הרפתקה בכדור פורח: להתמכר למופע המרהיב של הטבע

השילוב של מבערים יורקי אש ובלוני גז גורם להחסרת פעימה או שתיים בעת ההמראה, אבל מהר מאד השקט והרוגע באוויר מגרשים את הפחד, את המחשבות ואת דאגות היום-יום ■ בין שמיים לארץ בעמק יזרעאל

כדור פורח בגלבוע / צילום: אדי ג'רלד
כדור פורח בגלבוע / צילום: אדי ג'רלד

למרות שחלפו 233 שנה מאז המריא בשמי פריז הבלון הפורח הראשון בהיסטוריה ו-153 שנה מאז פרסם ז'ול ורן את ספרו הנודע "חמישה שבועות בכדור פורח" - מעט מאוד השתנה בתחום. זה עדיין סל קש כבול אל בלון עצום, הנוסק בעזרת לשונות אש המחממות את האוויר הלכוד בחלל הכדור.

השילוב של שני מבערים היורקים להבות אש ושני בלוני גז גדולים המזינים אותן, גרמו לי ולאחדים מחבריי לטיסה, להחסיר פעימה אחת או שתיים. לרגע, לא הייתי בטוחה שזה רעיון מוצלח כל כך להיתלות כך בין שמיים וארץ בעמק יזרעאל בגובה מקסימלי של 3,000 רגל. גם מטוס ריסוס צהוב שחלף קרוב, להקת ציפורים שפילחה את השמיים בצורת וי וקווי מתח גבוה כשלרגע היה נדמה שהתחשמלות היא טרגדיה בלתי נמנעת - לא הוסיפו לי בריאות. אך מהר מאוד, השמש שהפציעה מעל שדות העמק, הגלבוע המוריק ממול, שני שועלים שאצו רצו במרחבים הפתוחים מלמטה (יש משקפות בסיפון) והשקט הנעים שהשתרר אחרי ההמראה - גירשו את הפחד, את המחשבות ואת דאגות היום-יום שפינו מקום למופע המרהיב של הטבע. ממעוף הציפור, אפילו רכבת העמק החדשה שפילחה את השדות הצליחה לרגש.

עמק יזרעאל / צילום: אדי ג'רלד
 עמק יזרעאל / צילום: אדי ג'רלד

בסל הצטופפנו 16 איש ואישה (די דחוס, ורק בעמידה) כולל הטייס, שי סקל מחברת sky trek. כולם בני זוג שסיבה משמחת זימנה אותם אל הסל: יום הולדת, יום נישואין וגם הצעת נישואין מרגשת אחת. לסיפור האהבה בשחקים אחראי עלם צעיר מהעיר מודיעין שהפתיע את חברתו. הוא כרע ברך, שלף טבעת מנצנצת בגובה 30 מטר (הטייס הנמיך בכוונה) כשעל הקרקע התנוסס בתזמון מושלם שלט "אהובתי, התנשאי לי?". התשובה היתה חיובית, וכולנו מחאנו כף.

לדברי שי הטייס, אפשר לעלות לבלון כבר מגיל 6. "ומה קורה אם הילד צריך לשירותים?", הוא נשאל. "היה לנו ילד כזה", הוא השיב, "שפשוט הוציא ועשה דרך אחד החורים בסל המיועדים למדרכי הרגליים". מצידה השני של סקלת הגילאים - השמיים הם הגבול, ותשאלו את ל' שחגגה בבלון (בטיסה אחרת) יום הולדת 100.

כדור פורח בגלבוע / צילום: אדי ג'רלד
 כדור פורח בגלבוע / צילום: אדי ג'רלד

זה לא סופו של כל בלון

בחודש יולי השנה התרסק כדור פורח בטקסס שבארה"ב, כל 16 נוסעיו נהרגו. בשנת 2013 נרשמה התרסקות קטלנית אף יותר, בה נהרגו 19 תיירים סמוך ללוקסור בדרום מצרים. גם אז הכדור הפורח עלה באש באוויר וצנח מטה. שנה קודם לכן נספו 11 בני אדם בהתרסקות כדור פורח שעלה באש בניו זילנד. הכדור המריא לסיור תיירותי מעל האי הצפוני של המדינה, נתקע בקו מתח גבוה, עלה באש והתרסק.

