנו וקצת שכחנו אותה".

שטייניץ התחייב שישראל תעמוד ביעדים של 10% אנרגיה מתחדשת ב-2020, ו-17% ב-2030, עם יתרה מסוימת כדי להבטיח את העמידה ביעדים. "במשך עשרות שנים הצלחנו להביא 900 מגה-ואט אנרגיות מתחדשות, ועכשיו אנחנו יותר ממכפילים את מה שנעשה במשך שנים, ומוציאים 1,050 מגה-ואט כבר ב-2017.

"יש עוד דבר חשוב שאנחנו מתכוונים לפתור ב-2017, וזה קשור לחזון שלנו, שכל משק בית, כל אדם, כל משפחה, כל ועד בית, כל בניין - יוכלו לשקול ברצינות ותהיה להם כדאיות לייצר את החשמל שלהם על גגותיהם בעצמם. היום זה כמעט בלתי אפשרי.

"ישראל אינה מדינה גדולה במיוחד, ומה שיש אנחנו רוצים להשאיר לטבע. אם ממילא בנינו ערים, ויישובים ובתים מוסדות, ומבני עשייה ולולים ורפתות, הדבר הכי טוב הוא שהחשמל יופק על הגגות, שהם ממילא שטח מופר, במקום למלא את כל הארץ בקולטים ובתחנות כוח.

"כדי לאפשר את זה אנחנו צריכים לעשות שני דברים. הדבר הראשון הוא שזה לא יהיה קשה מבחינה רגולטורית, והשני, שזה יהיה כדאי ורווחי, שזה ישתלם מבחינה כלכלית. יש לנו דרך ארוכה, אבל נתנו הנחיות להתחיל להכין את המהפכה הזאת, ואנחנו מקווים שמה שהתחיל לטפטף פה ושם יהפוך לתופעה נרחבת. יש בזה אתגרים ובעיות, אבל נפתור את הביות וניכנס לתחום הזה בגדול".

דורית בנט, יו"ר משותף של הכנס, אמרה בפתח דבריה שהחשמל המתחדש הוא העתיד, ולכן יש לקבל החלטות בנושא כבר עכשיו. "בעשר השנים שעברו מאז הכנס הראשון, האנרגיה המתחדשת הגיעה ל-2% מהאנרגיה בישראל, ואני די נדיבה עם המספר הזה.

"כשאנחנו אומרים אנרגיה מתחדשת הכוונה לאפס זיהום בתהליך ייצוא החשמל, הכוונה היא ששום תקרית ביטחונית או אסון יוכלו להוריד את הרשת לאזור או למדינה שלמה, הכוונה היא חדשנות, יצוא ידע ופרויקטים לעולם, חיזוק הכלכלה הישראלית והשתתפות במאמץ העולמי לעצור את ההתחממות הגלובאלית.

"אנחנו מבקשים משר האנרגיה, הרגולטור ומחברת החשמל שיאפשרו לנו להמשיך בעבודה המדהימה שנעשית בחבל אילת-אילות והעיר אילת. אם נצליח לנהל את האזור כרשת חשמל עצמאית, חברות מכל העולם יגיעו, ישקיעו ויהיו חלק מהטמעת החדשנות בישראל".

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, אמר שמקדם הצמיחה החשוב ביותר ומקדם הורדת המחייה העיקרי בישראל הוא משק האנרגיה. רון-טל אמר הוסיף: "אני מכריז על צמד המספרים הבא, תצטרכו להיזכר בהם עוד 20 שנה: 80/40. המהפכה היא מהפכת החשמל המבוזר. 80% מהחשמל במדינת ישראל בשנת 2040 יהיה חשמל מבוזר. ב-20-25 השנים הקרובות, זה טווח מיצוי הייצור מתחנות כוח גדולות בכל העולם".

לדברי רון-טל, ככל שיתפתחו הטכנולוגיה הפוטו-וולטאית וטכנולוגיות האגירה, החזון יוכל להתממש. "אם נצליח לקדם את טכנולוגיית האגירה, ויהיה לנו ייצור בלתי מוגבל של אנרגיית שמש, ויכולת אגירה סבירה, נוכל להגיע לחזון שבו בכל בית במדינת ישראל - לפי דעתי זה יהיה התקן ב-2040 - יהיה תקן לייצור חשמל בבית, בבניין, ויאוכסן בבית, בקירות או במקום אחר, ורק כשייגמר החשמל, כמו בסמאטרפון, יהיה ניתן לשנע חשמל מאגירה מקומית, אזורית וארצית. לכן יש חשיבות לרשת החכמה, היכולת לנהל משק שהחשמל בו מיוצר באופן מבוזר.

"אגירה שאובה, נכון להיום, זאת אגירה שיכולה, שברעיון שלה, יכולה מהרגע שבו אין שמש, בלוח זמנים של פחות מדקה, להתחיל לייצר חשמל בהיקפים שיכולים להגיע לעד 1,000 מגה-ואט. זה מה שאנחנו צריכים. הפתרון הכי אסטרטגי בעניין הזה, והוא ייתכן טכנולוגית, זה לדעתי תעלת הימים.

"אם נצליח לייצר תעלה שמעבירה מים מהים התיכון לכיוון מזרח, אפשר לייצר חשמל שיהיה כולו נקי בהיקפים של אלפי מגה-ואט. ואם במקביל, נצליח להתפיל מים על אותה תשתית, זה מקדם את מהפכת הנגב האמיתית בשני העשורים הבאים, זה ישנה את הנגב והערבה למקום אחר, יהיו פה מים בכמות בלתי מוגבלת, ואני מכיר את המספרים. לדעתי יש משקיעים שעומדים בתור".

ח"כ יעל כהן-פארן בירכה את השר שטייניץ על דבריו בנוגע לאנרגיות המתחדשות, אך הוסיפה כי לנוכח משבר האקלים התנועה בכיוון איטית מדי. "אני קוראת לך להיות זה שמוביל את הדגל בתחום, ועל זה תיזכר", אמרה לשטייניץ. בפרפרזה על דבריו של רון-טל אמרה כהן פארן כי החזון שלה לשנת 2040, הוא "ייצור 80% אנרגיה מתחדשת".

"זהו ממש נאום אחרית הימים", בירכו בארגון גרינפיס, "ואנחנו קוראים לשר שטייניץ לא להמשיך לגרור רגליים כפי שציין שנעשה עד כה. ישראל צריכה להוביל את המהפכה של המאה הנוכחית, מהפכת האנרגיות המתחדשות. כבר היום אנרגיה סולארית היא כדאית ותחרותית וככל שיחלוף הזמן היא תשאיר את הגז והפחם המזהמים הרחק מאחור.

"על שר האנרגיה לא להסתפק במקור אנרגיה מלוכלך קצת פחות: צמצום השימוש בפחם צריך להיות מלווה בהרחבת השימוש באנרגיות מתחדשות, לא בגז. כפי שהשר שטייניץ ציין, ביכולתנו לנצל את שטחי הגגות המבוזבזים לייצור אנרגיה ממאגר השמש, וכך להפיק קרוב לשליש מכמות האנרגיה של ישראל.

"הרווח יהיה של כולנו: אנרגית שמש תצמצם את זיהום האוויר, תפחית את חשבון החשמל של האזרחים, תחסוך למשק הון עתק וכמובן תקצץ את פליטות גזי החממה המשבשים את המערכת האקלימית. שטייניץ חייב להוריד בהקדם האפשרי את השאלטר לפחם, ולהעלות את השאלטר למאגר השמש, במקביל לפירסום תכנית אב שתתווה את דרכנו לייצור מאנרגיות מתחדשות".