אי.די.בי מתחמשת במזומנים: הבטיחה גיוס של 325 מיליון שקל

שלב המכרז המוסדי בהנפקת האג"ח מסדרה י"ב של החברה הושלם ■ בשני הרבעונים הקרובים תידרש החברה לפרוע אג"ח בסך כולל של 319 מיליון שקל

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

חברת ההחזקות אי.די.בי פתוח, שבבעלות אדוארדו אלשטיין, השלימה אתמול בהצלחה את שלב המכרז המוסדי בהנפקת אגרות חוב מסדרה י"ב החדשה. החברה דיווחה היום כי במכרז נרשמו ביקושים בהיקף של 462 מיליון שקל, מתוכם יגויסו 325 מיליון שקל. בשלב הבא יתקיים גם המכרז הציבורי, שיוכל להגדיל את היקף הסדרה לסך של עד 383.5 מיליון שקל.

סדרה י"ב מיועדת לפירעון בתשלום אחד בנובמבר 2019 (מח"מ של 2.7 שנים) ונושאת עימה ביטחונות למשקיעים, בדמות שיעבוד על מניות החברה הבת, דיסקונט השקעות. במכרז המוסדי נקבע כי הריבית שתשלם הסדרה לא תעלה על 6.95% (היא עשויה לרדת במקצת במכרז הציבורי).

מדובר בריבית גבוהה יותר מריבית של 4.25% בתוספת הצמדה למדד, שנדרשה אי.די.בי לשלם לפני כארבעה חודשים עבור סדרה י"א הזהה, שהובטחה בשעבוד על מניות כלל ביטוח. עם זאת, מאז אותה הנפקה גם קפצה התשואה על האג"ח הממשלתית במח"מ דומה מ-0.4% ל-0.8%, כך שהריבית הגבוהה יותר נבעה מעליית תשואות כוללת בשוק.

אי.די.בי מחכה לבג"ץ

עוד לפני גיוס החוב סיפקו דוחות אי.די.בי לרבעון השלישי של 2016, שפורסמו בסוף השבוע, כמה תובנות מעניינות עבור נושיה הפיננסיים - מחזיקי האג"ח, הבנקים והגופים המוסדיים - להם היא אמורה לפרוע תשלומי חוב של כ-1.6 מיליארד שקל עד סוף ספטמבר 2018.

להלן כמה מהן:

1. אי.די.בי פתוח מדגישה בדוחות, כי הכסף שגויס בסדרה י"ב ישמש בראש ובראשונה לפירעון תשלומי החוב הקרובים. עד תום הרבעון הרביעי נדרשת החברה לשלם 163 מיליון שקל לנושיה הפיננסיים, כשלסכום זה יש לצרף עוד 156 מיליון שקל, אותם היא תידרש לפרוע ברבעון הראשון של 2017 - סך הכל 319 מיליון שקל.

עם זאת, בידי אי.די.בי גם כתבי אופציה מסדרה 4 של החברה הבת דיסקונט השקעות (דסק"ש), למימוש עד אמצע החודש הבא. מימוש האופציות יחייב את אי.די.בי להזרים לדסק"ש סכום של 93 מיליון שקל, כאשר לפחות חלק מהכסף לכך עשוי להגיע מתמורות הנפקת אג"ח י"ב. לדברי הנהלת אי.די.בי, היא רואה חשיבות רבה בשימור ההחזקה בדסק"ש בשיעור דומה לשיעור ההחזקה הנוכחי (67%). "לפיכך, החברה תבחן את מימוש כתבי האופציה האמורים ככל שתזרים המזומנים של החברה יאפשר זאת ובהתחשב במכלול הנסיבות הרלוונטיות", נכתב בדוחות הרבעון השלישי.

2. סדרה י"ב גויסה כדי להחליף את סדרה י"א, אותה גייסה אי.די.בי בתחילת אוגוסט השנה בהיקף של 325 מיליון שקל, אולם בהמשך נאלצה לפרוע את מרביתה לאחר שבג"ץ לא אישר לה לשעבד לטובת המחזיקים בסדרה, מניות של החברה הבת כלל ביטוח בשיעור של מעל 5%. עקב כך נפרעה מרבית הסדרה והיקפה צומצם לכ-85 מיליון שקל בלבד.

