הוועדה של משרד הפנים ממליצה על איחוד בת-ים ות"א

ועדת החקירה לבחינת מעמדה המוניציפלי של בת-ים במשרד הפנים העבירה המלצה למ"מ מנכ"ל המשרד, מרדכי כהן, לאשר את איחוד הערים עד נובמבר 2018 ■ בשלב זה מדובר בהמלצה בלבד

מרכז בת ים / צלם: תמר מצפי
מרכז בת ים / צלם: תמר מצפי

ועדת החקירה לבחינת מעמדה המוניציפלי של בת-ים במשרד הפנים העבירה המלצה לממלא מקום מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, לאשר את איחוד בת-ים עם עיריית תל-אביב-יפו עד נובמבר 2018, זאת בכפוף להקמת מנהלה שתכין את התשתית לאיחוד - כך נמסר היום ממשרד הפנים.

חשוב להדגיש שבשלב זה מדובר בהמלצת הוועדה המקצועית בלבד, וכי שר הפנים, אריה (מכלוף) דרעי, טרם קיבל את ההמלצות, וזאת משום שהוא ממתין להתייחסות ראשי הרשויות הנוגעים בדבר. לאחר שראשי הרשויות יגיבו, רק אז תגיע עת ההכרעה ושר הפנים יצטרך להחליט האם לאשר ההמלצות או לא. את ההחלטה על המלצת איחוד שתי הערים קיבלה הוועדה שבראשונה עומד ראש עיריית אשקלון לשעבר, בני וקנין, ברוב קולות כאשר 4 מתוך 5 חברי הועדה הצביעו בעד.

עוד על פי ההמלצות, בטווח הביניים, עד לאיחוד וכדי לשמור על איזון תקציבה השוטף של עיריית בת-ים, המליצה הוועדה על מתווה בעל שלושה מרכיבים. ראשית כל המליצה הוועדה על חלוקת הכנסות שנתית של עיריית תל-אביב-יפו לעיריית בת-ים בהיקף של 30 מיליון שקל מארנונה ממשלתית, עד למועד האיחוד. מרכיב נוסף מההמלצה מציע להקצות מענק ממשלתי מיוחד בהיקף של 30 מיליון שקל לעיר בת-ים עד למועד האיחוד המתוכנן. במקביל, המליצה הוועדה גם על מהלך התייעלות שתצטרך לעבור עיריית בת-ים בהיקף לא מבוטל של 20 מיליון שקל.

ממשרד הפנים נמסר עוד כי "במסגרת ההמלצות הדגישה הוועדה את החשיבות שבקבלת אישור מועצת עיריית תל-אביב-יפו לאיחוד עם בת-ים, לשם חיוב ראשי העיר העתידיים ומנהליה לתהליך זה. הוועדה ביקשה להגדיר במשותף עם עיריית בת-ים, עיריית תל-אביב-יפו והממשלה את המשך תפקודה המוניציפאלי של בת-ים כרובע עירוני, כדי לחזק את מעמד תושבי בת-ים במליאת מועצת העירייה המאוחדת".

נציין כי דעת המיעוט בוועדה, בה החזיק אדריכל דורון דרוקמן, מנהל אגף בכיר לתכנון אסטרטגי במינהל התכנון שבמשרד האוצר, סברה כי ניתן להביא את בת-ים לאיזון הכלכלי הנדרש, תוך יצירת פיקוח ובקרה על התנהלותה התקציבית של בת-ים באמצעות הפעלת סמכויותיו של שר הפנים וכן יצירת מקורות הכנסה נוספים לבת-ים. 

כזכור, הוועדה האמורה מונתה באוגוסט 2014 על ידי שר הפנים. מלבד וקנין המכהן כיו"ר הועדה, חברים נוספים בוועדה היו סיון להבי, סגן מנהל המינהל לשלטון מקומי במשרד הפנים, רות שורץ-חנוך, יו"ר הוועדה המרחבית הראל, עו"ד אמנון כהן - רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון ואדריכל דרוקמן. הוועדה העבירה כעת את המלצותיה לאחר למעלה משנתיים וכ-30 דיונים פומביים, דיונים פנימיים וסיורים.

מעיריית תל-אביב-יפו נמסר בתגובה להמלצת הוועדה: "בעירייה טרם התקבלו המלצות הוועדה, ולכשתתקבלנה, נלמד אותן ונגיב בהתאם. עמדתה של העירייה, כפי שגם הוצגה בפני הוועדה, היא שבמדינת ישראל בכלל ובמטרופולין גוש דן בפרט יש מספר בלתי סביר של רשויות, ונכון לאחד רשויות לעיר אחת שתיתן שירות טוב יותר וביעילות רבה יותר לאזרחי המדינה. מסיבה זו עיריית תל-אביב-יפו הביעה את נכונותה להתאחד עם בת-ים. פתרונות חלקיים של העברת הכנסות לא מקובלים עלינו, והם מבחינת מתן דגים ולא חכה".

מעיריית בת-ים נמסר בתגובה: "130 עמודי הדוח מציגים שורת המלצות מבולבלות ולא ישימות, שאינן נותנות מענה לא לטווח הקצר ולא לסוגיות המהותיות לטווח הארוך. דבר אחד ברור - לא נקבל כל מהלך חד-צדדי, לא נסכים לסחבת נוספת ולהצהרות חסרות תוקף. אנו סמוכים ובטוחים ששרי האוצר והפנים יעשו כל שביכולתם כדי להבטיח צדק לתושבי בת-ים לאלתר".