עו"ד משה שוב, מוותיקי תחום הנדל"ן, הלך לעולמו בגיל 84

משרדו של עו"ד שוב טיפל בעסקאות נדל"ן מהגדולות והמורכבות במשק ■ במקביל לעבודתו כעורך דין, שוב קנה לו שם של איל נדל"ן

משה שוב / צילום: דודו בכר
משה שוב / צילום: דודו בכר

עו"ד משה שוב, מעורכי הדין הוותיקים בישראל בתחום הנדל"ן, הלך לעולמו בסוף השבוע. הלווייתו נערכה בשעות הצהריים בבית העלמין נחלת יצחק בגבעתיים. שוב הותיר אחריו 13 ילדים, בהם עורכי דין, שחלקם מועסקים במשרדו, וחלקם פתחו פרקטיקות פרטיות, בהם עו"ד מרים דונין, עו"ד צבי שוב ועו"ד ישראל שוב.

עו"ד שמואל שוב משמש כשותף מנהל במשרדו של האב, ולצידו שותפים עו"ד אביעד שוב ועו"ד נעמה שיף, גם הם ילדיו של משה שוב ז"ל.

עו"ד משה שוב עמד בראש אחד המשרדים הוותיקים בתחום האזרחי-מסחרי, עם התמחות עיקרית בנדל"ן. המשרד, שנוסד בשנת 1957, טיפל בעסקאות נדל"ן מהגדולות והמורכבות במשק, ובין היתר פעל ופועל לקידום תוכניות במתחמי ענק כמו פי גלילות (13,000 יחידות דיור), מערב ראשון-לציון (4,000 יחידות דיור), דרום מערב בת-ים (4,000 יחידות דיור), פתח-תקווה (1,000 יחידות דיור) ותוכניות נוספות.

זה שנים ניצב משרד עורכי הדין שוב בצמרת המשרדים המובילים בתחום הנדל"ן בדירוגים השונים, ובהם דירוג Duns 100 של דן אנד ברדסטריט.

המשרד אף רשום על כמה מהתקדימים המשפטיים המשמעותיים בתחום הנדל"ן, בהם "הלכת חממי" - שבמסגרתה קבע בית המשפט העליון הלכה תקדימית, שאין להפחית 40% מהפיצוי המגיע עקב שינוי ייעוד קרקע; "הלכת פרי הארץ", שם ייצג את החברה להפצת פרי הארץ במשפט שבו נקבעה הלכה שלפיה נאסר על רשות מקומית להפקיע קרקעות ללא פיצוי הולם, אלא בחריגי חריגים; ולאחרונה ייצג בעלים פרטיים ברעננה בהלכה שהתוותה את הכללים והגבולות לפגיעה ללא פיצוי.

שוב, בן 84 בפטירתו, עלה לארץ עם משפחתו מברית-המועצות, כשהיה בן 3. אל תחום הנדל"ן הגיע בעקבות אביו, אלכסנדר שוב, שעבד כקבלן בשנות ה-30 ובנה בנייני מגורים רבים בתל-אביב, בהם בניינים בכיכר המדינה ומלון הדירות הראשון בישראל, "עטרת חבקוק". 

ב-1955 סיים שוב לימודי משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, ובהמשך השלים גם תואר ראשון במדעי החברה ותואר שני במשפטים באוניברסיטה העברית.

במקביל לעבודתו כעורך דין צבר משה שוב שם של מעין "איל נדל"ן", לאחר שזיהה השקעות פוטנציאליות עבור לקוחותיו, ואף הצטרף אליהם בעסקאות נדל"ן שונות. קולגות שלו אומרים עליו כי "הוא היה איש עולם המסחר הגדול במקרקעין", "הוא תקע יתד בכל מקום, ויש לו נכסים וקרקעות בכל מקום נחשב בארץ".

עוד אומרים על עורך הדין המנוח כי "מה שאפיין אותו זה לא הידע המשפטי, אלא בעיקר שהוא ידע למנף את הכישורים המשפטיים שלו לתחום היזמות. שכר-הטרחה שלו היה בדרך-כלל חלק מהקרקע בעסקאות שביצע, ויש שמועות שבכל פינה יש לו אחוזים בקרקעות ובדירות שבהן הוא טיפל".

במהלך השנים נחשף טפח בלבד מן העסקאות שביצע שוב ומשכר-הטרחה שקיבל. בין היתר פורסם כי חברת הנדל"ן "הצלחת יחזקאל" נדרשה לשלם לשוב 12.5 מיליון שקל תמורת ייעוץ משפטי שהעניק לה, ואשר כלל השבחה של מקרקעין במערב ראשון-לציון; במקרה אחר עסק בית המשפט בטענות של שוב, לזכאות שלו ושל עו"ד יוסי שגב, לשכר-טרחה בהיקף 90 מיליון שקל כמנהלים המיוחדים במתחם גלילות דרום.

במקרה נוסף קיבל בית המשפט המחוזי חלקית תביעת שכר-טרחה שהגיש עו"ד שוב נגד לקוחו, ופסק לו סכום של כ-2 מיליון שקל. הטיפול המשפטי נגע לחלקת מקרקעין בהרצליה שהייתה בבעלות הלקוח והופקעה בתחילת שנות ה-90, ואשר בסופו של דבר הוכללה בתוכנית בניין-עיר, שבמסגרתה הוענקו ללקוח זכויות בנייה לבניית כמה עשרות יחידות דיור. השופטת ענת ברון שוכנעה כי התוצאה המרשימה נבעה מטיפולו וממאמציו המסורים של עו"ד שוב, ודחתה את תביעת הלקוח בשווי 8 מיליון שקל, שבה טען לרשלנות מקצועית.

במקרה של פירוק חברת "פנינת הכרך", שהפכה לחדלת פירעון בגלל סכסוך בין בעלי המניות הרבים שמימנו את רכישת הקרקע, לבין עו"ד משה שוב, שהיה בעל השליטה בחברה ומנהלה, נפסק לטובת שוב שכר-טרחה בסך של כ-8 מיליון שקל במסגרת תיק הפירוק.

בראשית שנות ה-2000 התפרסם שמו של עו"ד שוב, שלא בטובתו, בעקבות הרשעתו בהעלמת הכנסות בסך של כ-2 מיליון שקל. הוא ערער על גזר הדין וריצה עבודות שרות בלבד.