מצלמה נסתרת: כך מתעללים הבנקים בישראל בפושטי רגל

התוכנית "הכול כלול" בערוץ 10: פושט רגל שיצא מהמצוקה הכלכלית, שילם את חובו וקיבל צו הפטר מהמדינה עדיין נתפס כאדם "פגום" בבנקים הישראלים - והכול בחסות החוק

מצלמה נסתרת בנקים/ צילום: מהוידאו
מצלמה נסתרת בנקים/ צילום: מהוידאו

פושטי רגל ששילמו את חובם, יצאו מהמצוקה הכספית וקיבלו מהמדינה צו הפטר שאמור למחוק את עברם הכלכלי ולאפשר להם לפתוח דף חדש - פשוט לא מסוגלים לעשות זאת, וכשהם באים לבנקים, הם זוכים ליחס משפיל ונתפסים כאדם "פגום", שקוף, שלא רואים אותו ולא מתחשבים בו - כך עולה מתחקיר שביצעה התוכנית "הכול כלול" בערוץ 10.

לקוחה שיצאה מפשיטת רגל, קיבלה צו הפטר והתחילה לעבוד ואף קיבלה תלושי שכר, פנתה לתוכנית בתלונה על השפלה שספגה בבנקים. הלקוחה הגיעה לפתוח חשבון בנק, וכשביקשה פנקסי צ'קים, מסגרת אשראי וכרטיס אשראי - נתקלה בסירוב רבתי של כל הבנקים, בטענה שזה פשוט לא יקרה. הבנקים הסכימו לפתוח לה חשבון בנק מוגבל בלבד - כזה שמאפשר להפקיד משכורת ולמשוך אותה, וזהו בגדול. חלק מהבנקים הפנו אותה לבנק הדואר. 

תחקירנית "הכול כלול" התלוותה ללקוחה עם מצלמה נסתרת לכל הבנקים, והיחס אכן היה משפיל. בבנק הפועלים מנהלת סניף "אישרה" לה לפתוח חשבון, אך הנציגה אמרה ללקוחה כי "אין לך אשראי בכלל - נכנסת משכורת, את לוקחת (מושכת כסף מהבנק - ש.ג). את לא יכולה לקבל אשראי, את לא יכולה לקבל צ'קים, את מוזמנת ללכת לבדוק במקום אחר". 

כשהלקוחה שאלה אם זו החלטה של המנהלת, נאמר לה כי זו החלטה של הבנק. "לקוח שהגיע אחרי פשיטת רגל לא נותנים לו אשראי, גם אם הוא שילם את הכול. נותנים לחשבון להתנהל ואחר-כך מחליטים", נאמר לה. 

בבנק לאומי נמסר ללקוחה כי "ברגע שהייתה פשיטת רגל, וגם אם יש הפטר, מדיניות הבנק היא לא לתת אשראי. הדבר היחיד שאנחנו מחויבים זה לפתוח חשבון". 

גם בבנק אוצר החייל מסרו כי החשבון שיאפשרו ללקוחה לפתוח יהיה ללא אשראי, ללא מסגרת וללא אפשרות להיכנס למינוס. בבנק אגוד נמסר לה: "אין פנקסי אשראי, אין צ'קים. למה? ככה". 

יש לציין כי אין חוק שמחייב את הבנקים לתת אשראי ללקוחות, וזו החלטה של כל בנק בלבד. המחויבות החוקית היחידה של הבנקים היא לפתוח חשבון בנק. אם הבנק כן החליט לתת אשראי, בנק ישראל מגביל אותו בהיקף שהוא נותן כדי לא להסתכן באי-החזר. 

תגובות

מבנק הפועלים נמסר בתגובה כי "בנק הפועלים מחויב לפתוח חשבון לכל לקוח, וכך אנו אכן נוהגים. בעת פתיחת חשבון אנו מקפידים להתאים ללקוחותינו מוצרים על-פי צורכיהם ורמת הסיכון שלהם".

מבנק לאומי נמסר: "הבנק מחויב לפתוח חשבון ללקוחה, אך אינו מחויב במתן מוצרי אשראי כמו כרטיס אשראי או פנקס צ'קים. מוצרים אלה אינם חובה וניתנים לפי החלטה ושיקול-דעת עסקי של הבנק, הכולל גם את ראיית הלקוח וטובתו, ללא קשר לצו ההפטר". 

תגובת בנק אגוד: "במעמד פתיחת החשבון הוזמן עבור הלקוחה כרטיס אשראי מסוג דביט. לגבי בקשתה של הלקוחה להנפקת פנקסי צ'קים - הוראות הדין אינן מחייבות את הבנק לעשות זאת, ובמקרה זה החליט הסניף שלא להיעתר לבקשת הלקוחה בעניין זה".

מבנק ישראל נמסר: "בהתאם להוראות הפיקוח על הבנקים, בנק חייב לפתוח חשבון עובר ושב ביתרת זכות ללקוח, אלא אם כן קיימת סיבה סבירה שלא לפתוח את החשבון. נוסף על פתיחת החשבון, על הבנק לאפשר ללקוח לבצע תשלומים בדרך של חיובים על-פי הרשאה ולקבל כרטיס חיוב מיידי או כרטיס למשיכת מזומנים. עם זאת, אין הבנק חייב לספק ללקוח כרטיס אשראי וצ'קים, והעניין נתון לשיקול-דעתו של הבנק".

ממשרד המשפטים נמסר: "אנו רואים חשיבות רבה בחזרתם של חייבים למעגל החיים הכלכליים הנורמטיביים לאחר קבלת צו הפטר. מדובר בפגיעה בזכויות בסיסיות והכונס הרשמי יזם מהלך מול המפקח על הבנקים, אשר תכליתו לאפשר ניהול חשבון בנק ע"י חייבים בהיותם בהליך פשיטת רגל ולאחר קבלת צו הפטר".