אושר: שינוי תנאים בתוכניות בנייה יחייב פרסום לציבור

ועדת הפנים: ביטול או שינוי התניות בתוכנית בנייה יהיה אפשרי רק לתוכניות תומכות מגורים ומי שיהיה ראשי להגיש בקשה לביטול ההתניות הוא רק גוף ציבורי או מי שיש בידו 75% מהזכויות בקרקע 

אתר בנייה ברחובות / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה ברחובות / צילום: תמר מצפי

שינוי התניות בתוכניות בנייה יחייב פרסום להערות הציבור, ביטול או שינוי התניות בתוכנית יהיה אפשרי רק לתוכניות תומכות מגורים ומי שיהיה ראשי להגיש בקשה לביטול ההתניות הוא רק גוף ציבורי או מי שיש בידו 75% מהזכויות בקרקע. כך קבעה היום (ד') ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת שדנה בהצעת החוק של משרד האוצר העוסקת בשינוי או ביטול התניות בתוכניות לבנייה למגורים. מדובר בהצעת חוק הנכללת בחוק ההסדרים.

נסביר כי תוכנית בנייה, גם למגורים וגם לייעודים אחרים, כוללת לא פעם התניות שהציב מוסד התכנון. מדובר בתנאים שיכולים להתייחס למספר יחידות הדיור שניתן לבנות למשל על תא שטח מסויים וזאת בהתייחס לתשתיות הסובבות את אותו תא השטח.

לדוגמא, אם תוכנית לבניית 2,000 יחידות דיור בעיר מסוימת נמצאת במתחם בו רשת הכבישים או הביוב אינה מוכנה היום לשאת בעומס הצפוי, יכולה התוכנית לכלול התנייה שקובעת כי במצב הנוכחי יוכלו להיבנות (לתת היתרי בנייה) רק 700 יחידות דיור מתוך ה-2000 ולאחר שיושלמו תנאים כמו סלילת כביש, הקמת מחלף, הקמת מכון טיהור שפכים וכד', יוכלו להינתן ההיתרים הנוספים המתייחסים לאותה השכונה. הצעת החוק של משרד האוצר ביקשה אפשרות לבטל את ההתניות הללו באופן גורף, וזאת בטענה שהדבר מעכב את הגדלת ההיצע למגורים.

הבעיה המרכזית בהצעת החוק הזו, בעיה עליה התריעו המתנגדים, שביטול התניות כאלו עשוי ליצור עומס גדול מידיי שלא בטוח ששוה את הגדלת ההיצע. עוד בעיה היא אי היכולת להתנגד לביטול וגם שימוש באפשרות לתוכניות שאינן דווקא למגורים.

לאחר שועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשותו של ח"כ דודי אמסלם, דנה בנושא, היא אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק האמורה עם השינויים האמורים. כך, כל בקשה לשינוי התניות תהיה צריכה להתפרסם להערות הציבור למשך 15 יום כאשר החלטה תינתן תוך 60 יום. בחוק הקיים היום אפשר לבטל או לשנות התניות הנוגעות לתשתיות ותחבורה. האוצר ביקש להרחיב זאת לכל ההתניות. הוועדה הגבילה את האפשרות לשנות התניות רק לתוכנית תומכת מגורים, ושללה בכך אפשרות של ביטול התניות למטרות מסחר. עוד קבעה הועדה כי מי שיהיה רשאי לבקש בקשה לשינוי התניות יהיה גוף ציבורי או מי שיש בידו 75% מהזכויות בקרקע.

להצעת החוק היו כאמור לא מעט התנגדויות. כך למשל, ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) הגישה תשע הסתייגויות להצעת החוק: "החוק מאוד בעייתי. ההצעות שלי יצמצמו נזק פוטנציאלי", כך פארן, "החשש הוא שיאפשרו לדלג על טיהור קרקע ויקימו שכונות בקרקעות מזוהמות. יש סקרי קרקע רק על 3% מהקרקעות. הדילוג על ההתניות יפגע בבריאות הציבור".

ח"כ פארן הציעה בין היתר שהחוק יהיה הוראת שעה לשנתיים, וכן שרק ועדה מקומית תוכל לבקש ביטול התניות. עוד הציעה חברת הכנסת פארן שביטול התניות יתאפשר רק לאחר שחלפו 12 שנה מיום אישורן. עם זאת, ההצעות של ח"כ פארן נדחו כאשר כל ההסתייגויות של המחנה הציוני, מרצ, יש עתיד והרשימה המשותפת נדחו ברוב של 9 חברי ועדה אל מול 6. כאמור, הצעת החוק אושרה לקריאה שנייה ושלישית ותתקדם כעת לקראת הצבעה ואישור סופי.