החגיגה של חברות המשקאות: עליות בהכנסות ורווחיות גבוהה

מדוחות שתי החברות הציבוריות בשוק המשקאות - יפאורה-תבורי וטמפו - עולים שיעורי רווחיות גבוהים ■ לדברי קמעונאי, הדבר נובע מכך שהן "שומרות זו על זו" ■ החברות: "לא היו דברים מעולם"

פפסיקו/ צילום: רויטרס
פפסיקו/ צילום: רויטרס

בזמן שרשתות השיווק בישראל נלחמות על שיעורי הרווח שלהן, חברות המשקאות חוגגות. הדוחות הכספיים של חברת המשקאות יפאורה-תבורי, הנשלטת (כ-70%) על ידי חברת קרור הציבורית, וחברת המשקאות טמפו, חותמות את תשעת החודשים הראשונים של השנה בזינוק חד ברווחיות.

הרווח הנקי של יפאורה-תבורי זינק ב-35% והסתכם ב-108 מיליון שקל, והרווח הנקי של טמפו זינק ב-31.5% והגיע לכ-84 מיליון שקל. הזינוק החד הוא תוצאה ישירה של שיפור הפרמטרים האחרים, אך תרמה לו גם הורדת מס החברות מ-26.5% ל-25%.

טמפו, שבשליטת היו"ר והמנכ"ל ז'ק בר ויצרנית הבירה ההולנדית היינקן, פועלת בשלושה מגזרים: מגזר המשקאות הקלים, הכולל בין השאר את המותגים פפסי, ג'אמפ, סיידר הגליל וסן בנדטו; מגזר המשקאות האלכוהוליים ובהם בירה היינקן; ויקב ברקן, המציע את יינות ברקן וסגל.

החברה חתמה את תשעת החודשים הראשונים של השנה עם עלייה של 11.6% במכירות שהושגה גם הודות לרכישת חברת אדיר סחר. אלה הסתכמו ב-981 מיליון שקל. הרווח הגולמי עלה בשיעור חד יותר ואת הקפיצה המשמעותית עשתה טמפו ברווח התפעולי, שזינק ב-20.7%.

חברת קרור, שבשליטת שלמה רודב ורוני גת, פועלת באמצעות יפאורה-תבורי בייצור ושיווק משקאות קלים ובהם תפוזינה, ספרינג, שוופס וקריסטל. בנוסף היא מחזיקה במחצית ממניות עין גדי ובכ-38% ממניות יצרנית הטוגנים תפוגן. התוצאות של עין גדי ותפוגן אינן נכללות בדוחות, למעט חלקה של יפאורה-תבורי ברווח הנקי בשתי החברות שהסתכם בתקופה זו ב-9 מיליון שקל.

חברת המשקאות הגדולה בישראל היא החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה ישראל) שאינה ציבורית וביצועיה אינם חשופים לציבור. אולם מנתוני החברות הציבוריות ניתן להעריך כי החברה המרכזית נהנית משיעורי רווחיות גבוהים יותר משמעותית, בשל אחזקתה במותגים מובילים.

אחד הקמעונאים הסביר את שיעורי הרווחיות הגבוהים. לדבריו, "שוק המשקאות הוא שוק סגור, ששולטים בו שלושה יצרנים גדולים שדי מתואמים - גם אם לא רשמית. כשאחד היצרנים מבצע עליית מחיר, גם השני מבצע עליית מחיר. כשאחד מוריד מחיר, גם השני והשלישי מורידים. כשיצרן אחד מסוכסך עם רשת שיווק ומפסיק לעבוד אתה, היצרן השני או השלישי לא הולך על המדפים שלו, קרי לא מנסה לתפוס ואפילו לא מתקרב למדפים - וזה אומר הכול. כשקוקה-קולה ישראל לא סיפקה סחורה למגה, אף יצרן לא לקח את שטח המדפים. זה קרה בעוד רשתות, כשיפאורה-תבורי לא עבדה איתן אז אף אחד לא לקח את המדף. זה לא משהו מיוחד. להבדיל מהמזון היבש".

- מדף שווה מכירות. לכאורה הם אמורים לעוט על המדפים.

"אבל הם שומרים זה על זה".

"התחרות עזה"

מיפאורה נמסר בתגובה שהם אינם מכירים את הטענות הללו ואין בהן שמץ של אמת. "התחרות בין יפאורה למתחרותיה בשוק המשקאות היא תחרות עזה, אין שום תיאום מחירים או תיאום אחר ביניהן (רשמי או לא רשמי) ואין גם דיאלוג ביניהן בנושא זה. גם לטענה לגבי ההתנהלות במקרה של סכסוך מסחרי עם רשת שיווק אין בסיס כלשהו והדברים מופרכים מיסודם".

תגובת החברה המרכזית למשקאות קלים: "לא היו דברים מעולם. מיותר לציין כי חוק המזון אוסר על הספקים להתערב בהקצאות שטחי המדף ברשתות".

תגובת טמפו לא ניתנה עד הורדת הגיליון לדפוס.

תוצאות טמפו
 תוצאות טמפו