עם זאת, אי.די.בי כבר שיעבדה בעבר כ-4% ממניות כלל ביטוח לטובת חברת מנורה מבטחים, ובג"ץ טרם הכריע בשאלה האם היא רשאית לשעבד עוד 5% לטובת מחזיקי האג"ח, או שסך המניות המשועבדות לא יעלה על 5% מהון המניות של כלל ביטוח. לפיכך, מציינת אי.די.בי בדוחות כי הכסף שגויס ממחזיקי אג"ח י"א, בסך של 85 מיליון שקל, עדיין מוחזק בחשבון נאמנות. בחברה מאמינים כי בג"ץ יפסוק לטובתה, וכותבים בדוחות כי סכום זה צפוי להשתחרר, בכפוף לאישור בית המשפט, ברבעון הראשון של 2017.

כסף מדסק"ש

3. מקור נוסף שעשוי להיפתח בסוף מארס, הוא דיבידנד גדול מדסק"ש. נכון לסוף ספטמבר 2016, הציגה אומנם דסק"ש גירעון גדול של 643 מיליון שקל ביתרת הרווח הראוי לחלוקה, אולם מצב זה עתיד להשתנות באופן דרמטי בתום הרבעון הרביעי של 2016 לנוכח הוראת חוק החברות, המאפשרת לחשב את יתרת הרווח הראוי לחלוקה גם מתוך הרווח שנרשם בשמונת הרבעונים האחרונים (ולא רק מתוך יתרת הרווח הכוללת).

מבט על תוצאות דסק"ש בשנתיים האחרונות, מגלה כי הגירעון הגדול ביתרת הרווח הראוי לחלוקה, נובע בעיקר מהפסד של עתק של 623 מיליון שקל שנרשם ברבעון הרביעי של 2014. אלא שרבעון זה ייצא מהחישוב בדוחות הבאים, וכך תגיע דסק"ש אל הרבעון הרביעי עם רווח נקי של 82 מיליון שקל בשבעת הרבעונים שבין ינואר 2015 לספטמבר 2016. לכך כמובן יהיה צריך להוסיף את רווחי הרבעון הרביעי של 2016, אשר יושפעו לטובה מרווח הון של כ-887 מיליון שקל שתרשום דסק"ש ממכירת החזקתה (40%) ביצרנית חומרי ההדברה אדמה לכמצ'יינה הסינית, עסקה שהושלמה בשבוע שעבר.

הפסדים בווגאס

4. חדשה חיובית נוספת קיבלה אי.די.בי ברבעון השלישי מהחברה הנכדה ישראייר, המוחזקת באמצעות אי.די.בי תיירות. הערכת שווי בלתי תלויה שבוצעה לישראייר, נקבה בשווי של 126 מיליון דולר לחברת התעופה - גבוה משווי של 114 מיליון דולר לפיו היא רשומה בספרי אי.די.בי. הערכת השווי עשויה לסייע לאי.די.בי במו"מ שהיא מנהלת מול הנהלת אל על, על מיזוגה של ישראייר אל תוך פעילות הנופשונים והטיסות המוזלות של אל על, בעסקה שלאחריה אמורה אי.די.בי להישאר עם החזקה של כ-20% בחברה הממוזגת.

לאי.די.בי תיירות נכס נוסף בדמות החזקה בחברת אופן סקיי, שמייצגת בישראל חברות תעופה זרות. מוקדם יותר החודש חתמה החברה על הסכם למכירת החזקה זו תמורת 25 מיליון שקל, כאשר 4 מיליון שקל נוספים עשויים להתקבל בהתקיימות תנאים מסוימים. השלמת העסקה אמורה להתרחש במהלך דצמבר, ותמנע ניגוד עניינים שהיה נוצר אם במקביל להחזקה זו, הייתה אי.די.בי תיירות מחזיקה גם במניות חברה בת של אל על.

5. חדשות טובות פחות מגיעות בדוחות הרבעון השלישי מחברה בת אחרת, IDBG שפועלת בתחום הנדל"ן בלאס וגאס. לחברה בת של IDBG הלוואה בסך 59 מיליון דולר שעומדת לפירעון בסוף דצמבר הקרוב, והיא מנהלת כעת מגעים מתקדמים עם מספר גופים פיננסיים לקבלת מימון, אשר ישמש בין השאר לפירעון ההלוואה האמורה או למחזורה. באי.די.בי אופטימיים באשר להצלחת המהלך, אולם רואי החשבון של החברה מדגישים כי השגת המימון אינה בשליטתה הבלעדית של IDBG ומותנית בחתימת הסכמים מחייבים.

החברה מלאס וגאס, שעיקר עיסוקה הנוכחי הוא הרחבה ופתוח של פרויקט המשרדים והמסחר טיבולי (GW), הניבה לאי.די.בי הפסד של 27 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2016, בהמשך להפסד של 59 מיליון שקל ב-2015 כולה.