למרבה השמחה בישראל, אומר הטייס שלנו, לא אירעו תאונות קטלניות. "לעיתים נדירות מאוד, טיסות הסתיימו בנקיעות רגליים ובשפשופים קלים כתוצאה מנחיתה חזקה או נחיתה מהירה מדי". אגב, נשים הרות אינן מורשות לטוס.

עוד לדברי סקל, בטיחות טיסה היא בראש סדר העדיפויות. "בחורף אנחנו מוציאים שתי טיסות ביום: בשעות הבוקר המוקדמות ואחה"צ. בקיץ, לעומת זאת, רק בבוקר כי בשעות אחה"צ הרוחות החזקות לא מאפשרות טיסה בטוחה". לדבריו, ישראל נחשבת למקום אידיאלי לטיסה בכדורים פורחים הודות לתנאי מזג האוויר הנוחים כמעט בכל ימות השנה (כ-200 יום בממוצע) זאת לעומת כ-80 יום בממוצע באירופה.

ומה באשר לקווי מתח גבוה מעליהם טסנו? לדברי סקל, "אנחנו משתדלים שלא לטוס מעליהם, ואם כן - אז גבוה מאוד מעל". עוד הוא הסביר כי הגובה המקסימלי בטיסות המסחריות הללו הוא 7,000 רגל, אך רוב הטיסות נוסקות עד לגובה של

5,000-3,000 רגל, תלוי בתנאי מזג האוויר. אגב, אין צורך לעשות ביטוח לפני שעולים על הבלון. ב- sky trek, שמשנת 2010 ועד היום הטיסה כ-3,000 ישראלים, טוענים שביטוח צד ג' שלהם מכסה את הנוסעים.

כדור פורח / צילום: אדי ג'רלד
 כדור פורח / צילום: אדי ג'רלד

חוויה שמצדיקה יקיצה מוקדמת

כשעה אחרי ההמראה וטיסה מעל הקיבוצים גבע ועין חרוד, מושב כפר יחזקאל והכפרים הערביים סולם ונאעורה ובעיקר מעל השדות החקלאיים של עמק יזרעאל - הטייס הכין אותנו לנחיתה על שדה חקלאי שנקצר, איפהשהו מצפון למושב רמת צבי. הכדור החל בהנמכה, ואחרי שתחתית הסל גירדה את צמרות עצי השקדיות במטע למטה, ניתנה ההוראה: "אחזו בידיות הכחולות וכופפו ברכיים" ו-טאץ' דאון. הסל נגע קלות בקרקע, נגרר עוד כמה מטרים ונעצר סופית. דקה-שתיים לאחר מכן, גם הבלון נפח את נשמתו וצנח על הקרקע.

כמיטב המסורת, הטיסה הסתיימה בהרמת כוס שמפניה, ליתר דיוק יין נתזים, בישיבה על מחצלת שהוכנה מבעוד מועד. אגב, במקומות אחרים בעולם, למשל בליטא, המשקה המבעבע נשפך על ראשי הטסים ורק אחר כך נלגם. אחרי הטקס, המתינה לנו ארוחת בוקר שהוגשה על גבי שולחן אוכל ארוך ומשני צדיו ספסלים שהתחפרו מעט באדמה החרושה. ביצים קשות, סלט ירקות, טחינה, גבינות, לחמים, מיץ תפוחים ותפוזים. הארוחה המגוונת הרגישה כמו ארוחת צהריים לאור ההשכמה המוקדמת: התייצבנו בשעה 05:15 בתחנת דלק סונול בעפולה.

ארוחת בוקר / צילום: אדי ג'רלד
 ארוחת בוקר / צילום: אדי ג'רלד

אבל לא חייבים לקום מוקדם. אם אתם מתגוררים במרכז הארץ למשל, וממש לא בא לכם להיכנס לאוטו בשעה 3 לפנות בוקר ולהצפין לעפולה, sky trek מציעה חבילה הכוללת גם לינה בצימרים של קיבוץ עין חרוד איחוד שלמרגלות הגלבוע המרוחק כרבע שעה נסיעה מעפולה. בכפר הנופש של הקיבוץ יש שלושה סוגי חדרים: פשוטים, משודרגים וסוויטות מודרניות מפנקות. אבל גם אם תחליטו שלא ללון בקיבוץ או בכל מקום אחר באזור, חווית הטיסה ללא ספק מצדיקה את היקיצה המוקדמת ואת הנסיעה לעפולה.

מחיר טיסה: 645 שקל לאדם באמצע שבוע ו-795 שקל לאדם בסוף שבוע

צילום ועריכה: אדי ג'רלד