הדרך לפתרון "תעלומת יורם יוסיפוף" עוברת דרך גוגל

ביהמ"ש הורה לגוגל להעביר למנהלי עיזבונו של העו"ד המנוח את סיסמתו, על מנת לבצע חקירות ולאתר נכסים

עורך דין יורם יוסיפוף  / צילום:איל יצהר
עורך דין יורם יוסיפוף / צילום:איל יצהר

ביהמ"ש הורה לגוגל להעביר למנהלי עיזבונו של עו"ד יורם יוסיפוף המנוח את סיסמת הגוגל שלו. זאת, על מנת לאפשר להם גישה לחשבונות הג'ימייל שלו, גוגל דרייב וכל חשבון אחר שניהל.

בכך נעתרה השופטת איריס לושי-עבודי לבקשתם של מנהלי העיזבון, עו"ד רז מנגל ממשרד איתן ארז ועו"ד עופר שפירא ממשרד שפירא ושות'. במסגרת הבקשה נחשף, כי ילדיו של עו"ד יוסיפוף המנוח נתונים ללחצים מצד גורמים שלישיים, שהיו מעורבים בעסקיו של אביהם, אשר מנסים לשכנע אותם שלא לשתף פעולה עם מנהלי העיזבון.

עו"ד יורם יוסיפוף נחשב בחייו לאחד מעורכי-הדין העשירים בארץ. שמו נקשר בעסקאות של מיליוני אירו שבהן שימש כעו"ד עבור לקוחותיו באירופה, וגם בעסקאות שבהן היה מעורב בעצמו כאיש עסקים. בחודש שעבר הוא הלך לעולמו במפתיע מאירוע לבבי בעיצומו של הליך פלילי שנוהל נגדו, בטענה להעלמות מס מעסקאות של מיליונים. בעקבות מותו קרו שני דברים: נסגר ההליך הפלילי נגדו; ונפתחה תיבת פנדורה ממנה פרצו בבת-אחת נושים של המנוח - מרביתם מלווים בשוק האפור - שטוענים לחובות עתק.

עיזבונו של המנוח מתמודד בימים אלה עם טענות של נושים שונים לחובות עתק שהותיר אחריו עו"ד יוסיפוף, בהיקף של למעלה מ-600 מיליון שקל. בין החובות הנטענים כנגד העיזבון, חוב של 520 מיליון שקלים למס הכנסה.

לפני כעשרה ימים מינה ביהמ"ש המחוזי בת"א את עו"ד עופר שפירא, ממשרד שפירא ושות', ועו"ד רז מנגל, ממשרד איתן ארז, למנהלי העיזבון של עו"ד יוסיפוף. זאת, לאחר שנושים שונים התייצבו בבית המשפט וטענו כי עוה"ד הבכיר השאיר אחריו חובות של 100 מיליון שקל, שחלקם אינם מתועדים כלל במסמכים, בנוסף לחוב הנטען למס הכנסה.

בימים אלה פועלים מנהלי העיזבון על מנת לאתר את כל נכסיו של עו"ד יוסיפוף וכן לברר מה היקף החובות האמיתי שהותיר אחריו. בבקשה לחייב את גוגל להעביר לידיהם את הסיסמא לחשבונו האישי של עו"ד יוסיפוף, ציינו מנהלי העיזבון, כי במהלך הדיון במהלכו מונו לתפקיד, התברר כי בנו של החייב, אסף יוסיפוף, אשר מתגורר בלונדון, מחזיק במחשב הנייד של אביו המנוח וכן באסופת מסמכים הנוגעים לעסקיו ברחבי הגלובוס.

מיד לאחר הדיון טסו עו"ד מנגל ועו"ד דנה הילל ממשרדו של עו"ד עופר שפירא ללונדון על מנת לתפוס את המסמכים והמחשב. בבקשה צוין, כי "לאחר דין ודברים, תוך שהופעל על בנו של החייב ז"ל מכבש לחצים מצד צדדים שלישיים שלא לשתף פעולה עם מנהלי העיזבון, הצליחו מנהלי העיזבון לקבל לידיהם את המחשב הנייד של המנוח וכן ארגזים מלאים במסמכים".

מנהלי העיזבון ציינה בבקשה, כי מבדיקת המחשב עולה, כי עו"ד יוסיפוף ניהל חשבון בחברת גוגל, הכולל דואר אלקטרוני ושירותי "ענן" (איחסון מסמכים ברשת). ואולם, למנהלי העיזבון אין את הסיסמא על מנת להיכנס לחשבון הגוגל האמור. "מחיפושים ראשוניים במחשב, מתברר, כי למידע המצוי בחשבון הגוגל של המנוח, יש ערך רב בכל הדרוש לפעולותיהם של מנהלי העיזבון לביצוע חקירות ולאיתור נכסים, כינוסם ומימושם. מדובר בנכסים ובזכויות תביעה בארץ וברחבי העולם, בשווי רב", כתבו מנהלי העזיבון, וביקשו לחייב את גוגל להעביר לידיהם את הסיסמא.

ביהמ"ש נעתר כאמור לבקשה, וכעת נותר לראות איזו תיבת פנדורה תיפתח לאחר העיון בחשבון הגוגל של המנוח.